|
|
|
ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ В МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ В МІЖНАРОДНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР
|
07.05.2010 11:02 |
Автор: Стецишина Олена Василівна, провідний спеціаліст сектору науки, вищих навчальних закладів та інтелектуальної власності Управління освіти і науки Вінницької облдержадміністрації
|
[Економіка та підприємництво. Менеджмент підприємств та організацій] |
Модернізація освітньої галузі в Україні відбувається в контексті входження України в європейський освітній простір та підписаних нею положень Болонської конвенції. Економіка та освіта стають більш конкурентоздатними та такими, що ґрунтуються на професійних знаннях, мають стабільний потенціал зростання, сприяють створенню значної кількості робочих місць та забезпечують зміцнення суспільної монолітності. За прогнозами ЮНЕСКО, рівня національного добробуту, що відповідає світовим стандартам, досягнуть лише ті країни, працездатне населення яких на 40-60% будуть становити особи з вищою освітою [2].
Аналіз вітчизняних і зарубіжних джерел свідчить про те, що проблема творчого мислення розглядалась у працях видатних представників філософської та психологічної думки М.Бердяєва, Б.Кедрова, П.Якобсона, О.Леонтьєва, Я.Пономарьова, В. Моляки; учені Г.Альтшуллер, Л.Гурова, О.Матюшкін, В. Рибалко досліджували і розробляли шляхи розвитку творчих можливостей молоді; формування творчих здібностей в контексті вивчення загальних творчих здібностей висвітлені в роботах В.Андреєва, Д.Богоявленської, І.Лернера та ін.
Незважаючи на досить вагомі результати наукових пошуків з питання формування творчих здібностей студентів, не знайшло належного розкриття поняття «творче мислення», чинники та умови його формування у студентів вищих навчальних закладів економічного профілю в контексті підготовки фахівців світового та європейського рівня.
Метою даної статті є теоретичне обґрунтування шляхів та умов формування творчого мислення студентів економічних спеціальностей у навчальному процесі.
Освіта сьогоднішнього дня має підготувати студентів до життя в сучасних умовах: навчити молодь самостійно думати, розв’язувати проблеми, практично мислити, грамотно використовувати інформацію, бути комунікабельним, самостійно удосконалюватись. Основною метою економічної освіти є формування економічного мислення, виховання економічної культури. Нині навчання має враховувати основні зміни, що відбуваються в науці, техніці, економіці та організації виробництва. Воно має бути спрямованим на підготовку спеціаліста до творчої, самостійної діяльності, вміння постійно підвищувати свою освіту, бути компетентним у досягненнях науково-технічного прогресу [4]. Однак, мають місце моменти, на які необхідно звернути неабияку увагу, та які потребують негайного вирішення.
1.Нині у багатьох викладачів існує установка на те, що спочатку в студентів потрібно сформувати глибокі, міцні знання, а далі, на завершальних етапах навчання, ставити та вирішувати творчі завдання.
2.Наступна перешкода пов’язана з реалізацією дидактичного принципу доступності навчання. Із одного посібника педагогіки в інший переноситься переказ цього принципу. Те, що доступно, не розвиває або майже не розвиває.
3.У сучасних підручниках не акцентується увага на формування знань і практично не приділено належної уваги розвитку творчих здібностей студентів.
4.Страх та надмірна самокритичність студентів є найнебезпечнішими ворогами творчості, бо побоювання невдачі сковує їхню уяву.
6.Лінь - причина, що згубила не один талант. Уроджені здібності повинні бути підкріпленi працею, волею, прагненням досягнення мети.
Професор О.Васюренко наголошує: «Українське суспільство потребує самостійності й творчості молодих... Тому державна політика у справі розбудови вищої освіти спрямована на досягнення українською освітою сучасного світового рівня» [1, с.81]. Натомість хочемо зазначити, що для стимулювання та активізації творчого мислення студентів, враховуючи тенденції розвитку економічної освіти в країнах Європейського Союзу, необхідно: забезпечувати сприятливу атмосферу, створюючи науково обґрунтовані уявлення про закономірності світової, європейської та української освіти; збагачувати оточуюче студента середовище різноманітними, новими для нього предметами і стимулами з метою розвитку його допитливості, визначаючи взаємозв’язок між системами економічної освіти країн Європейського союзу та України; заохочувати до висловлювання нових оригінальних ідей, виявляти провідні напрями та тенденції розвитку міжнародних економічних систем; заохочувати студентів до різноманітних вправ і практичної діяльності; надавати можливість активно ставити питання; використовувати особистий приклад творчого підходу до вирішення проблем.
Підсумовуючи, можна зробити висновок, що творчі можливості особистості реалізуються в процесі навчання та життя людини. При цьому під самовираженням розуміють здатність людини будувати свій внутрішній світ, своє світовідчуття самого себе в цьому світі [3]. Таким чином ефективність формування творчого мислення студентів як складової частини змісту економічного навчання можна підвищити при дотриманні вказаних вище умов, які доцільно створювати в навчально-виховному процесі. Деякі з них обґрунтовано в даній статті, а інші потребують подальшого вивчення, розробки, висвітлення та впровадження в вищій школі.
Список використаної літератури:
1.Васюренко О. Вищій освіті – ефективний розвиток // Вища школа. – 2001. - №1. – С.81 – 83.
2.Вища освіта в Україні: Навч.посіб./В.Г. Кремень, СВ.М. Ніколаєнко, М.Ф. Степко та ін..; за ред. В.Г. Кременя, С.М. Ніколаєнка. – К.:Знання, 2005. – 327 с.
3.Сисоєва С.О., Смілянець О.Г. Педагогічна творчість: розв’язування творчих фахових задач засобами інформаційних технологій. – Вінниця, 2006. – 180 с.
4.Специфика воспитательного процесса в техническом вузе. http://drupal.psychosfera.ru/?q=node/98.
e-mail: Leona0488@rambler.ru
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|