:: ECONOMY :: ТІНЬОВА ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ: ПРИЧИНИ ТА НАПРЯМИ ДЕТІНІЗАЦІЇ :: ECONOMY :: ТІНЬОВА ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ: ПРИЧИНИ ТА НАПРЯМИ ДЕТІНІЗАЦІЇ
:: ECONOMY :: ТІНЬОВА ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ: ПРИЧИНИ ТА НАПРЯМИ ДЕТІНІЗАЦІЇ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ТІНЬОВА ЕКОНОМІКА УКРАЇНИ: ПРИЧИНИ ТА НАПРЯМИ ДЕТІНІЗАЦІЇ

 
21.04.2011 20:32
Автор: Самсонова Катерина Вікторівна, студентка Кіровоградського національного технічного університету
[Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі]
Проблема наявності тіньової економіки є надзвичайно актуальною для української економіки, адже через ухилення від сплати податків з’являється надвисокий дефіцит коштів у державному бюджеті, що призводить до урізання соціальних програм, зменшення видатків на потреби суспільства. Формування ефективної конкурентоспроможної економіки європейського зразка неможливе без зниження рівня тінізації української економіки.
В умовах сьогодення тіньовим сектором економіки України щорічно через кореспондентські рахунки перераховується за межі нашої держави понад 63 млн. гривень. А суми щорічного ухилення від оподаткування досягають майже 5,7 млрд. гривень [3, с. 352]. За даними опитувань, у середньому підприємства в Україні приховують близько 20% свого доходу [2, с. 168].
За оцінками експертів, загальне податкове навантаження в Україні майже вдвічі перевищує цей показник в інших країнах та становить 70–80% від отриманого доходу [1]. Це стимулює приховування реальних обсягів економічної діяльності, виведення її у “тінь”.
Надзвичайно високий рівень тіньової економіки в Україні негативно впливає на становище у системі світових господарських зв’язків, суттєво знижує її конкурентоздатність на світових ринках капіталів через високу вірогідність потрапляння іноземних інвестицій у тіньовий сегмент економічного простору [3, с. 352].
Характерною для тіньового сектора України є проблема неведення або подвійне ведення бухгалтерського обліку, фальсифікація бухгалтерських та звітних документів, що вирішується шляхом унормування, усунення суперечностей податкового та бухгалтерського обліку зі спрощенням механізму розрахунку податкових зобов’язань.
Існуючі форми тінізації економічних процесів обумовлюють наявність в Україні значних обсягів тіньової зайнятості. Поширеними видами тіньової зайнятості є вулична торгівля, послуги населенню з будівництва, ремонтні роботи, посередницька діяльність. Ці види діяльності здійснюються зазвичай без патентів та ліцензій і не декларуються у податкових органах [3, с. 352].
На нашу думку, неправильним є твердження про те, що високий рівень податкових ставок є вирішальним чинником, який зумовлює приховування доходів від оподаткування. Численні дослідження показали, що більшість українського населення ставиться негативно не до системи оподаткування, а до того, як використаються кошти, отримані від оподаткування. Тому ухилення від сплати податків спричинено не розміром податкових ставок, а насамперед слабкістю податкової системи України і державного апарату.
До головних причин існування тіньової економіки належать: криза системи управління, дисбаланс між розвитком продуктивних сил та виробничими відносинами, великий розрив між багатими та бідними прошарками населення, відсутність середнього класу як стабілізаційного чинника у суспільстві, високі податки та нерівномірний їх розподіл, надмірне регулювання підприємницької діяльності, високий рівень корупції.
Зменшення тінізації економіки пропонуємо досягти шляхом: покращення інвестиційного клімату для зростання притоку закордонних та внутрішніх капіталів через спрощення державного регулювання підприємництва, прозорість надання податкових пільг; підвищення контролю за використанням коштів державного та місцевого бюджетів;  деполітизація економіки, введення підконтрольності та відповідальності влади; встановлення сприятливого економіко-правового клімату для розвитку національного підприємництва та відновлення економічного зростання; укладення міжнародних угод про обмін податковою інформацією із країнами, які належать до офшорних зон.
На нашу думку, ефективна боротьба з тіньовою економікою не має розпочинатися з другорядних напрямів боротьби, що усувають лише „симптоми, коли „хвороба прогресує“, а саме надання пільг та скорочення податкових надходжень. Звичайно, можна погодитись з тим, що скорочення податкового навантаження є однією з передумов виходу з економічної кризи, підвищення ділової активності, детінізації економіки й активізації інвестиційної діяльності. Проте Україна є винятком, адже зменшення ставок податків за незмінності її соціально-економічного становища, без забезпечення стабільності і передбачуваності суспільних процесів призведе лише до втрат бюджетних коштів.
Розпочати процес зниження тінізації необхідно із спрямування податкових коштів на потреби населення, а не чиновників; здійснити заходи, необхідні для позитивного сприйняття податків платниками, а не пошуку можливостей ухилитись від них. Адже в розвинених країнах світу сплата податків вважається благородною справою, а несплата – ганьбою. Податкові надходження мають бути спрямовані на розвиток економіки, соціальної сфери. Звичайно, що влада, чиновники і можновладці „не мають змоги“ спрямовувати кошти на державні цілі, передбачені низкою потреб населення, проте, як відомо, чесність народу має бути наслідком чесності уряду.
Реалізація вищезазначених напрямів проведення політики детінізації національної економіки може бути успішною лише у випадку, коли особи чи групи осіб, які ініціюють реформи, мають чітке усвідомлення, осмислення та бачення своїх кінцевих результатів з обов’язковим поєднанням політичної волі та рішучості у впровадженні їх у життя.

Список використаної літератури:
1. Володажченко Д. C. Тіньова економіка сьогодні: причини та наслідки // Електронний ресурс. – [Режим доступу]. - www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/conf/2010-1/doc/09.pdf
2. Мірошниченко О. В. Податкова політика та іллегалізація господарської діяльності в контексті економічної безпеки України // Стратегічні пріоритети, - 2009. - №2(11). С. 167 – 174.
3. Харко Д. Правова природа тіньової економіки : поняття, причини та напрями детінізації // Вісник Львівського університету. – 2011. – № 2. – С. 351.

E-mail: kat100591@yandex.ru

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РЕФОРМУВАННЯ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В КОНТЕКСТІ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
28.04.2011 14:01
ПЕРЕГЛЯД ПРІОРИТЕТУ ПРИНЦИПІВ І ФУНКЦІЙ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ В СВІТОВИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ ПРОСТІР
28.04.2011 11:28
ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОГО ПОДАТКОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
28.04.2011 10:59
СКОРОЧЕННЯ БІДНОСТІ ГОЛОВНА ПРОБЛЕМА СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВИ
27.04.2011 00:27
ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
26.04.2011 11:53
ПРОБЛЕМИ БЮДЖЕТНОГО КОНТРОЛЮ ТА НАПРЯМИ ЙОГО РЕФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ
22.04.2011 20:40
ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ДІТЕЙ-СИРІТ ТА ДІТЕЙ, ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ В УКРАЇНІ
22.04.2011 13:27
ПЛАТНІ ПОСЛУГИ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ: ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ, ВИДИ ТА ПОРЯДОК ВИКОРИСТАННЯ
21.04.2011 20:54
ЗМІСТ АКЦИЗНОГО ЗБОРУ
21.04.2011 20:44
РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ СПРОЩЕНОГО ОПОДАТКУВАННЯ В КОНТЕКСТІ ПОДАТКОВГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
20.04.2011 15:05




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.233 сек. / Mysql: 1599 (0.181 сек.)