:: ECONOMY :: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ РИНКУ КАРШЕРІНГУ В УКРАЇНІ :: ECONOMY :: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ РИНКУ КАРШЕРІНГУ В УКРАЇНІ
:: ECONOMY :: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ РИНКУ КАРШЕРІНГУ В УКРАЇНІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 40

Термін подання матеріалів

24 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ РИНКУ КАРШЕРІНГУ В УКРАЇНІ

 
14.04.2025 18:25
Автор: Тимощук Микита Олександрович, аспірант, Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, м. Одеса, Україна
[1. Економічні науки;]

З давних часів люди, у яких не було можливості отримати якісні речі, обмінювались такими предметами з іншими. З розвитком технологій у світовому масштабі звичайний обмін перетворився в сучасний шерінг - спільне споживання тієї чи іншої продукту. 

Шерінгова економіка або економіка спільного користування - це економічна модель, яка дозволяє людям ділитися або безпосередньо здавати в оренду недовикористовувані активи чи послуги іншим особам через онлайн-платформи. Сама ідея шерінгової економіки у сучасному вигляді виникла ще 2008 році під час світової економічної кризи.

Модель шерінгової економіки вперше детально описана викладачкою Школи бізнесу Саіда Оксфордського університету Рейчел Ботсман в навчальному курсі, який присвячений «спільній економіці». Шерінгова модель розглядається на прикладі будівельного інструменту – дрилі, яка зазвичай під час зберігання дома використовується власником приблизно 15-20 хвилин. Отже, такий інструмент краще не купувати, а брати в оренду. Це і є головним принципом шерінгової економіки – якусь власність на нетривалий час доцільно поміняти на справжні гроші. Такій підхід можна застосовувати до нерухомості, техніки, автомобілів, робочих місць, музичних творів, фільмів, різноманітних речей, інвентарю, тварин, їжі, знань, фінансів тощо. Отже,  спільне споживання є вигідним суспільству і природі, поширюється на різні сфери людського життя, стає все більш актуальною моделлю поведінки в сучасному світі. 

Метою роботи є обґрунтування доцільності розвитку вітчизняного ринку каршерінгу з огляду на його переваги та недоліки.  

Одним з перших відомих прикладів застосування шерінгової моделі є здача власного житла в оренду компанією Airbnb, яка надає можливість забронювати більш ніж 600 тис. будинків, квартир, апартів або кімнат в 192 країнах і 33 тис. міст. З часів створення компанії її послугами скористалося більш ніж 11 млн. людей. Штаб-квартира компанії знаходиться у Сан-Франциско, а регіональні офіси у: Барселоні, Берліні, Гамбурзі, Копенгагені, Лондоні, Мілані, Парижі, Сан-Паулу, Сінгапурі, Сіднеї. Airbnb використовує модель посередництва, за підтримку клієнтів, приймання платежів і страхування житла бере 3% з орендодавця і 6-12% з орендаря. Капіталізація компанія за даними Forbes.com оцінюється в 10 млрд. дол. США [1]. 

Airbnb як приклад шерінгової економіки дав старт великій кількості стартапів спільного споживання в усьому світі.  Економіка спільного споживання швидко розвівається в Україні.  Наприклад:

- сервіс Kabanchik.ua – сервіс для пошуку підробітку і роботи приватним спеціалістам у різних сферах (будівельники, ремонтники, кур’єри);

- проєкт Prometheus – безкоштовні онлайн-курси в сфері освіти;

- сервіс Сусіди – сервіс для здачі або оренди житла без посередників;

- сервіс Portmone – сервіс сплати послуг онлайн [2].

Згідно з оцінкою PwC, у 2025 році обсяг шерінг-економіки досягне 335 млрд. дол. США за рахунок п’яти ключових напрямів: подорожі, фінанси, пошук персоналу, потокова передача музики та відео, спільне використання автомобілів (каршерінг) [3].

