|
|
|
ПЕРЕГЛЯД ПРІОРИТЕТУ ПРИНЦИПІВ І ФУНКЦІЙ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ В СВІТОВИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ ПРОСТІР
|
28.04.2011 11:28 |
Автор: Крушельницька Таїсія Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент, докторант кафедри економічної теорії і історії економіки Національної академії державного управління при Президентові України
|
[Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі] |
Ефективність податкової системи країни є передумовою вирішення соціальних і економічних завдань, а також інших функцій, які виконує держава на даному будь – якому етапі історичного розвитку. Актуальність розвитку державного управління податковою системою в напрямі наближення інтересів всіх учасників податкового процесу особливо загострюється в періоди революцій, трансформацій, або інших відчутних змін, що відбуваються в суспільстві і державі. Сьогодні Україна проходить етап інтеграції в світовий економічний простір, тому її податкова система потребує докорінних змін, які в першу чергу стосуються податкових відносин. Податкові відносини. «як фінансово-правове явище проявляється в конкретних формах оподаткування», які є їх практичним втіленням [1, с. 20] і ґрунтуються на наукових принципах. Питання визначення принципів оподаткування привертало увагу теоретиків і практиків з моменту виникнення самих податків, їх опрацювання ґрунтувалось на існуючі теорії держави і податків, але всі вони ґрунтуються на класичному підході А Сміта і А. Вагнера [2; 3]. Причому перший, головний, принцип оподаткування, рівномірність, носить етичний характер, решта три (точне визначення, зручність, помірність) можуть бути віднесені до техніки стягнення чи організації бюджетування [4]. Таким чином, в конструкції А. Сміта, закладена справедливість до платника податку, як визначальний принцип оподаткування [4]. З плином часу даний принцип не тільки не втрачає, але, навпаки, набуває все більшої актуальності. На сьогодні існує декілька підходів до визначення основних принципів, найбільш лаконічним є наступний: «прозорість, однозначність та справедливість» [5, с. 56]. На наш погляд, перелік принципів оподаткування є неповним без включення до нього ефективності, адже будь – який податок має бути побудований так, щоб витрати з його стягнення не перевищували надходжень, в Податковому кодексі України він названий «економічністю» [6, с.20], що є дещо неточним. В країнах Євросоюзу застосовується принцип гармонізації податкового законодавства держав — членів, реалізований у процесі створення і застосування різних правових форм, у які наділяються норми інтеграційного права, створювані інститутами ЄС. Доцільно було б і в Податковому кодексі України додатково до існуючих 11 принципів [6, с.20], впровадити принцип гармонізації податкової системи, особливо враховуючи, що інтеграція України в світовий економічний простір об’єктивно передбачає застосування інтеграційних правових норм. Принципи податкової системи формують її функції. Причому, виконуючи роль основного важеля наповнення бюджету (виконання фіскальної функції) в умовах інтеграції України в світовий економічний простір, на оподаткування покладаються дещо ширші функції. Так, завдяки податковій конкуренції, здійснюється відчутний вплив дії податкової системи на міжнародне розміщення виробництва, розмір і структуру прямих і портфельних інвестицій, інтенсивність діяльності фінансових ринків тощо. Під впливом необхідності досягнення поставленої перед державним управлінням мети, пріоритет функцій податкової системи пропонуємо перенести з контрольної і каральної на стимулюючу і регулюючу. Звичайно, контрольна функція, яка реалізується у процесі оподаткування при регламентації державою фінансово-господарської діяльності підприємств і організацій, одержанні доходів громадянами, використанні ними майна, забезпечує раціональність, збалансованість податкової системи. Однак, сьогодні на перший план виходить стимулююча функція, бо саме вона створює орієнтири розвитку чи згортання виробництва, доцільності ведення підприємницької діяльності, соціального процвітання нації. До того ж, в межах зони дії стимулюючої функції знаходяться податкові пільги і преференції, які є інструментами непрямої дії, призначених для заохочення суб’єктів підприємництва до тих видів діяльності, які, на наш погляд відповідають сучасним завданням державної економічної політики. Таким чином, з урахуванням вищенаведеного, можна зробити висновок, що, що інтеграція України в світовий економічний простір об’єктивно передбачає застосування інтеграційних правових норм, тому пропонуємо розглянути можливість внесення до Податкового кодексу України принципу гармонізації податкового законодавства. Окрім того, враховуючи провідні світові тенденції стосовно розширення функцій податкових систем та поглиблення їх соціальної спрямованості, пропонуємо перенести пріоритети функцій податкової системи з контрольної і каральної на стимулюючу і регулюючу.
Список використаної літератури: 1. Соколовська А.М. Податкова система України: теорія та практика становлення: Монографія/ А.М. Соколовська. – К.:НДФІ, 2001. – 372 с. 2. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / А. Смит. – Кн.5- М.:Соцэкгиз, 1992. -782 с. 3. Исторiя и теорiя статистики въ монографiяхъ Вагнера, Рюмелина, Эттингена и Швабе съ 3-мя таблицами чертежей [Текст] : пер. с нем. / ред. Ю. Э. Янсон. - СПб. : Изданіе Л. Ф. Пантелеева, 1879. - 267 с. 4. Пушкарева В.М. История финансовой мысли и политики налогов / В.М.Пушкарева [Електронний ресурс]: - Режим доступу: http://www.gumer.info/ bibliotek_Buks/ Econom/Puschk/07.php. 5. Юткина Т.Ф. Налоги и налогообложение: Учебник / Т.Ф. Юткина–М.: ИНФРА-М, 2003. – 576 с. 6. Податковий кодекс України / Уклад. В. Кузнєцов. – Х.: Фактор, 2011. – 496 с.
E-mail: Krai@ua.fm |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|