|
|
|
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО АУДИТУ
|
28.04.2011 14:18 |
Автор: Оксенюк Оксана Ігорівна, студентка Львівського національного університету імені Івана Франка
|
[Облік, аналіз і аудит] |
На сьогоднішній день бюджетні установи потребують державного регулювання з питань реформування існуючої системи державного фінансового контролю й вдосконалення чинної нормативно-правової бази, у тому числі й державного фінансового аудиту. Досліджуючи питання правового закріплення видів державного фінансового аудиту та проаналізувавши чинне законодавство, можна зробити висновок про виділення таких його видів [1]: - фінансовий аудит виконання бюджетних програм (аудит ефективності) - регламентується Порядком проведення органами Державної контрольно-ревізійної служби аудиту ефективності виконання бюджетних програм (затверджений Постановою №1017 [2]); - державний фінансовий аудит діяльності бюджетних установ – регламентується Порядком проведення органами ДКРС аудиту фінансової та господарської діяльності бюджетних установ (затверджений Постановою №1777 [3]); - державний фінансовий аудит діяльності суб’єктів господарювання – регламентується Порядком проведення органами ДКРС державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання (затверджений Постановою №361 [4]); - державний фінансовий аудит виконання місцевих бюджетів – регламентується Порядком проведення органами ДКРС державного фінансового аудиту виконання місцевих бюджетів (затверджений Постановою №698 [5]). Серед названих видів аудиту варто відзначити, що нині одним із найважливіших напрямів діяльності вищих органів фінансового контролю розвинених зарубіжних країн є саме аудит ефективності, основною метою якого є визначення соціально-економічного ефекту використання коштів держави, а також розроблення рекомендацій із підвищення результативності, економності і продуктивності використання бюджетних коштів та управління державними фінансовими ресурсами в цілому. В Україні такий вид контролю також набуває поступового розвитку, особливо у контрольно-ревізійній діяльності Рахункової палати при проведенні перевірок виконання державних програм [1]. Відповідно до п.1 Постанови №1017 [2], “аудит ефективності – форма державного фінансового контролю, яка спрямована на визначення ефективності використання бюджетних коштів для реалізації запланованих цілей та встановлення факторів, які цьому перешкоджають” . Метою здійснення цього виду аудиту є розроблення обґрунтованих пропозицій щодо підвищення ефективності використання коштів державного та місцевих бюджетів у процесі виконання бюджетних програм. Фінансово-господарський аудит – це форма державного фінансового контролю, яка спрямована на запобігання фінансових порушень та забезпечення достовірності фінансової звітності. Основними завданнями фінансового аудиту є сприяння бюджетній установі у забезпеченні правильності ведення бухгалтерського обліку, законності використання бюджетних коштів, державного та комунального майна, достовірності фінансової звітності та організації дієвого внутрішнього контролю. Фінансовий аудит охоплює [3]: • проведення протягом року моніторингу фінансової звітності бюджетної установи, у тому числі з використанням баз даних Державного казначейства; • перевірку використання бюджетних коштів, державного та комунального майна, правильності ведення бухгалтерського обліку, достовірності фінансової звітності, у разі виявлення за результатами моніторингу фінансової звітності ризикових операцій; • аналіз системи внутрішнього фінансового контролю, зокрема визначення ефективності його організації; • підготовку керівництву бюджетної установи пропозицій щодо усунення виявлених недоліків і порушень, виявлених за результатами попередніх етапів . Здійснюється державний фінансовий аудит Рахунковою палатою та Головним контрольно-ревізійним управлінням України [6]. Незважаючи на результативність та продуктивність проведення державного фінансового аудиту, в даній сфері існує низка недоліків, які порушують систему контролю, достовірність та об’єктивність проведення різних контрольних заходів. Серед таких проблем: відсутність у законодавстві передбачення розвитку державного фінансового аудиту діяльності бюджетних установ за певними напрямами, недосконалість законодавчого та нормативно-правового забезпечення, недостатня напрацьованість у сфері методичних прийомів аудиту. Враховуючи вищеназвані недоліки важливим є розробка та рекомендація основних напрямів удосконалення існуючої системи державного фінансового аудиту з метою покращення діяльності суб’єктів господарювання, забезпечення їх стабільності та ефективності функціонування. Серед таких напрямів [7]: - удосконалення законодавчої бази у сфері державного фінансового аудиту; - створення системи органів незалежного зовнішнього державного аудиту шляхом розвитку регіональних рахункових палат на основі наявної розгалуженої мережі контрольно-ревізійних органів; - прийняття та коригування урядових рішень з питань організації урядового внутрішньосистемного державного аудиту; - здійснення поступового переходу від ревізій фінансово-господарської діяльності до аудиту виконання основних показників бюджетних установ. Врахування вищеперелічених пропозицій є ефективною запорукою підвищення ефективності державного фінансового аудиту і важливим фактором зміцнення економічної безпеки на шляху інтеграції України у світове співтовариство системи фінансового контролю та аудиту.
Список використаної літератури: 1. Пивовар Ю. І. Нормативно-правове визначення поняття та видів державного фінансового аудиту [Електронний ресурс] / Пивовар Ю. І. - Режим доступу: http://radnuk.info/statti/546-bezpeka/14576-2011-01-18-05-59-38.html 2. Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту виконання бюджетних програм: Постанова Кабінету Міністрів України від 10.08.2004 №1017 // Офіційний вісник України. – 2004. – № 32. – Ст. 21. 3. Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту діяльності бюджетних установ: Постанова Кабінету Міністрів України від 31.12.2004 №1777 // Офіційний вісник України. – 2005. – № 1. – Ст. 14. 4. Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання: Постанова Кабінету Міністрів України від 25.03.2006 №361// Офіційний вісник України. – 2006 5. Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту виконання місцевих бюджетів: Постанова Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 №698 // Офіційний вісник України. – 2007. – №37. – Ст. 1453 6. Сивульський М.І. Проблеми державного фінансового аудиту бюджетних установ // Фінансовий контроль. – 2010. – № 2. – С. 37-45. 7. Данильчук Ю. М. Державний фінансовий аудит як пріоритетний напрям удосконалення вітчизняної системи фінансового контролю [Електронний ресурс] / Данильчук Ю. М. - Режим доступу: http://www.rusnauka.com/8_DN_2011/Economics/7_81624.doc.htm
Е-mail: oxeniuk_oxana@ukr.net |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|