Каршерінг - це модель оренди автомобілів призначена для короткострокового використання автотранспорту (буквально на пару годин або добу) із заставною сумою. Така послуга дуже зручна для того, щоб виїхати на відпочинок за місто, дістатися на ділову зустріч або для будь-яких ситуацій, коли потрібен автомобіль. При цьому вартість машини залежить саме від часу, протягом якого вона перебуває в розпорядженні водія, і розраховується щохвилинно/погодинно/щодобово. Важлива цінність каршерінгу полягає у відсутності виснажливого пошуку компанії за традиційною автоорендою, підписання договору та інших нюансах, що виникають при спілкуванні особисто з менеджерами. У каршерінгу є можливість отримати доступ до машини 24/7 самостійно, скористувавшись транспортним засобом, яке на даний момент знаходиться ближче до споживача. [4].

Розрізняють три виду каршерінгу:

- Free-floating – короткострокова оренда автомобіля з можливістю закінчити поїздку у зручних для водіїв точках та місцях, позначених знаком паркування. Такий вид короткострокової оренди автомобіля з оплатою щохвилинно або погодинно зазвичай застосовується для коротких внутрішньо міських поїздок. 

- Peer-to-peer каршерінг — модель автопрокату, що працює аналогічно класичній схемі каршерінгу, проте автомобілі найчастіше знаходяться в приватній власності або у власності компаній, основним видом діяльності яких не є орендна/прокатна діяльність. Оренда автомобілів від приватних осіб відбувається в першу чергу за допомогою онлайн-платформ, які агрегують всі приватні пропозиції на одному майданчику. Дана модель прокату поширена в США, найбільш відомими на цьому ринку є компанії TURO і GETAROUND.

- Fractional каршерінг — модель так званої дробової власності, яка дозволяє користувачам спільно утримувати та використовувати транспортний засіб. Населення кооперується в групи за територіальною ознакою або за інтересами, набуває і експлуатує автомобіль або парк різних за типом автомобілів в спільне користування [4]. 

За глобальними прогнозами, ринок каршерінгу має позитивну динаміку і зросте на майже 17% за 5 років. Зокрема, якщо у 2023 році було понад 54 млн. користувачів каршерингу, то у 2027 році очікується більш як 63 млн. Також очікується, що частка поїздок на власних авто до 2035 року скоротиться з 45% до 29% [5]. Динаміку користувачів кашерінгу у світі наведено на рис.1.  

В Європі найбільшими операторами на ринку каршерінгу є Cambio CarSharing, Communauto, Drivy, Hertz, Mobility Carsharing, Share Now, Turo, Zipcar.  Серед них дві компанії (Getaround і Turo) працюють за моделлю Peer-to-peer (P2P). Решта компаній відповідають традиційній моделі каршерінгу, де автомобілі належать компанії і здаються в оренду клієнтам.




Рисунок 1 – Глобальна динаміка користувачів кашерінгу [5]

Сьогодні на ринку каршерінгу в Україні представлені два оператори: Getmancar та Mobilecar. Getmancar є лідером ринку каршенрінгу, має широкий асортимент машин та застосовує різні тарифи, в той час як Mobilecar пропонуються лише електромобілі.

Ринок каршерінгу почав розвиватися на теренах України з 2017 року. Спочатку сервіс з’явився в Одесі та Києві, на сьогоднішній день він працює у таких містах як Київ, Дніпро та Одеса. Мобільний додаток від Getmancar дозволяє брати автомобіль в оренду за допомогою смартфона. По суті, людині потрібно всього лише встановити сервіс на телефон, зареєструватися, вказати необхідні документи/інформацію і підв'язати банківську картку для оплати. Це, в середньому, займає 5 хвилин. Потім вибрати з переліку авто, яке перебуває найближче та забронювати його. Заставна сума списується з рахунку користувача і повертається йому після закінчення поїздки. Існує три варіанти сплати оренди автомобіля:  щохвилинний, погодинний, добовий. Також ціна залежить від класу автомобіля. В кожному автомобілі є заправна картка (талон). Вона дозволяє купувати пальне на АЗС-партнерах каршерінгу [6]. 

