У сучасному освітньому середовищі мультимедійні технології і цифрові інструменти стають не просто доповненням, а основою ефективного навчання. З іншого боку, цифрова безпека виступає критично важливою умовою відповідального використання цих інструментів. Метою статті є висвітлення ключових аспектів цифрового сліду, використання хмарних технологій, освітніх платформ, а також юридичних викликів, пов’язаних із цифровою репутацією.
Метою цієї статті є дослідження ролі мультимедійних технологій у цифровому освітньому середовищі, аналіз ризиків, пов’язаних із цифровим слідом користувачів, а також визначення ключових принципів цифрової безпеки й відповідального ведення цифрового профілю. Стаття акцентує увагу на сучасних освітніх платформах, хмарних сервісах, правових викликах, а також необхідності формування цифрової культури та інформаційно-комунікаційної грамотності серед учасників освітнього процесу.
Цифрова грамотність є однією з базових умов ефективної діяльності як студентів, так і викладачів у цифровому освітньому середовищі – це зазначає О. Тринус (2022) [5], цифрова грамотність майбутнього викладача включає комплекс знань, умінь і навичок, що визначають його здатність діяти як провайдер цифрових трансформацій в освіті. Це передбачає не лише використання інструментів, а й формування цифрового профілю, який відображає професійну ідентичність та репутацію.
Разом з тим, сучасні наукові підходи акцентують на необхідності врахування етичних, соціальних та екологічних аспектів цифровізації освіти (Versteijlen & Groesbeek, 2024; Paredes-Canencio et al., 2024 [1-2]. Особливої актуальності набувають питання безпеки в умовах війни, кіберзагроз та цифрової відповідальності (Мальцева, Черниш, Штонда, 2022; Веселова, 2021) [3-4].
У цьому контексті, запропонована стаття є логічним продовженням авторських досліджень щодо застосування інтерактивних засобів в онлайн-освіті (H. Zavolodko, O. Kasilov, 2020) та використання кейс-чемпіонатів як інструменту навчання в ІТ-освіті (G. Zavolodko, O. Kharchenko, Z. Tiahunova, 2023) [5-6]. Ці дослідження заклали підґрунтя для подальшого аналізу освітнього цифрового профілю, цифрового сліду та етичної відповідальності викладача й студента у цифровому середовищі.
Таким чином, у контексті цифрових трансформацій в освіті, важливим є не лише технічне володіння цифровими інструментами, а й формування культури безпечної та відповідальної поведінки в цифровому середовищі. Цифровий профіль викладача і студента стає не лише інформаційною оболонкою, а й інструментом академічної та професійної самореалізації. Саме на цьому перехресті компетентностей, технологій та етики розгортається подальший зміст нашого дослідження.
Перш за все, розглянемо роль хмарних технологій, які лежать в основі цифрової трансформації освіти.
Хмарні технології — це сервіси, що забезпечують зберігання та обробку даних через інтернет. Їх використання дозволяє забезпечити гнучкість навчання, зберігання навчального контенту, доступ до відеозв’язку (Zoom, Google Meet, BigBlueButton) та спільної роботи через сервіси Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox. При цьому кожен користувач залишає цифровий слід, який містить інформацію про активність, місцезнаходження, тип пристрою тощо.
Продовжуючи тему цифрового середовища, варто звернути увагу на багатофункціональні освітні платформи, які активно використовуються як у дистанційному, так і в змішаному навчанні.
Серед інструментів сучасного навчання виділяють LMS-платформи (Moodle, Google Classroom, Strum), месенджери (Viber, Telegram, Discord) та корпоративні середовища (Microsoft 365, Google Workspace). Вони дозволяють управляти курсами, отримувати сповіщення, вести спільну роботу над завданнями, організовувати інтеграцію з іншими сервісами. Особливу роль відіграють чат-боти та ШІ, що допомагають у перевірці завдань, нотифікаціях, адаптивному навчанні та мікроосвіті.
Використання таких цифрових платформ передбачає формування і підтримку індивідуального цифрового профілю кожного учасника освітнього процесу.
Цифровий профіль є невід’ємною складовою таких професій як викладачі, медики, HR-менеджери, айтішники, юристи, журналісти. Його ведення потребує уваги до персональної інформації: ім’я, фото, email, статус. Репутація формується на основі цифрового сліду — публікацій, коментарів, участі в заходах. Поради: регулярно перевіряти видимість профілю в Google, налаштовувати конфіденційність, усвідомлено публікувати контент і створювати професійне портфоліо.
