:: ECONOMY :: РОЗРОБКА КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ЗАСАД ОЦІНЮВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ПОДАТКОВИХ РЕЖИМІВ ЯК ВАЖЛИВИЙ НАПРЯМ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ :: ECONOMY :: РОЗРОБКА КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ЗАСАД ОЦІНЮВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ПОДАТКОВИХ РЕЖИМІВ ЯК ВАЖЛИВИЙ НАПРЯМ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
:: ECONOMY :: РОЗРОБКА КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ЗАСАД ОЦІНЮВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ПОДАТКОВИХ РЕЖИМІВ ЯК ВАЖЛИВИЙ НАПРЯМ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЗРОБКА КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ЗАСАД ОЦІНЮВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ПОДАТКОВИХ РЕЖИМІВ ЯК ВАЖЛИВИЙ НАПРЯМ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

 
22.02.2011 21:23
Автор: Слюсар Анатолій Миколайович, аспірант кафедри економічної теорії та історії економіки Національної академії державного управління при Президентові України
[Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі]

З метою стимулювання економічної активності бізнесу та вирівнювання диспропорцій соціально-економічного розвитку регіонів у багатьох країнах використовуються спеціальні податкові режими. Водночас, цей інструмент державного регулювання економіки не завжди однаково оцінюється науковцями та практиками. Суспільно-політичний резонанс навколо спрощеної системи оподаткування та звітності фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності, що виник у процесі прийняття Податкового кодексу, підтверджує суперечливість та неоднозначність оцінки спеціальних режимів оподаткування з боку держави, суб’єктів малого підприємництва та інших платників податків.
Різняться оцінки економічних результатів запровадження окремих спеціальних податкових режимів. Так, поряд з позитивними ефектами (активізація підприємницької діяльності, створення нових робочих місць, стимулювання раціонального використання ресурсів, зменшення витрат на адміністрування податків) застосування спрощеного режиму оподаткування суб’єктів малого підприємництва призвело до викривлення мотивації підприємницької діяльності, використання суб’єктів малого підприємництва у схемах мінімізації зобов’язань зі сплати податків та обов’язкових внесків.
За результатами перевірки Рахунковою палатою України стану справляння податку на додану вартість в агропромисловому виробництві та ефективності його використання сільськогосподарськими товаровиробниками у 2009 році було виявлено, що на рівні органів державної влади не забезпечений контроль за формуванням і використанням коштів ПДВ, які надаються сільгоспвиробникам через механізм спеціальних режимів оподаткування, а Міністерство фінансів України фактично усунулось від прогнозування обсягів цих коштів та аналізу ефективності їх використання [1, с. 93].
Вітчизняні науковці та практики наголошують на необхідності підвищення ефективності використання спеціальних режимів оподаткування [2]. Водночас, їхня увага головним чином зосереджується навколо принципів побудови спеціальних податкових режимів, їх регулюючої ролі в економічній системі та ін. Питання оцінювання результативності та ефективності спеціальних податкових режимів ще потребують свого концептуального осмислення в науковій літературі.
При оцінюванні спеціальних режимів оподаткування варто розглядати певні ключові аспекти, що визначаються цілями їх введення, зокрема, необхідно дослідити, у чому полягає соціально-економічний ефект від застосування окремими платниками податків спеціальних режимів оподаткування; до яких структурних зрушень, наслідків у розподілі ресурсів призвело їх запровадження з урахуванням мультиплікативності ефектів для національної економіки та змін в економічній поведінці платників податків. Концептуальним питанням при створенні системи оцінювання спеціальних податкових режимів є визначеність щодо понять результативності та ефективності у цій сфері. Виходячи із розуміння результативності в аналізі державної політики як ступеня досягнення поставлених цілей політики, стосовно спеціальних податкових режимів необхідно чітко ідентифікувати цілі їх запровадження. Таким чином, результативність можливо буде оцінити за кількісними та якісними показниками, що характеризують обрані цілі, порівнюючи поточний стан справ у певній сфері із попереднім станом.
Різноманітність спеціальних податкових режимів зумовлює множинність цілей, що висуваються при їх запровадженні. Враховуючи, що спеціальні податкові режими носять преференційний характер і використовуються з метою стимулювання підприємницької, інвестиційної і трудової активності, прискореного накопичення капіталу в пріоритетних галузях економіки, розвитку інновацій, відповідно, зазначені цілі висувають загальні критерії оцінювання результативності запровадження спеціальних податкових режимів. Загальними критеріями для оцінювання всіх спеціальних податкових режимів можуть бути стратегічні цілі економічного розвитку: підвищення конкурентоспроможності національної економіки, збільшення виробництва ВВП, зростання доходів населення.
Запровадження спеціальних податкових режимів повинно базуватись на дотриманні принципу економічної ефективності, тобто забезпеченні «…найкращих результатів у досягненні конкретної мети з найнижчими витратами» [3, с. 130]. При оцінюванні ефективності виникає проблема з визначенням обсягу затрачених ресурсів. Зважаючи на те, що будь-які спеціальні режими оподаткування передбачають надання податкових пільг, їх запровадження має наслідком бюджетні втрати або недоотримання податкових доходів. Таким чином, при оцінюванні ефективності спеціальних податкових режимів недоотримані бюджетні доходи варто розглядати як компонент витрат на здійснення відповідної державної політики.
На наш погляд, впровадження процедур оцінювання результативності та ефективності спеціальних податкових режимів сприятиме покращенню якості державних рішень у цій сфері, перебудові механізму їх податкового адміністрування, удосконаленню окремих складових спеціальних податкових режимів, визначенню реального ступеня досягнення мети їх запровадження.

Список використаної літератури:
1.Звіт Рахункової палати України за 2009 рік [Електронний ресурс]. – К. : Рахункова палата України, 2010. – 192 с. – Режим доступу: http://www.ac-rada.gov.ua/img/files/Zvit_2009.pdf;jsessionid=FB6A55F2A073BB5446025A9D0F4A1117.
2.Кізима А. Спеціальні податкові режими як інструмент податкового регулювання / Андрій Кізима, Ігор Кушнірчик // Галицький економічний вісник. – 2009. - № 1. – С. 117-127.
3.Кілієвич О. Англо-український глосарій термінів і понять з аналізу державної політики та економіки / Олександр Кілієвич. – К. : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2003. – 510 с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВІДМЕЖУВАННЯ НА ПРАКТИЦІ ТРУДОВИХ І ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВИХ ВІДНОСИН
31.01.2011 17:35
ПРОТИДІЯ ЛЕГАЛІЗАЦІЇ НЕЗАКОННИХ ДОХОДІВ
27.01.2011 09:33
МІЖБЮДЖЕТНІ ВІДНОСИНИ В КОНТЕКСТІ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
26.02.2011 18:45
ПРОБЛЕМА ПОДВІЙНОГО ОПОДАТКУВАННЯ ТА НАПРЯМИ ЇЇ УСУНЕННЯ
24.02.2011 23:47
ПОДАТКОВА РЕФОРМА ТА ПРОБЛЕМИ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ
24.02.2011 18:27
НАСЛІДКИ ВПРОВАДЖЕННЯ ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
24.02.2011 11:10




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.239 сек. / Mysql: 1599 (0.188 сек.)