:: ECONOMY :: КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ :: ECONOMY :: КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ
:: ECONOMY :: КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 40

Термін подання матеріалів

24 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 8



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ЧИННИКІВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТУРИСТИЧНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ПОДІЛЛЯ

 
26.03.2025 01:37
Автор: Беркова Оксана Петрівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародних економічних відносин бізнесу та туризму, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м. Київ; Капленко Ірина Петрівна, студентка 4 курсу, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м. Київ
[1. Економічні науки;]

ORCID: 0000-0002-4803-466X Беркова О.П.

В сучасних умовах глобалізації та зростання конкуренції між регіонами особливого значення досягається ефективне використання туристично-рекреаційного потенціалу території. Туризм виступає потужним чинником соціально-економічного розвитку, особливо для регіонів з багатими природними ресурсами та культурною спадщиною. Поділля як історико-географічний регіон України має значні передумови для розвитку конкурентоспроможної туристично-рекреаційної сфери. Комплексна оцінка чинників, що впливають на її розвиток, дозволяє виявити сильні й слабкі сторони та обґрунтувати напрями підвищення ефективності використання наявного потенціалу .

Методом дослідження є проведення комплексного аналізу ключових чинників, що впливають на конкурентоспроможність туристично-рекреаційної сфери Поділля, з урахуванням природно-ресурсних, економічних, соціально-демографічних, технічних, культурних та екологічних аспектів .

Об'єктом дослідження виступає туристично-рекреаційна сфера Поділля. 

1. Економічне середовище

Економічна ситуація в регіоні впливає на функціонування туристичного сектора. Поділля, яке охоплює більшість території Хмельницької, Вінницької та частково Тернопільської областей, має аграрно-промислову структуру економіки, що сприяє розвитку сільського зеленого туризму, агротуризму, локальних гастрономічних маршрутів .

У 2020 році у Вінницькій області діяло 114 суб'єктів туристичної діяльності, які обслуговували 18,5 тис. туристів, з них 2,1 тис. — іноземц[1, с. 5]. У Хмельницькій області працювало 98 туристичних агентств та операторів, які надали послуг 15,3 тис. туристів, з них 1,8 тис. — іноземні відвідувачі. Ці показники свідчать про активний розвиток туристичного бізнесу в регіоні .

Наявність малого й середнього бізнесу, зокрема у сфері готельного господарства, харчування, транспорту, забезпечує базову інфраструктуру для обслуговування туристів. Проте, недостатній рівень інвестицій, особливо в сільських територіях, гальмує модернізацію туристичних об'єктів і забезпечує розвиток сучасних рекреаційних послуг .

2. Природно-ресурсні чинники

Поділля вирізняється високим природно-рекреаційним потенціалом. Особливу цінність становлять унікальні ландшафти Подільських Товтр, долини річки Дністер, мінеральні джерела, сприятливі кліматичні умови. На території регіону розташовано декілька національних природних парків .

Крім того, Національний природний парк «Подільські Товтри» у 2019 році відвідало 13 641 особа, з яких 10 123 скористалися екскурсійними послугами. У 2020 році кількість відвідувачів зросла до 14 032, з них 10 240 — екскурсантів[2, с. 9]. Це результати про стабільний інтерес туристів до природних об'єктів регіону .

Лісові масиви, водні об'єкти, можливості для екологічного туризму та активного відпочинку створюють передумови для формування багатофункціональної рекреаційної системи .

3. Історико-культурна спадщина

Культурна та історична спадщина Поділля — ще один ключовий чинник туристичної привабливості регіону. На його території зосереджена велика кількість архітектурних пам'яток, старовинних замків, церков, костелів, що представляють різні історичні епохи та етнокультурні впливи .

Кам'янець-Подільська фортеця щорічно приваблює понад 140 тис. туристів, з яких близько 20% — іноземці. Меджибізький замок у 2019 році відвідало понад 25 тис. осіб. Проведення фестивалів, історичних реконструкцій, гастрономічних свят розвитку подієвого туризму [3, с. 12].

4. Матеріально-технічна база

Найкраще розвинена інфраструктура в туристичних центрах — Кам'янці-Подільському, Вінниці, Хмельницькому. Так, у Хмельницькій області у 2022 році працювало 156 об’єктів розміщення (з них 47 готелів), які надали послуги понад 130 тисячам осіб. У Вінницькій області – 137 об’єктів, зокрема 43 готелі, які обслужили понад 115 тисяч відвідувачів[4, с. 7]. Найбільша кількість місць для розміщення санаторно-курортних закладів пропонується у Хмільнику та Сатанівській зоні відпочинку.

