|
|
|
СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ В УМОВАХ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
|
22.02.2011 10:31 |
Автор: Васюткіна Наталія Володимирівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу ПВНЗ «Європейський університет»
|
[Менеджмент. Маркетинг] |
В сучасних ринкових концепціях управління підприємством, які з кожним роком набувають все більшого практичного застосування в Україні, якість стає одним з найважливіших знарядь у ефективному функціонуванні підприємства на ринку. Ключовим направленням формування якості є орієнтація на споживача, що являє собою так званого арбітра продукції. Орієнтація на споживача означає задоволення бажань і потреб споживача і їх втілення за допомогою вивчення ринку, підготовці до виробництва й виготовлення продукції. Розуміння думки споживача має на увазі знання вимог не тільки кінцевого покупця. Повинні бути розглянуті і інші зовнішні категорії, такі як, наприклад, оптові покупці, посередники, так само впливовими є державні й суспільні органи. Необхідне акцентування уваги на важливості для підприємства такої категорії, як внутрішній споживач. Кожен працівник всередині підприємства частина послідовності постачальник-споживач. Для того, що задовольнити зовнішнього споживача, необхідно задовольнити також потреби й внутрішнього. Коректне керівництво процесами всередині підприємства, являє собою основну умову для досягнення якісних результатів на рівні підприємства. Багатогранність і велика ємність підходів до даної тематики залишають її актуальною для сьогодення. Проблема забезпечення якості продукту (послуг) носить глобальний характер. Саме тому критерії якості та методи управління нею мусять бути унормовані та стандартизовані. Розширення міжнародних торговельних зв'язків робить вкрай необхідним створення єдиної системи оцінки якості, яка дала б можливість постачальникам товарів і послуг об'єктивно довести її необхідність для виконання всіх вимог як виробників так і споживачів. Система управління якістю – сукупність організаційної структури, методик, процесів і ресурсів, необхідних для здійснення загального керування якістю. Загальне керування якістю - це аспекти загальної функції управління, які визначають політику в сфері якості, цілі і відповідальність, а також здійснюють за допомогою таких засобів, як планування якості, управління якістю, забезпечення якості та поліпшення якості в межах системи управління якістю [1]. Система якості розробляється з врахуванням конкретної діяльності підприємства, але в любому випадку вона має охоплювати всі стадії життєвого циклу продукту. Система управління якістю має: забезпечувати управління якістю на всіх рівнях «петлі якості»; забезпечувати участь в управлінні якістю всіх працівників підприємства; визначати міру відповідальності керівництва; забезпечувати нероздільність діяльності по якості з діяльністю по зниженню витрат; забезпечувати проведення контролю з мірою попередження невідповідності встановленим нормативам; встановлювати порядок проведення періодичних перевірок, аналізу і удосконалення системи; встановлювати та забезпечувати порядок документального оформлення всіх процедур системи. У розвиток цього питання Міжнародною організацією стандартів було розроблено для забезпечення системи якості серію стандартів ІСО 9000, які можуть використовуватись як посилання при укладанні угод. Ці стандарти характеризуються тим, що їх впровадження може перевірятись й сертифікуватись незалежними сертифікаційними органами, які виступають як третя сторона [2]. Про важливість стандартів з систем якості можна говорити на підставі того факту, що зазначені стандарти прийняті для введення їх в дію багатьма національними і регіональними органами зі стандартизації Деякі з них застосовують стандарти ІСО без змін, інші прийняли власні системи нумерації, але зберегли текст, ідентичний міжнародним. [3]. Застосування систем якості додає замовникам упевненості під час укладання угод. Це має важливе значення і для самих постачальників, оскільки спеціально призначені для цього підсистеми управління якістю інтегруються в організовані, економічно ефективні системи, які можуть створити значні конкурентні переваги для підприємства завдяки поєднанню високої якості й низької вартості. Підприємства, які впроваджують системи якості у свою власну практичну діяльність, переважно наполягають на тому, щоб їх постачальники також обов'язково мали сертифіковані системи якості. Вимоги споживачів до якості продукції фіксуються, як правило, посиланнями на відповідну нормативно-технічну документацію (стандарти або технічні умови). Водночас ці документи не повною мірою гарантують задоволення вимог споживачів. Це пояснюється тим, що в конструкції виробу, технології або в організаційній системі проектування, створення чи реалізації продукту можуть виявитись невідповідності. Міжнародний досвід свідчить, що продукція найбільше відповідає вимогам споживачів, коли на всіх підприємствах, що виробляють продукт, включаючи постачальників сировини, партнерів, суміжників діє єдина ефективна система забезпечення її якості, сімейство стандартів з якості серії стандартів ІСО 9000. Отже, система управління якістю може бути ефективною тільки за умови, що вона буде функціонувати одночасно та в тісній взаємодії з усіма видами діяльності, які впливають на якість продукції.
Список використаної літератури: 1.Фомичев С. К. Управление качеством: учеб. пособие / С. К. Фомичев, А.А. Старостина, – К. : МАУП, 2002. – 192 с. 2.Романова Л.В. Концепція маркетингу в управлінні конкурентоспроможністю підприємства: необхідність зміни пріоритетів / Л.В. Романова // Вісник АПСВ– №2.– 2008. – С.72-77. 3.Федорченко В. Реорганізацію – для консолідації/ В.Федорченко// Дзеркало тижня. – №31 від 13 серпня 2005р.
e-mail: vasyutkina@ukr.net |
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|