Широкомасштабне російське вторгнення спричинило перехід соціальних комунікацій в Україні на якісно вищий рівень, наблизивши спілкування офіційних осіб та представників влади до громадян, зміцнивши емпатійні стосунки між людьми, а також посиливши потребу у спілкуванні з друзями, налагодження підтримуючої комунікації.
Соціальна комунікація забезпечує найважливіший спосіб реалізації соціальних зв’язків між людьми, створює умови та механізми взаємодії соціальних суб’єктів, є особливим видом мотивованої та цілеспрямованої активності з обміну ідеями, знаннями й досвідом, уявленнями й емоціями.
В умовах воєнних викликів перед Україною актуалізуються соціально-емоційних навички, психологічне благополуччя та стійкість дітей і молоді. Однією з можливістю для виконання таких завдань є соціально-емоційне навчання (СЕН), яке сприяєтиме життєстійкості та подоланню токсичного стресу, розвитку оптимізму [1].
Саме соціально-емоційне навчання сприяє соціальній залученості та благополуччю учнівства, збереженню ментального здоров’я. Зважаючи на значення соціально-емоційних навичок, набуває особливої актуальності впровадження програм програм соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), які спрямовані на допомогу підростаючому поколінню будувати свої соціальні комунікації на засадах емоційної та етичної грамотності.
Розвитку ефективних соціальних комунікацій сприятиме створення емпатійного середовища у закладі освіти, яке є особистісно-орієнтованим та культивує атмосферу доброти, співпереживання та уваги до кожного і кожної, забезпечує максимально можливу відсутність емоційно-травмувальних ситуацій, забезпечує високу включеність усіх суб’єктів освітнього процесу в соціально-активну діяльність школи і громади, актуалізує питання спільної діяльності у команді.
Варто закцентувати увагу на значенні соціального оточення дитини у формуванні соціально-емоційних навичок та розвитку соціальних комунікацій. Набуває значення залучення найближчого оточення до практикування СЕЕН і у такому контексті актуалізується робота соціального педагога з батьками; доцільними будуть тематичні батьківські збори, онлайн-зустрічі практикуми, що у своїй сукупності сприятимуть тренуванню педагогічного мислення батьків [5].
Світовий та український досвід запровадження СЕЕН-програм уможливлює формулювання ключових здобутків, а саме: покращення соціальних навичок та емпатії (розвивається здатність до співпереживання, розуміння почуттів інших, готовність до співпраці, оптимізація міжособистісних стосунків); зниження рівня агресії та конфліктів (зменшується кількість конфліктних ситуацій, демонструється готовність до діалогу); покращення емоційної стійкості (з’являються уміння справлятися з ризикованими емоціями, переживати страх, роздратування та стрес, вдосконалюється здатність адаптуватися до нових умов та діяти у випадках викликів); зростання мотивації до навчання (вдосконалюються навички саморефлексії та цілепокладання, посилюються концентрація та емоційна включеність); поліпшення взаємин між педагогами та учнями (атмосфера у шкільному середовищі стає більш підтримуючою та приймаючою, що сприяє зменшенню стресу серед учнів і поліпшує їхню участь у навчальному процесі). Особливо варто наголосити на довготривалості СЕЕН, оскільки набуті соціальні компетентності та розвинений емоційний інтелект надважливі у налагодженні соціальних комунікацій і у період зрілості особистості.
Отже, вибудовування соціальних комунікацій залежить від сформованих соціальних навичок через соціально-емоційне та етичне навчання, що сприяє формуванню особистісної зрілості та соціальної компетентності підростаючого покоління.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Елькін О. Б., Рассказова О. І., Гринько В. О., Марущенко О. А. Зміцнення освіти через соціально-емоційне навчання: актуальні напрями дослідження в Україні та світі. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2024. №1(58). С.79-86
2. Закон України «Про освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
3. Маруховська-Картунова О. О., Маруховський О. О., Шиян О. М. Роль соціальних комунікацій у протистоянні викликам російсько-української війни. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації, 2023 р., № 3 (55). С.4-10
4. Соціальні комунікації: теорія та практика : реком. бібліогр. покажчик / Бібліотека Криворізького державного педагогічного університету ; упоряд. О. Поліщук ; бібліогр. ред. О. Дікунова ; за ред. О. Кравченко. Кривий Ріг, 2023. 51 с.
5. Я (практикую) СЕЕН. Посібник для роботи з батьківством: навч.-метод. посібник / О. Дегтярьова, Т. Дрожжина, Г. Калужна та ін.; за заг. ред. О. Елькіна, О. Марущенка, О. Масалітіної. Київ: Видавничий дім «Перше вересня», 2021. 64 с.
|