Аналіз розвитку фінансових установ на протязі останніх 30 років свідчить проте, що конкуренція є ключовим фактором в процесі формування стратегії. Термін «конкурентна перевага», «конкурентоспроможність» міцно закріпилися в корпоративній лексиці. Фінансові установи створюють нові стратегічні кроки та закликають своїх менеджерів знаходити нові рішення заради отримання переваги перед конкурентами. На початку ХХI століття банківська конкуренція стає однією із центральних проблем вітчизняної економічної науки і банківської практики. А це викликає необхідність комплексного вивчення не лише природи та суті банківської конкуренції, але й створення сучасного механізму управління конкурентоспроможністю, як важливим процесом банківської діяльності та розроблення необхідного методологічного процесу. Сьогодні майже всі банки працюючи на фінансовому ринку України відчули на собі наслідки фінансової кризи. Саме вона вплинула на довіру населення країни до фінансових установ, а отже і на їх поведінку. Під впливом фінансової кризи в країні виникла термінова необхідність переглянути відношення комерційних банків до клієнтської бази. Саме клієнт, впливає на прибуток, стабільність та конкурентоспроможність комерційного банку. Клієнтська база або, іншими словами, клієнтела – є нематеріальним активом банку, яка бере безпосередню участь у формуванні прибутків. Вивченню цього питання багато уваги приділили у своїх працях такі вчені, як: Г.І. Мікерін, О.М. Козирєв, В. Дикань, І. Волощук, та в спільній праці (С.Н.Авдеева, Н.А.Козлова, В.М.Рутгайзера) проводиться аналіз клієнтели. Клієнтела – це наявність постійних клієнтів у підприємства та перспективи його розвитку. Таке визначення належить М.І.Кулагіну [1, с.4]. Тому необхідно приділити достатньо уваги дослідженню механізму залучення нової та утримання вже наявної клієнтської бази, яка в свою чергу вплине на стабільність, конкурентоспроможність та прибуток комерційного банку. З огляду на це необхідно звернути свою увагу на розробку нових банківських продуктів, які б відповідали вимогам кінцевого споживача, були прозорі та доступні при одночасному вдосконаленні вже існуючих. Тому конкурентоспроможність і міцність комерційного банку залежить від клієнтської бази, яка в ньому обслуговується та їх майбутніх планів на цей банк в майбутньому. Конкурентоспроможність комерційного банку в сучасних умовах визначається ступенем його відповідності потребам клієнтів та значними темпами зросту його клієнтської бази. Саме клієнт і його активи є елементом, який допоможе комерційному банку подолати наслідки фінансової кризи. Висновок. У всі роки фінансова криза приносила збитки учасникам банківського ринку, однак не слід забувати про те, що саме в цей період відбувалося оновлення ринку. Фінансова криза стимулює виникнення нових більш конкурентних та прозорих банківських продуктів, створення нової маркетингової стратегії та перегляду надмірних та недоцільних витрат, які в період кризи будуть переглянуті та зменшені. Так як клієнти банку відносяться до нематеріального активу та приймають безпосередню участь в прибутках, стабільності та конкурентоспроможності банку в період кризи, їм необхідно приділити більше уваги.
Список використаної літератури: 1. Авдеев С.Н., Козлов Н.А., Рутгайзер В.М. Оценка рыночной стоимости клиентеллы – нематериального актива компании. – М.: Международная академия оценки и консалтинга, 2006. – 73 с. – (Библиотечка журнала «Имущественные отношения Российской Федерации»).
e-mail: alex_tr84@mail.ru |