|
|
|
ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В УКРАЇНІ ЯК ЧИННИК СТАНОВЛЕННЯ СИЛЬНОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
|
12.10.2011 16:38 |
Автор: Кравченко Наталя Валентинівна, слухач Національної академії державного управління при Президентові України факультету публічного адміністрування, спеціальність „Державне управління”
|
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;] |
Основним нормативно-правовим актом, що регулює процес здійснення державних закупівель в нашій країні, є Закон України “Про здійснення державних закупівель” [1]. Хоча з моменту прийняття цього документу були внесені численні зміни і доповнення, на сьогодні так і не сформовано єдиного ефективного механізму проведення прозорих конкурентних торгів, запобігання проявам корупції, розвитку добросовісної конкуренції та забезпечення раціонального і ефективного використання бюджетних коштів, які виділяються на відповідні цілі. Так, за даними Міністерства економіки України щодо функціонування системи державних закупівель в нашій країні, лише упродовж поточного року кількість і вартість договорів, укладених у результаті проведення процедури закупівлі в одного учасника, зросла майже на 5%. Це свідчить про те, що обсяги поширення неконкурентної процедури державних закупівель в нашій країні стрімко збільшуються [2]. Вирішення проблеми запровадження конкурентних процедур державних закупівель значною мірою пов’язується із запровадженням електронної системи їх проведення. Втілення цієї ідеї сприятиме скороченню кількості процедур, пов’язаних із обігом документів на паперових носіях, спрощенню системи участі у торгах, зведенню до мінімуму людського фактору в процедурних питаннях, забезпеченню більшої прозорості системи та оперативному автоматичному повідомленню усіх зареєстрованих у реєстрі суб’єктів підприємницької діяльності про оголошення конкурсних торгів. Крім того, запровадження електронної системи державних закупівель сприятиме економії бюджетних коштів, залученню інвесторів та розвитку внутрішнього ринку країни. Про позитивний вплив такого роду заходів свідчить досвід інших країн СНД. Так, установам Казахстану в 2010 році упродовж 9 місяців при проведенні держзакупівель вдалось заощадити 36,1 млрд. тенге завдяки ініційованому Міністерством фінансів цієї країни переводу механізмів державних закупівель в електронний формат. При цьому найбільш суттєва економія була отримана завдяки проведенню закупівель шляхом запиту цінових пропозицій (22,5%, або 20,3 млрд. тенге) [3, с.5]. На сьогодні у Казахстані розробляються поправки до Закону „Про державні закупівлі” у двох напрямах. Перший – це впровадження нового способу держзакупівель – аукціону. Другий – це вдосконалення законодавства про держзакупівлі і усунення правових колізій. Зокрема планується, що аукціон буде складатись з кількох етапів: формування організатором держзакупівель аукціонної документації і її затвердження; розміщення на веб-порталі оголошення про проведення аукціону; надання потенційними постачальниками заявок на участь в аукціоні; розкриття, розгляд заявок на участь в аукціоні, а також допуск до участі в аукціоні; проведення аукціонних торгів серед потенційних постачальників, допущення до участі в аукціоні шляхом зниження виділеної ціни на придбання того або іншого товару, роботи, послуги; підбиття підсумків аукціону і укладення з його переможцем договору про держзакупівлі. Проведення аукціонів у електронному форматі в режимі реального часу на веб-порталі державних закупівель планується з 1 січня 2012 року [3, с.5]. Електронна система проведення торгів запроваджена також і в Білорусі. Урядом цієї країни затверджено Положення про порядок здійснення електронних аукціонів, яке набуло чинності з 1 січня цього року [4, с. 5]. Оцінюючи можливості запровадження практики проведення електронних торгів в нашій країні, можна зазначити, що Україна є державою з низьким рівнем доходів більшості місцевих бюджетів. Це зумовлює великий обсяг перерозподілу доходів саме через державний бюджет для здійснення соціальних видатків у регіонах. В Україні еволюційним шляхом склалась комбінована система державних закупівель з централізованою реалізацією процесів нормативно-правового та методичного забезпечення. Підвищення рівня централізації проведення процедур призведе до збільшення їх тривалості та віддалить місце їх здійснення від кінцевих споживачів товарів та послуг, що закуповуються. Підвищення рівня децентралізації зробить систему закупівель некерованою і призведе до неефективного витрачання бюджетних коштів. Спроба підвищити рівень централізації системи держзакупівель під приводом підсилення функції громадського контролю зусиллями Тендерної палати України призвела до збільшення трансакційних витрат замовників і учасників торгів, зниження оперативності процедур закупівель і погіршення характеристик системи державних закупівель у цілому. З огляду на вищевикладене експерти дійшли висновку, що проводити радикальні зміни діючого законодавства при запровадженні системи електронних державних закупівель є недоцільним. Система повинна сприяти максимальній реалізації міжнародно визнаних принципів та підвищенню ефективності закупівель з удосконаленням усіх процесів на основі впровадження інформаційних технологій, засобів електронного документообігу з перспективою організації проведення електронних торгів [5, с. 83]. Отже, становлення системи електронних торгів в нашій країні має базуватися на усталених процедурах і правилах проведення такого роду заходів із використанням досвіду провідних країн світу, а також країн СНД, де цей інститут вже запроваджено. Виконання цієї умови дозволить зробити значний крок у розбудові сильної національної економіки, сприятиме підвищенню довіри до органів влади з боку внутрішніх і зовнішніх інвесторів. Це також створить підґрунтя для зниження кількості зловживань у процесах закупівель товарів й послуг за державні кошти та наведенню ладу у цій сфері господарських відносин.
Список використаних джерел: 1. Про здійснення державних закупівель: Закон України від 01.06.10 № 2289-VI - [Електронний ресурс]: режим доступу: http://www.ua-tenders.com/legislation/laws/211300,4/ 2. Інформаційна довідка щодо погодження Мінекономіки торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника: інформація Міністерства економічного розвитку і торгівлі України - [Електронний ресурс] – режим доступу: http://www.me.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=150902&cat_id=129962 3. У Казахстані електронні держзакупівлі проводитимуться через аукціон: Інформаційний бюлетень «Редукціон». - 2010. - № 12 (58). – С. 5. [Електронний ресурс]: режим доступу http://www.profit.kz/news/006456/. 4. Держзакупівлі здійснюватимуться через електронні аукціони: Інформаційний бюлетень «Редукціон». – 2011. - № 2 (60). - С. 5. - [Електронний ресурс]: режим доступу: http://www.ej.by/news/economy/2011/01/17/goszakupki_ budut_ osuschestvtyat sya_ cherez _elektronnye _auktsiony.htmi. 5. Розроблення концепції та проекту створення системи електронних державних закупівель в Україні. – К. : ТОВ «Інститут системних технологій», 2009. – 200 с.
e-mail: kravchenko.n32@yandex.ua |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|