:: ECONOMY :: ПДВ У ПОДАТКОВІЙ СИСТЕМІ :: ECONOMY :: ПДВ У ПОДАТКОВІЙ СИСТЕМІ
:: ECONOMY :: ПДВ У ПОДАТКОВІЙ СИСТЕМІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПДВ У ПОДАТКОВІЙ СИСТЕМІ

 
15.06.2010 12:57
Автор: Машковська Ірина Леонідівна, здобувач кафедри економіко-правових дисциплін Київського національного університету внутрішніх справ
[Податкова система. Бюджетна система. Державне регулювання економіки]
Ефективна податкова система в будь-якій країні світу відіграє неабияку роль для економіки своєї країни. Згідно із Законом України “Про систему оподаткування” її становить сукупність податків і зборів (обов’язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, що справляються у встановленому законами України порядку [1]. Важливу роль у системі оподаткування відведено непрямим податкам, а саме одному з її представників – податку на додану вартість (далі – ПДВ).
Функціонування ПДВ вивчали багато науковців, зокрема: М. Я. Азаров, В. Д. Волканов, Л. К. Воронова, П. Т. Гега, Л. М. Доля, М. П. Кучер’явенко, В. В. Лаврук, В. В. Лисенко, П. В. Мельник, В. Г. Мельничук, С. В. Михайленко, Л. П. Скалозуб, Н. І. Хімічева та ін.
Завданням цієї роботи є розкриття доцільності застосування ПДВ в податковій системі, адже в сфері цього податку постійно відбувається “тінізація”, що на сьогодні робить висвітлюване питання досить актуальним.
Варто зазначити, що ПДВ є загальнодержавним, непрямим податком на споживану вартість, що справляється з фізичних і юридичних осіб, на яких згідно із законами України покладено обов’язок сплачувати податки і збори (обов’язкові платежі).
З моменту виникнення ПДВ постійно ведуться розмови щодо доцільності його існування. Перша пропозиція – скасувати ПДВ неодноразово виносилася на обговорення, висувалися думки щодо введення податку з обороту, або ж зовсім пропонувалось скасувати криміналізований ПДВ.
Друга пропозиція – зберегти та вдосконалити ПДВ.
Зокрема, ДПА України у листі (витяг) № 4072/5/16-1116 від 8 квітня 2009 року “Щодо скасування ПДВ та його повернення до прогресивної ставки ПДФО” в пункті 10 пропозицій передбачено скасування ПДВ. Проте ДПА не підтримала цю пропозицію, аргументуючи свою позицію тим, що:
- порядок обчислення і сплати ПДВ регламентується Законом України від 3 квітня 1997 р. № 168/97-ВР “Про податок на додану вартість”, який базується на основних принципах побудови цього податку, зокрема, Директиві Ради Європи 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему ПДВ;
- платники податку, реалізуючи товари (роботи, послуги), отримують податок з покупців і залишають його в своєму розпорядженні до кінця податкового звітного періоду, тобто певний час (у деяких випадках значний) платники податку користуються коштами, належними перерахуванню до бюджету;
- ПДВ є основним джерелом формування доходної частини Держбюджету, спрямовується на забезпечення вирішення завдань соціально-економічного розвитку України, фінансування бюджетної сфери, підвищення життєвого рівня населення, в тому числі здійснення соціальних виплат малозабезпеченим верствам населення та ін. [2].
На нашу думку, ПДВ досить важливий і потрібний, оскільки він є головним “фіскальним” податком у вітчизняній системі оподаткування. Надходження від його сплати у 2009 році сформували 57 % всіх податкових надходжень і майже 38 % загальних доходів державного бюджету. Обсяг мобілізації податку до державної казни складає більш ніж 8 % ВВП. Ці дані свідчать, що ПДВ сьогодні є головним джерелом формування бюджету та фінансовою базою уряду, тому будь-які зміни до порядку чи механізму його справляння мають здійснюватися вкрай обережно [3].
Більшість країн світу мають у своїй податковій системі ПДВ, що аргументується його значними перевагами, наприклад:
- його нейтральність по відношенню до будь-якої країни-виробника, до виробничого циклу, до методів виробництва;
- потенційно широка база оподаткування ПДВ дозволяє рівномірно розподілити навантаження на всі стадії економічного циклу та збільшувати доходи до державного бюджету;
- платниками ПДВ є практично всі юридичні особи, завдяки чому забезпечується його стійкість;
- стягувати податок з кінцевого споживача завжди зручніше, оскільки збір податку спрощується;
- при обчисленні податкової бази для ПДВ в розрахунок приймається тільки частина вартості товару, крім того тільки нова, яка з’явилася тільки на наступній стадії проходження товару, що виключає його повторне оподаткування;
- концепція оподаткування ПДВ передбачає, що не дивлячись на заниження об’ємів продаж в роздрібній торгівлі, дохід забезпечується за рахунок податку протягом всієї виробничо-комерційного ланцюга. Це є важливим у зв’язку з високим рівнем ухилень від сплати податків, особливо в роздрібній торгівлі;
- застосування ПДВ дозволяє створити систему, сумісну з європейськими країнами, якщо використовується принцип країни призначення, і є необхідною умовою вступу до Європейського Союзу (багато країн розглядають вступ до ЄС як наступний етап своєї економічної реформи);
- накопичений правовий досвід платників податків та податкових інспекторів;
- ПДВ дозволяє звільнити від податку експорт і обкласти податком імпорт, що необхідно для відміни внутрішніх фіскальних кордонів і забезпечення конкуренції, звідси випливає, що досягнення основної цілі ЄС – побудова внутрішнього ринку;
- непрямі податки не можуть супроводжуватись недоїмками, як це відбувається з прямими, оскільки вони входять до ціни товару та можуть бути придбані споживачами при наявності грошей [4].
Враховуючи вищевикладене, варто зазначити, що були перелічені тільки основні переваги даного податку, оскільки залежно від стадії та виду свого застосування він має досить багато моментів, які неузгоджені та потребують доопрацювання. Звісно крім переваг існує й значна частина недоліків. Наприклад, податок оплачує останній покупець, звідси – чим раніше податок буде сплачений, тим більше обігових коштів буде вилучено з економіки; поширена схема ухилення від оподаткування необґрунтованим отриманням відшкодування з бюджету, яке потребує контролю та ін. [5].
Широка податкова база і застосування податку може не призвести до різких структурних змін в економіці країни, оскільки об’єктом обкладання є операції з реалізації всіх товарів (робіт, послуг) у всій сукупності платників податків. ПДВ, як і податок з обороту, податок з продажу, є універсальним. Універсальність податку може бути реалізована тільки за умови незначної кількості винятків із об’єктів оподаткування, обмеженої кількості пільг і вузького переліку податкових ставок [4].

