Сучасна трансформаційна економіка являє собою складний організм, що складається з різноманітних виробничих, комерційних, фінансових та інформаційних структур, які взаємодіють на тлі розгалуженої, подекуди недосконалої системи правових норм, і об’єднуються єдиним поняттям – ринок. Центральним поняттям, що виражає сутність ринкових відносин є поняття конкуренції. Конкуренція – це найважливіша ланка всієї системи ринкового господарства. Предметом конкурентного суперництва на ринках є частки ринку, контрольовані тими чи іншими товаровиробниками. Серед засобів конкурентної боротьби, що застосовуються для поліпшення своїх позицій на ринку, найголовнішим є рівень якості продукції. Україна є одним з найбільших експортерів соняшникової олії, проте час від часу виникають ситуації з поверненням продукції через незадовільний рівень її якості. Отже, актуальним напрямком дослідження є розробка методів оцінки та контролю якості продукції. За умов світової економічної кризи купівельна спроможність громадян різко знизилась, що в свою чергу негативно вплинуло на обсяги збуту продукції олійно-жирових підприємств України. Однак автор пропонує метод оцінки якості продукції, за яким можна визначити агрегований показник якості соняшникової олії: 1. Скласти кореляційно-регресійну багатофакторну модель оцінки якості продукції підприємства, що має такий вигляд:
2. Оцінити параметри рівняння за допомогою кореляційно-регресійних методів на базі даних конкретного підприємства на основі методу найменших квадратів за таким оператором оцінювання:
3.Перевірити адекватність моделі, використовуючи коефіцієнт детермінації D :
4. Знайти еластичність усіх технічних параметрів якості xj для вибору найвпливовіших чинників на оцінку якості продукції:
За значенням агрегованого показника якості продукції, отриманим за результатами розрахунків за даним методом, всю продукцію автор пропонує поділяти на три категорії: вища категорія 0,97 ≤ у ≤ 1; перша категорія 0,9 ≤ у ≤ 0,96; друга категорія 0,8 ≤ у ≤ 0,89. Цінову політику підприємства доцільно проводити з урахуванням категорій якості продукції, орієнтуючись на різні категорії населення та збільшуючи таким чином обсяги збуту.
Список використаної літератури:
1. Азарова А.О., Гіль О,В. Визначення базових показників управління якістю продукції засобами кореляційно-регресійного моделювання // Актуальні проблеми економіки. – 2008. – № 12. – С. 36-44.
2. Saaty T.L. How to Make and Justify a Decision: the Analytic Hierarchy Process (AHP) – Part 1. Examples and Applications // Системні дослідження та інформаційні технології. – 2002. – №1.– С.95-109. e-mail: helenhil@rambler.ru |