З початку повномасштабної війни ринок каршерінгу в Україні впав. Він втратив близько 40% користувачів. На це впливав виїзд українців з країни та обмежене пересування тих, хто залишився. У 2023 році на відміну від попереднього ринок каршерінгу почав відновлюватися [5]. Крім того, у 2024 році в Україні запустилась перша peer-to-peer платформа каршерінгу PORTO.

Каршерінг суттєво відрізняється від традиційної оренди автомобілів, ринок якої в Україні більш розвинений. Однак у сервісі оренди потрібно спочатку підписати договір, зробити заставу, а вже потім приїхати в офіс компанії і взяти автомобіль як мінімум на добу. В той же час, у каршерінг автомобіль можна взяти в будь-якій точці міста, доїхати до місця призначення і залишити його там, заплативши лише за час користування та кілометраж.

Перевагами каршерінгу над звичайним прокатом автомобілів є:

• Гнучкість термінів оренди. Можливість оренди на будь-який термін від 1 хвилини. У звичайному прокаті це майже неможливо, і користувачу потрібно їхати до офісу прокатної компанії.

• Зручне завершення оренди. Клієнт може залишити автомобіль не обов'язково біля офісу компанії, а в будь-якому місці в межах міста, яке для нього зручно. Потрібно просто знайти авто в мобільному додатку, забронювати його і завершити оренду, коли поїздка закінчиться.

• Зручний додаток. Весь процес управління автомобілем зосереджений в смартфоні. У додатку доступно кілька сотень автомобілів, які можна легко відкрити та використовувати.

• Постійна доступність. У каршерінгу завжди є вільні автомобілі, і клієнт може побачити їх у мобільному додатку.

• Включене пальне. Вартість послуги включає в себе витрати на пальне, тому не потрібно додатково платити за нього.

• Безкоштовне паркування. Сервіс каршерінгу зазвичай оплачує паркувальні абонементи для всіх автомобілів, тож клієнту не потрібно сплачувати за міський паркінг.

• Низька вартість. Вартість оренди від першої хвилини нижча, ніж у звичайному прокаті, особливо при тривалій оренді.

• Відсутність турбот. Сервіс каршерінгу враховує всі технічні аспекти, такі як обслуговування автомобіля, заміна масла і шин за сезоном, страхування тощо, тому користувачу не потрібно піклуватися про автомобіль.

На ринку каршерінгу в Україні є певні перешкоди:

• Відсутність зон для паркування каршерінгових автомобілів. Наприклад, влада Німеччини, яка наразі має найбільше покриття каршерінгу в Європі, визначила виділені паркомісця саме для орендованих автівок. Натомість паркувати власне авто в Німеччині невигідно, тому що дорого. Зручніше і дешевше користуватися каршерінгом [6].

• Виїзд користувачів послуги за межі зони покриття і залишення каршерінгових автомобілів в локаціях, які не відображаються у мобільному додатку. В цьому разі машину не можливо забронювати, а власникам іноді доводиться залучати евакуатор, якщо залишений поза зоною покриття автомобіль створює загрозу для безпеці руху.  Проте для власників каршерінгових автопарків є дієве рішення щодо відстежування геолокації кожної автівки, де б її не залишили користувачі, та цілодобово контролювати автопарк. Варто лише встановити обладнання на машину, зокрема, GPS трекер з SIM-карткою для пристроїв, за допомогою якого можна налаштовувати дозволені геозони, а також блокувати двигун і отримувати сповіщення від охоронної системи машини. 

Але слід вказати на переваги для розвитку каршерінгу в Україні. По-перше, це розвинена система електронних додатків. Наприклад, для того, щоб орендувати каршерінгове авто, можна швидко зареєструватися у мобільному додатку за допомогою «Дія» чи BankID. Ця зручність суттєво виокремлює національний сервіс на світовому ринку.

