|
|
|
ЕФЕКТИВНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ
|
23.02.2011 13:09 |
Автор: Іскова Юлія Геннадіївна, магістр факультету менеджменту Запорізького національного університету
|
[Менеджмент. Маркетинг] |
Сьогодні багато українських компаній переживають фазу активного росту. Зростання оборотів та чисельності персоналу має свою негативну сторону - зниження керованості. Часто ми не замислюємося про те, що такі фактори, як принципи прийняття рішень, порядок обробки інформації, принципи мотивації персоналу та інші, тісно взаємопов'язані між собою. Ця сукупність являє собою систему управління. Якщо змінюється одна складова, наприклад, обсяг продажів, то повинні змінитися і інші складові, наприклад, правила обліку або принципи мотивації, інакше можлива криза керованості. Що ж потрібно зробити, щоб система управління була ефективною, тобто відповідає завданням і масштабами бізнесу? Можна включити в свою систему інструменти управління, перевірені міжнародною практикою. У світовій практиці розроблений ряд управлінських технологій, які дають менеджменту компанії необхідні інструменти в рамках відповідних функціональних областей, такі як бюджетне управління, процесне управління, стратегічне управління (система збалансованих показників). На жаль, існує думка, що система управління - це «програма, яку досить купити і запустити». Як показує практика, далеко не завжди цього достатньо. З точки зору автоматизації, можуть зустрічатися дивні ситуації, коли дві схожі компанії впроваджують одне і те ж програмне забезпечення, витрачають на це однакові кошти, а результат виходить різний: в одній компанії проект швидко окупився і став приносити вигоду, а в другій вийшов збиток. У процесі впровадження інформаційних систем неминуче відбувається перерозподіл функцій і ресурсів між співробітниками і відділами. Саме ці «побічні» зміни впливають на систему управління і дають економічний ефект. Коли ставиться інформаційна система, цілі часто формулюються просто: автоматизувати. При цьому не завжди аналізується, чи будуть «побічні» ефекти сприятливими для бізнесу. Ситуація нагадує «морський бій»: спочатку робиться хід, і лише потім стає ясно, потрапили або промахнулися. Висновок напрошується сам собою: в якості цілей треба ставити не автоматизацію, а зміна внутрішніх правил гри в компанії. Під цим ми і розуміємо впровадження ефективних систем управління, при цьому автоматизація є завершальною стадією впровадження. Що стосується фінансів, це технологія бюджетного управління, коли бюджети з фінансових прогнозів, які є долею обраних, перетворюються на дієвий інструмент управління, що дозволяє делегувати повноваження всередині компанії. Знову ж таки, впровадити бюджетне управління і автоматизувати бюджетування - різні речі. При сучасних обчислювальних потужностях комп'ютери можуть «згенерувати» тисячі фінансових планів і мільйони показників. Але чи будуть люди виконувати ці плани, відповідати (можливо, власною зарплатою) за виконання бюджетів? Очевидно, що ні. У цьому випадку спочатку треба розробити «правила гри», донести їх до співробітників, сформувати команду, яка б ефективно почала працювати в нових умовах. Аналогічні питання стосуються процесного управління. Без попередньої оптимізації процесів, закріплення відповідальності, без ясної схеми інформаційних потоків автоматизовані бізнес-процеси здатні поглинути весь робочий час співробітників, заваливши користувачів програми тисячами суперечливих вказівок. З усього сказаного «людський фактор» є вузьким місцем впровадження ефективної системи управління. Тому вкрай важливо донести до співробітників нові принципи роботи, навчити новим управлінським технологіям. Що дає впровадження систем управління бізнесу компанії? Деякі речі складно об'єктивно оцінити в грошах. Наприклад, як оцінити в гривнях зниження ризику розпаду фірми або її поглинання? Разом з тим, існують перевірені часом способи оцінки ефективності впровадження сучасних інструментів управління. Для прикладу розглянемо можливі вигоди від постановки управлінського обліку і бюджетного управління. Чи використовує ваша компанія позикові кошти? Якщо так, то, організувавши на підприємстві управлінський облік за стандартами МСФЗ, можна розраховувати на отримання більш дешевих кредитів у західних банків. Різниця в ставках, помножена на величину кредитного портфеля. Цікавою особливістю проектів з постановки системи управління фінансами є те, що ще до запуску системи в роботу виявляються фінансові «дірки». Оперативне усунення цих фінансових дір призводить до того, що понесені на проект витрати починають окупатися ще до завершення проекту. Як приклад, в проекті по постановці і автоматизації платіжного календаря (процесу затвердження заявок) однієї крупної торгової мережі з'ясувалося, що в середньому оплата за заявками проводилася на 20% більше необхідного. Усунення цієї фінансової течі призвело до того, що компанія частково відмовилася від використання кредитів. Всі витрати на проект (включаючи консультаційні послуги і вартість програмного забезпечення) окупилися за 2 місяці. Таким чином, застосування сучасних інструментів управління є перевіреним і адекватною відповіддю на виклики сучасного ринку.
Список використаної літератури: 1.Бюджетний менеджмент: Підручник / В.Федосов, В.Опарін, Л.Сафонова, О.Романенко; За заг. ред. В.Федосова.- К.: КНЕУ, 2004. - 864 с. 2.Портер М.Е. Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость: Пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. – 715 с.
e-mail: expo8@cci.zp.ua |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|