Список використаної літератури:
1. Про систему оподаткування : Закон України від 25 черв. 1991 р. № 1251-XII // Відомості Верховної Ради України. - 1991. - № 39. - Ст. 510.
2. Сайт правові системи НаУ – [Електронний ресурс]. - Режим доступу :
http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1008.9503.0
3. Молдован О. ПДВ : реформувати не можна скасувати / О. Молдован. – [Електронний ресурс]. - Режим доступу :
http://www.epravda.com.ua/publications/4b9f92bc9fce1
4. Информационный бизнес портал. Налог на добавленную стоимость. – [Електронний ресурс]. - Режим доступу :
http://www.market-pages.ru/nalogi2/1.html
5. Бизнес. Отказ от НДС введет Россию в шок. – [Електронний ресурс]. - Режим доступу :
http://finance.rol.ru/news/article1BD78/default.asp

e-mail: irina.rnbou@gmail.com

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ДЕМОКРАТИЧНІ РЕФОРМУВАННЯ УКРАЇНИ, ЇХ ОЦІНКА ТА НАСЛІДКИ
22.06.2010 10:34
ОСНОВНІ ОРГАНІЗАЦІЙНІ ФОРМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА РЕАЛІЇ В УКРАЇНІ
08.06.2010 21:17




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.207 сек. / Mysql: 1599 (0.159 сек.)