|
|
|
СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИНІВ
|
11.10.2011 10:48 |
Автор: Дубовик Тетяна Віталіївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та реклами Київського національного торговельно-економічного університету
|
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;] |
На сьогоднішній день соціальна відповідальність бізнесу сприймається українськими підприємствами скоріш як маркетингова або PR - технологія, яка обмежується соціальними акціями і, в такому вигляді, не може сприяти сталому розвитку на мікро- та макрорівні, а також підвищенню конкурентоспроможності підприємств в довгостроковій перспективі. Соціальна відповідальність бізнесу - це категорія, пов’язана з інституціональним середовищем, у якому бізнес-співтовариства в цілому й окремі підприємства здійснюють свою діяльність. Соціальна відповідальність бізнесу виступає як умова компліментарності інститутів і фактор інституціональної рівноваги в сфері соціальної політики. Соціальна відповідальність інтернет-магазинів - це сукупність інституціонально-економічних, фінансово-економічних і соціально-економічних відносин, що складаються між державою, суспільством і інтернет-магазинами у процесі їхньої взаємодії щодо формування й реалізації соціальної політики. Таким чином, інтернет-магазини взаємодіють з наступними групами зацікавлених осіб – державні органи, конкуренти, постачальники, працівники, власники, споживачі, ЗМІ, недержавні установи, партнери, потенційні інвестори, професійні установи, інші кола громадськості. Приклади соціальної відповідальності інтернет-магазинів з різними групами зацікавлених осіб представлено в таблиці 1. Особливістю соціальної відповідальності інтернет-магазинів, на думку автора, є те, що споживачі також одержують більше вигід, чим надають інтернет-магазинам внаслідок того, що вони вносять найбільший вклад у досягнення мети підприємства, тому інтернет-магазини на конкурентному ринку змушені проявляти добродійність стосовно споживачів. Крім того, інтернет-магазини не повністю використовують потенціал співробітництва зі споживачами, тому що в більшості випадків взаємовідносини відбуваються тільки під час товарно-грошового обміну, а інші взаємини практично виключаються (наприклад, підвищення лояльності, залучення активних покупців до заходів інтернет-магазинів, одержання й використання специфічних знань споживачів тощо).
Соціальна відповідальність бізнесу має багаторівневий характер, який включає три основні рівні: перший варто розглядати як передумову соціально-відповідальної поведінки (регулярна виплата заробітної плати, легалізація доходів працівників, дотримання норм трудового законодавства, своєчасне внесення в бюджет встановлених податкових платежів відповідності з діючим законодавством тощо). Другий рівень пов'язаний з розвитком внутрішніх відносин партнерства й припускає безпосередній облік соціально-економічних інтересів працівників підприємства на основі переговорного процесу. Доповненням до перерахованого є надання працівникам соціального пакета й реалізація соціальних гарантій. Третій рівень охоплює соціальні проекти й програми з метою створення сприятливих соціально-економічних умов підприємницької діяльності, дія яких виходить за внутрішні рамки. Об'єктом соціальної відповідальності в цьому випадку виступають покупці та інші кола громадськості. Таким чином, перехід інтернет-магазинів до впровадження в діяльність концепції соціальної відповідальності пов’язано з нерозумінням керівництва інтернет-магазинів зв'язку соціальної відповідальності бізнесу й можливостей поліпшення позиціонування на ринку за рахунок створення позитивного іміджу й ділової репутації, недооцінка економічних вигід реалізації концепції соціальної відповідальності бізнесу на практиці, недостатньо високий рівень ділової культури, що не завжди дозволяє адекватно оцінювати дії підприємства з погляду дотримання етичних норм, з одного боку, реально оцінити ситуацію й визнати "законність" інтересів інших осіб, пов'язаних з підприємством (акціонерів, покупців, кредиторів, інших), а з іншого боку - домагатися від інтернет-магазинів виконання соціальних зобов'язань, відсутність цілеспрямованої державної політики в сфері соціальної відповідальності підтримки (у т.ч. податковими методами регулювання) інтернет-магазинів, що будують свою діяльність на принципах соціальної відповідальності.
e-mail: dubovik@gala.net |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|