З економічної точки зору якість – це здатність об’єкта чи дії задовольняти вимоги особистого, виробничого чи суспільного порядку завдяки властивостям, які складають його споживну вартість [1]. Якість аудиторських послуг можна розглядати як їх здатність задовольняти потреби замовника та суспільства в отриманні достатнього рівня впевненості у фінансовій інформації, що виступає предметом аудиту. Український ринок аудиторських послуг, а, зокрема, рівень якості ауди¬торських послуг, нажаль, не задовольняє вимоги споживачів. Такий стан справ спричинений низкою причин, які, в певній мірі, не залежать від суб’єктів ауди¬торської діяльності. Це, насамперед, недосконала законодавчо-норматив¬на база, а також низький рівень розвитку фондового ринку в Україні, що не дає можли¬вості визначитись із фактичною вартістю капіталу підприємств та віль¬но¬му його перерозподілу. Цей факт породжує нерозуміння важливості аудиту та, зокрема, соціально-економічних переваг інформації підтвердженої аудитором. Такій інформації, на нашу думку, можна і треба довіряти, оскільки в разі виникнення будь-яких проблем із її використанням є можливості оскарження та відшкодування збитків, якщо такі виникли внаслідок використання результатів аудиторської діяльності. Можливість відшкодування збитків підтверджується тенденціями росту вимог до контролю якості аудиторських послуг, а також прикладами виплат величезних штрафів міжнародними аудиторськими ком¬паніями за наявність підтвердження недостовірної інформації користувачам. Важливим аспектом цього питання є посилення державного та громадського контролю за якістю аудиторських послуг в Україні. Громадський нагляд, на нашу думку, повинен організовуватися не лише із представників цієї професії, а й із замовників аудиторських послуг та/чи користувачів фінансової звітності. Особи, що залучаються до такого нагляду зобов’язані пройти прозору процедуру висування їхніх кандидатур. Система громадського нагляду повинна нести відповідальність за свою роботу та спостерігати за [2]: – процедурою видачі дозволів і реєстрацією аудиторів та аудиторських фірм для проведення обов’язкового аудиту; – прийняттям стандартів з етики, внутрішнього контролю якості як для аудиторських фірм, так і аудиторської діяльності взагалі, а також постійним підвищенням кваліфікації, системою забезпечення якості, професійних розслідувань та дисциплінарних стягнень. Для підвищення якості аудиторських послуг також потрібно, аби аудитори та аудиторські фірми дотримувались вимог законодавства, зокрема Закону України “Про аудиторську діяльність”[3], Кодексу професійної етики аудиторів, Міжнародних стандартів аудиту, що затверджених Аудиторською палатою України в якості національних нормативів.
Список використаної літератури: 1. Белуха М.Т. Аудит: Учебник для студ. эконом. спец. ВУЗов. – К: Знання, 2000. – 770с. 2. Зубілевич С. Перспективи розвитку аудиту // Бухгалтерський облік і аудит. – 2005. – №8-9. – С. 101-109 3. Про аудиторську діяльність: Закон України від 22.04.1993 №3125-XII.
e-mail: pirpa@ukr.net |