|
|
|
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ БЮДЖЕТНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ І РОСІЇ
|
13.04.2011 17:50 |
Автор: Загинайло Світлана Володимирівна, студентка Вінницького торговельно-економічного інституту КНТЕУ
|
[Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі] |
Незважаючи на проведення бюджетної реформи, багато проблем функціонування бюджетної системи залишаються нерозв'язаними. Необхідність внесення змін до нормативно-правових актів у бюджетній сфері насамперед зумовлена потребою розширення фінансової основи місцевого самоврядування як важливої складової механізму підвищення добробуту населення і економічного розвитку громад, удосконалення міжбюджетних відносин із метою забезпечення справедливого й неупередженого розподілу бюджетних ресурсів та дотримання визначених законодавством принципів збалансованості й самостійності бюджетів, підвищення ефективності використання бюджетних коштів, створення стимулів розширення й мобілізації належних бюджету доходів. Бюджетна система є об’єктом вивчення таких відомих вітчизняних вчених як Н.Альвіанської, С.Бейлі, Ш.Бланкарта, С.Слухая, А.Максюти, О.Богачової, Л.Дробозіної, Л.Павлової, Г.Поляка, В.Родіонової та інших. Ряд теоретичних і практичних аспектів, пов’язаних з дослідженням проблем існування бюджетної системи України та взаємовідносин між її складовими віднайшли відображення у науковій періодичній літературі, зокрема у публікаціях Ц. Огонь, В. Опарін, К. Павлюк, Ю. Пасічник, Д. Полозенко, І. Розпутенко, С. Слухай, В. Суторміна, М. Федосов, С.О. Шохін, П.К. Германчук, П.Г. Петрашко. Отож, основним завданням є вивчення сучасних наукових підходів до визначення сутності бюджетної системи як фінансової категорії та проведення порівняльного аналізу структури бюджетної системи України та Росії. Оскільки Україна історично досить тісно пов’язана з Росією, тому і бюджетні процеси, які відбувалися в Росії, так або інакше знаходили своє відображення в Україні. Порядок складання бюджету в Росії почав застосовуватися з ХVI ст. і до початку ХХ ст. лише розвивався. В Україні законодавче регулювання місцевих податків та зборів здійснюється на двох рівнях: на загальнодержавному й місцевому. По-перше, держава визначає вичерпний перелік таких обов’язкових платежів, коло платників, об’єкти оподаткування, граничні розміри ставок, тобто встановлює основи їх справляння, надаючи повноваження органам місцевого самоврядування на введення таких податків і зборів на відповідній території. По-друге, місцеві органи влади, реалізуючи надані державою повноваження, установлюють і докладно регламентують механізми справляння окремо кожного з податків і зборів, а також уводять їх у дію. Щодо Російської Федерації, то там існує трирівнева система оподаткування. Федеральний законодавець установлює систему податків і зборів, а також загальні принципи оподаткування. Це закріплено і в Конституції Російської Федерації, і в Податковому кодексі Російської Федерації. На регіональному й місцевому рівнях законодавча влада може встановлювати конкретні податкові ставки, порядок і терміни сплати, податкові пільги. Федеральне податкове законодавство встановлює відносно регіональних і місцевих податків виняток із об’єктів оподаткування і види податкових пільг. Російська Федерація, як і Україна, іде шляхом переведення бюджетної системи на програмно-цільовий метод бюджетування. Варто зазначити, що Росія на цьому шляху на декілька кроків нас випереджує. «Концепція реформування бюджетного процесу в Російській Федерації», що передбачає впровадження бюджетування, орієнтованого на результат (БОР), активно впроваджується по всій країні, розробляються і впроваджуються не лише окремі пілотні проекти, але й загальнодержавні програми. Серед облікових завдань бюджетних установ можна виокремити складання кошторисів доходів і витрат і контроль їх виконання, облік бюджетних асигнувань і лімітів бюджетних зобов'язань у розрізі функціональної і економічної класифікації витрат бюджетів. Система бюджетного обліку реалізується за допомогою бюджетної класифікації, плану рахунків бюджетного обліку та методичних вказівок з його застосування, оцінки об'єктів бюджетного обліку, інвентаризації. Таким чином, можемо зазначити, що у сучасній вітчизняній фінансовій науці недостатня увага приділяється фундаментальним дослідженням теоретико-методологічних засад бюджету як провідної фінансової категорії. Серед українських науковців не існує усталеного підходу до економічної природи, функцій, ролі й призначення бюджету, проте більшість із них трактує бюджет насамперед як суспільний грошовий фонд, що перебуває у розпорядженні державних і муніципальних органів влади. Подальші дослідження мають бути спрямовані на обґрунтування теоретико-методологічних засад функціонування бюджету, а також поглиблене розкриття його економічної природи, функції та ролі у забезпеченні й регулюванні соціально-економічного розвитку держави в умовах фінансової кризи та глобалізації економіки.
Список використаної літератури: 1.Бюджетний кодекс України: Кодекс України від 21.06.2001 р., № 2542"ІІІ // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 376–38. – Ст. 189. 2.Бюджетный кодекс Российской Федерации: Закон Российской Федерации № 145_ФЗ от 31.07.1998 г. [Электронный ресурс] / Информационно-аналитический комплекс «Бюджетная система Российской Федерации». Режим доступа: http://www.budgetrf.ru. 3.Юрій С. І. Бюджетна система України: навч. посібник / С. І. Юрій, Й. М. Бескид. - К. : НІОС,2000. - 400 с.
e-mail: v_z_svet_z_v@mail.ru |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|