|
|
|
ОСОБЛИВОСТІ АУДИТУ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ В УКРАЇНІ
|
28.04.2011 11:15 |
Автор: Здирко Наталя Григорівна, Вінницький національний аграрний університет; Вітвіцька Олена Валеріївна, Вінницький національний аграрний університет
|
[Облік, аналіз і аудит] |
В умовах економічної кризи ефективне витрачання бюджетних коштів стає необхідною умовою діяльності бюджетних установ, підприємств та організацій. Нестача бюджетних ресурсів змушує до пошуку шляхів найбільш раціонального та ефективного їх витрачання. Запровадження програмно-цільового методу формування та використання бюджету є одним з таких шляхів. У контексті останніх подій та курсу керівництва держави на оптимізацію кількості бюджетних програм питання ефективності їх виконання набувають особливої актуальності. Дане питання частково висвітлюється у зарубіжних працях з аудиту адміністративної діяльності, переклад яких здійснено українськими вченими. Серед українських вчених розглядають дані проблеми Рубан Н.І., Стефанюк І.Б., Дрозд І.К., Мамишев А.В., Левицька С.О., Головань М., Сукач О.М. та інші. Підвищена увага вітчизняних вчених пояснюється, по-перше, необхідністю та актуальністю даного напрямку досліджень; по-друге, наявністю численних проблем, що потребують подальшої розробки та дискусійних питань. Вирішення даних проблем дасть змогу вдосконалити методику контролю використання бюджетних коштів, що, у свою чергу, дозволить значно ефективніше їх використовувати[1]. Запровадження програмно-цільового методу в управління бюджетними ресурсами надає значний поштовх до підвищення ефективності використання державних коштів. Однак порівняно невеликий досвід його використання в Україні призводить до існування певних недосконалостей. Так, контроль ефективності бюджетної програми ґрунтується на використання системи оціночних показників – показників результативності програми, які зазначені в її паспорті. Нечіткі показники можуть спотворити реальний результат виконання програми, що призведе до виникнення диспропорцій у подальшому фінансуванні та розподілі фінансових ресурсів держави за програмами. Саме тому визначення чітких індикаторів виконання програми набуває особливої актуальності як під час її розробки, так і під час проведення аудиту ефективності. В умовах обмеженості державних ресурсів значної актуальності набуває проблема досягнення ефективності бюджетних видатків. Тому головним є аналіз актуальних питань оцінки ефективності виконання бюджетних програм в умовах запровадження програмно-цільового методу формування державного бюджету типу пошук шляхів удосконалення аудиту ефективності виконання бюджетних програм[2]. Запровадження програмно-цільового методу у бюджетному процесі спрямоване на: забезпечення прозорості бюджетного процесу, що чітко визначає цілі і завдання, на досягнення яких витрачаються бюджетні кошти, підвищення рівня контролю за результатами виконання бюджетних програм; забезпечення за результатами виконання бюджету здійснення оцінки діяльності учасників бюджетного процесу щодо досягнення поставлених цілей та виконання завдань, а також проведення аналізу причин неефективного виконання бюджетних програм; упорядкування організації діяльності головного розпорядника бюджетних коштів щодо формування і виконання бюджетних програм шляхом чіткого розмежування відповідальності за реалізацію кожної бюджетної програми між визначеними головним розпорядником бюджетних коштів відповідальними виконавцями бюджетних програм; посилення відповідальності головного розпорядника бюджетних коштів за дотримання відповідності бюджетних програм законодавчо визначеній меті його діяльності, а також за фінансове забезпечення бюджетних програм і результати їх виконання; підвищення якості розроблення бюджетної політики, ефективності розподілу і використання бюджетних коштів[3]. Метою здійснення моніторингу та оцінки ефективності бюджетних програм є відслідковування ходу і результатів реалізації програми, використання ресурсів і надання інформації про поточну ситуацію щодо прийняття управлінських рішень з питань бюджету. Оцінка бюджетних програм – це комплексний аналіз використання бюджетних коштів та досягнутих результатів розпорядниками коштів в процесі реалізації бюджетних програм, що здійснюється за результатами виконання бюджетних програм за рік. Метою оцінки ефективності бюджетних програм є: визначення ефективності виконання бюджетної програми; визначення ступеню досягнення мети та завдань бюджетної програми; прийняття управлінських рішень за результатами виконання програми; інформування посадових осіб органів місцевого самоврядування та громадськість про результати виконання програми та ефективність використання коштів за програмою[2]. Програмно-цільовий метод є інструментом, що забезпечує планування бюджету на середньострокову перспективу та перехід від контролю за цільовим використанням бюджетних коштів до контролю за фактичними результатами реалізації бюджетної програми. Елементами процесу ефективного управління бюджетом за програмно-цільовим методом є моніторинг і оцінка програм. Порядок проведення моніторингу та оцінки бюджетних програм розроблений з метою створення єдиних організаційно-методичних засад для реалізації системи моніторингу та оцінки[3]. Отже, відзначимо, що від прозорості та професійності виконання аудиту державних грошових ресурсів прямо пропорційно залежить прозоре виконання цільових програм.
Список використаної літератури: 1. Кодацький В.П. Проблеми аудита бюджетних коштів / В.П. Кодацький // Економіка. Фінанси. Право. - 2009 - №6. С.3-7. 2. Кучеренко Т.Є., Шайко О.Г. Рух грошових коштів бюджету / Т.Є. Кучеренко, О.Г. Шайко // Економіка АПК. - 2010 -№6. -С.64-70. 3. Височан О. Проблеми аудиту грошових коштів/ О. Височан // Бухгалтерський облік та аудит. - 2010 - №2. С.50-56.
Е-mail: elena-vitvickaya@mail.ru |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|