Цифровий профіль — це не лише набір технічної інформації, а дзеркало професійної ідентичності. Цифровий слід — це усі дії, які залишаються в онлайні: від переглядів і лайків до завантажених файлів та участі в онлайн-заходах. Це не лише аналітичний ресурс для платформ, а й репутаційний актив для кожного. Відповідальність у цифровому просторі вимагає критичного мислення, дотримання етики та розуміння, що кожна дія залишає слід, який може мати довгострокові наслідки. Саме тому навчальні заклади повинні допомагати формувати цю цифрову культуру з юного віку. Окрему увагу слід приділяти навчанню цифрової безпеки учнів та їх батьків. Ефективною стратегією є використання підходу “Про – Через – Для”: розповідати про важливість цифрової безпеки, створювати безпечне освітнє середовище через практичні вправи, і мотивувати до впровадження цифрової культури в повсякденне життя. Також варто уважно слідкувати за поведінкою учнів в онлайні та підтримувати зв’язок із батьками у разі виявлення підозрілої активності.
Однак, цифрова присутність в освітньому середовищі неможлива без усвідомлення юридичної відповідальності за збереження даних та дотримання етичних норм.
У цифровому освітньому просторі важливо враховувати вікові обмеження, обробку персональних даних та дотримання авторського права. Використання цифрових платформ має бути узгоджене з батьками (для учнів до 14 років — письмова згода), а обробка даних — безпечною і обґрунтованою. Порушення може призвести до адміністративної або кримінальної відповідальності [8-9]. Дозволене використання матеріалів — лише через відкриті ліцензії або публічні домени.
З огляду на вищезазначене, важливо усвідомлювати, що цифрова безпека — це не технічне питання, а культура дій кожного учасника освітнього процесу.
Мультимедійні технології створюють безмежні можливості для навчання, але водночас і нові виклики. Цифровий слід — це репутаційний інструмент, тому кожен учасник освітнього процесу повинен усвідомлювати свою відповідальність у цифровому просторі. Рекомендується створювати внутрішні політики безпеки, проводити інструктажі для учнів і батьків, навчати цифрової етики і формувати культуру критичного мислення.
Список літератури
1. VERSTEIJLEN, Marieke; GROESBEEK, Marleen Janssen. Perspective Chapter: Educational Technology under Scrutiny in Higher Education–A Framework for Balancing Environmental, Economic and Social Aspects in a Blended Design. 2024.
2. Carbon footprint of higher education institutions / K. N. Paredes-Canencio et al. Environment, Development and Sustainability. 2024. URL: https://doi.org/10.1007/s10668-024-04596-4 (date of access: 14.04.2025).
3. Maltseva, I., Chernish, Y., & Shtonda, R. (2022). АНАЛІЗ ДЕЯКИХ КІБЕРЗАГРОЗ В УМОВАХ ВІЙНИ. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка», 4(16), 37–44. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2022.16.3744
4. Веселова, Л. Ю. Кібербезпека в умовах гібридної війни: адміністративно-правові засади [Текст] : монографія / Л. Ю. Веселова ; ОДУВС. – Одеса : Гельветика, 2021. – 488 с.
5. TRYNUS, Olena. Формування цифрової грамотності майбутніх викладачів закладів вищої освіти: теоретичний аспект. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, 2022, 2.6: 98-115.
6. H. Zavolodko і O. Kasilov, «Інтерактивні засоби в онлайн-освіті», Cifr. platf. : Ìnformac. tehnol. socìo-kulʹt. sferì, т. 3, вип. 1, с. 11–21, Чер 2020.
7. Ganna Zavolodko, Oleksandra Kharchenko, Zlata Tiahunova CASE CHAMPIONSHIPS AS A MEANS OF LEARNING IN IT EDUCATION. International Scientific Conference Characteristics and trends of socioeconomic development at the macro- and micro-levels: Conference Proceedings (May 5-6, 2023. Kielce, Poland). Riga, Latvia : “Baltija Publishing”. 2023. PP. 100-103. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-306-4-26
8. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-24). Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (дата звернення: 18.04.2025).
9. Кримінальний кодекс України. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text (дата звернення: 18.04.2025).
|