Власники компаній з каршерінгу мають такі можливості:

- отримувати додатковий прибуток завдяки продажу франшиз в інші міста країни;

- впроваджувати послуги корпоративного каршерінгу як альтернативи використання службових автомобілів; 

- сприяти сталому розвитку та підтримки якості навколишнього середовища завдяки зниженню транспортного навантаження у містах та скорочення карбонового сліду;

- привертати увагу зумерів та міленіалів, які підтримують концепцію спільного використання ресурсів і можуть стати постійними клієнтами;

- використовувати сучасні інноваційні технології, які полегшують керування бізнесом, зокрема, мобільні додатки для бронювання авто та автоматичні системи управління автопарком.

Враховуючи наявні переваги та недоліки каршерінгу, його доступність, простоту застосування та швидкість отримання послуги, цей вид моделі спільного користування має величезний потенціал розвитку в Україні, що зумовлено поки що незначною конкуренцією на ринку та відсутністю роботи каршерінгових компаній у малих містах.

Література

1. Христина Іващук. Як компанія Airbnb перевернула туристичну сферу світу: URL.:https://24tv.ua/yak_sayt_airbnb_stav_uspishnim_skandalni_istoriyi_z_vidomoyu_kompaniyeyu_n1240350

2. Р. Киригетов. Споживати не купуючи: як sharing economy економить Ваші гроші. URL.: https://24tv.ua/polzovatsya_ne_pokupaya_n1322826

3. Н. Миронова. Делись, обменивайся, доверяй: что такое шеринг-экономика и как она меняет мир. URL.: https://thepage.ua/economy/delis-obmenivajsya-doveryaj-chto-takoe-shering-ekonomika-i-kak-ona-menyaet-mir 

4. Daimler launches car2go vehicle sharing service. URL.: https://www.cnet.com/roadshow/news/daimler-launches-car2go-vehicle-sharing-service

5. Ганна Сухорукова. Ринок каршерінгу: як працює бізнес з оренди автомобілів. URL.:https://hub.kyivstar.ua/articles/rinok-karsheringu-yak-praczyuye-biznes-z-orendi-avtomobiliv 

6. Т. Гетьманський. Сервіс каршерінгу Getmancar в Україні. URL.: https://fra.org.ua/ru/an/publikatsii/analitika/servis-karsheringa-getmancar

_______________________

Науковий керівник: Андрущенко Олеся Сергіївна, кандидат економічних наук, доцент, Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, м. Одеса, Україна



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ, ФАКТОРИ ТА МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
31.03.2025 22:54
CONTENT STRATEGY FOR BUSINESS IN THE GLOBALIZED WORLD: THE ROLE OF COPYWRITING IN THE ENTRY OF COMPANIES INTO INTERNATIONAL MARKETS
31.03.2025 22:03
АНАЛІЗ ДОХОДІВ НАСЕЛЕННЯ
23.04.2025 19:15
РОЛЬ ФІНАНСОВИХ ЦЕНТРІВ У ПІДВИЩЕННІ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ ТА КРЕДИТОСПРОМОЖНОСТІ МАЛИХ АГРОВИРОБНИКІВ
22.04.2025 15:17
ВПЛИВ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ЗМІН НА СПОЖИВЧУ ПОВЕДІНКУ В УКРАЇНІ: АНАЛІЗ ОСТАННІХ ТЕНДЕНЦІЙ
22.04.2025 12:36
ВПЛИВ РЕФОРМИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ НА ПРОДОВОЛЬЧУ БЕЗПЕКУ УКРАЇНИ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ
22.04.2025 12:16
ВПЛИВ МІЖНАРОДНИХ САНКЦІЙ НА ЕКОНОМІЧНУ БЕЗПЕКУ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
19.04.2025 13:33
ВПЛИВ РЕФОРМИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ НА ПРОДОВОЛЬЧУ БЕЗПЕКУ УКРАЇНИ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ
11.04.2025 19:04
СТІЙКІСТЬ ЛОКАЛЬНИХ ПРОДОВОЛЬЧИХ СИСТЕМ ЯК ОСНОВА НАЦІОНАЛЬНОЇ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ
11.04.2025 15:45




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.246 сек. / Mysql: 1717 (0.193 сек.)