|
|
|
ДЕРЖАВНІ ЗАКУПІВЛІ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ ЯК ІНВЕСТИЦІЙНА СКЛАДОВА РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
|
07.10.2011 23:57 |
Автор: Міняйло Олександр Іванович, кандидат економічних наук, старший викладач кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету
|
[Секція 7. Інвестиційно-інноваційні процеси в економіці;] |
Державним закупівлям відводиться роль перспективного та важливого макроекономічного регулятора, за допомогою якого можливим є формування повноцінного конкурентного середовища та здійснення стабілізаційної політики в країні. До того ж, за допомогою державних закупівель уряд має можливість впливати на структурні трансформації національної економіки. За сучасних умов зростає роль держави як суб’єкта національної економіки, котрий здійснює закупівлі товарів та послуг обсягом 10-15% від ВВП, що іноді наближається до 50% величини витрат державного бюджету. Саме державні закупівлі набувають пріоритетного значення у системі інструментів реалізації фінансово-бюджетної політики держави як чинника виходу економіки на інноваційно-інвестиційну траєкторію розвитку. Варто відзначити, що державне стимулювання науково-технологічної політики, є обов’язковою умовою зростання ВВП та зміни якості економічного зростання, а таке можливе лише на основі технологічного прогресу й інтенсифікації інноваційної діяльності, використовуючи інвестиційну складову системи державних закупівель. Як наслідок, однією з основних функцій державного впливу на процеси технологічних зрушень є своєчасна допомога, що надається господарюючим суб’єктам у перерозподілі ресурсів на користь новітніх технологій та підтримка тих суб’єктів, що вчасно модернізують виробничі процеси, оскільки в Україні практично відсутня державна система організації, міжвідомчої координації та управління науково-технологічним прогресом. Одним із підходів, котрий забезпечив би фінансову підтримку господарюючих суб’єктів у контексті науково-технологічної політики, є державне фінансування закупівлі товарів, робіт та послуг, що пов’язані з формуванням нових технологій та технологічних систем через механізм державних закупівель. Аналіз вартісної структури державних закупівель в Україні протягом 2005-2010 років дозволив зробити наступні висновки (див. табл.).
Обсяг державних закупівель в цілому має тенденцію до зростання аж до 2007 року, у 2008 році відбувається спад на 2627,3 млн. грн. Враховуючи, що індекс інфляції за 2008 рік склав 122,3%, відзначимо, що реальний обсяг товарів і послуг, що придбані за державні кошти помітно скоротився. Однак, за результатами дослідження у 2009 році обсяг держзакупівель зріс на 13105,6 млн. грн., або ж на 14,22%. Якщо ж порівняти таку динаміку з темпом інфляції у 2009 році (12,3%), то варто зазначити, що реальний обсяг державних закупівель у цей період зріс майже на 2%. У 2010 році обсяг держзакупівель зріс на 66853,6 млн. грн., або на 63,5%. З врахуванням темпу інфляції у 2010 році (9,4%) реальний обсяг державних закупівель зріс більш, ніж на 54%. Таким чином, динаміку обсягу державних закупівель товарів і послуг в Україні слід вважати позитивною, оскільки відбувається цільове фінансування економіки за державні кошти, що покликане сприяти інноваційному розвитку галузей національної економіки.
e-mail: ekonteor@yandex.ru
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|