Однак помітна диспропорція між містом і селом: в окремих громадах Поділля (особливо в сільській місцевості) відсутня достатня кількість сертифікованих засобів розміщення, а якість послуг не відповідає європейським стандартам. Інформаційно-навігаційне забезпечення, туристична сигналізація, QR-навігатори залишаються фрагментарними й потребують системного підходу до впровадження

5. Соціально-демографічні чинники

Соціально-демографічні параметри Поділля є виключно в межах регіону, однак у цілому характеризуються скороченням чисельності населення та міграційними процесами. Наприклад, у Хмельницькій області станом на 2023 рік проживало 1,18 млн осіб, що на 3% менше, ніж у 2020-му. У Вінницькій — 1,47 млн, що також про спад населення. Ці тенденції обмежують внутрішній попит на туристичні послуги, але водночас зростає інтерес до розвитку туристичних проєктів, орієнтованих на приїжджих.

З іншого боку, регіон має достатню освітню базу для підготовки фахівців у сфері туризму: у Вінницькому національному технічному університеті, Хмельницькому національному університеті, Подільському державному університеті функціонують відповідні освітні програми. За даними Міністерства освіти і науки України, у 2023 році за спеціальністю «Туризм» в області навчалося понад 860 студентів[5, с. 21]. Протести роботодавців продовжують відзначати практичні навички у випускників, низький рівень знання іноземних мов та недостатню клієнтоорієнтованість.

6. Екологічна безпека

Екологічна ситуація є критерієм при виборі дестинації для відпочинку. У Поділлі збереглося чимало території із високим рівнем природної цінності, однак актуальними залишаються проблеми порушення водних об’єктів та обґрунтувань.

Згідно з даними Державної екологічної інспекції, у 2022 році в басейні річки Південний Буг (який охоплює значну частину Поділля) зафіксовано понад 150 побачень скидів забруднюючих речовин. Також гостро стоїть проблема побутових відходів у рекреаційних зонах — зокрема, у Хмельницькій області лише 68% населених пунктів мають організоване сміттєзбирання[6, с. 18].

Водночас у регіоні розвиваються ініціативи екологічного туризму — зокрема, екостежки в НПП «Подільські Товтри», програми «зеленої сертифікації» садиб, участь у міжнародних проектах зі сталого розвитку. Це відкриває перспективи підвищення екологічної привабливості регіону.

Комплексна оцінка чинників конкурентоспроможності туристично-рекреаційної сфери Поділля розвивається про високу ресурсну насиченість регіону, але водночас ви представляєте ряд бар’єрів для сталого розвитку. Природно-ресурсна база, історико-культурна спадщина, наявність освітніх установ є сильними сторонами, тоді як слабкі місця пов’язані з нерівномірним розвитком інфраструктури, обмеженням інвестицій, екологічними ризиками та міграційними тенденціями.

Удосконалення туристичного продукту, підвищення якості послуг, розвиток екологічних і гастрономічних маршрутів, цифровізація туризму, а також ефективне позиціонування бренду Поділля — це перспективні напрямки, здатні збільшити конкурентоспроможність регіону на туристичній карті України та за її межами

Список використаних джерел

1. Головне управління статистики у Хмельницькій області. Туризм і послуги – 2023. – 67 с.

2. Державна екологічна інспекція. Довкілля Поділля: статистичні дані – 2022. – 42с 

3. Кам’янець-Подільська міська рада. Звіт департаменту туризму за 2022 рік. – 2023. – 12 с.

4. Міністерство освіти і науки України. Звіт щодо підготовки фахівців у галузі туризму – 2023. – 34 с.

5. НПП «Подільські Товтри». Річний звіт за 2022 рік. – Кам’янець-Подільський, 2023. – 56 с.

6. Туризм в Україні: статистичний щорічник. – Київ: ДССУ, 2023. – 248 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МОЖЛИВОСТІ ТА РЕЗЕРВИ ПОКРАЩЕННЯ КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В УМОВАХ ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ
26.03.2025 01:12
АСПЕКТИ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОГО УПРАВЛІННЯ КРИТИЧНОЮ ІНФРАСТРУКТУРОЮ
26.03.2025 00:58
ЦИФРОВІЗАЦІЯ, ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СУБ’ЄКТІВ ЕКОНОМІКИ
26.03.2025 00:48
AI-DRIVEN ECONOMIC POLICY: LEVERAGING MACHINE LEARNING FOR DYNAMIC MACROECONOMIC DECISION-MAKING
25.03.2025 02:22
ЕМОЦІЙНИЙ МАРКЕТИНГ: ЯК СТВОРИТИ ДОВГОТРИВАЛІ ЗВ’ЯЗКИ З КЛІЄНТАМИ
25.03.2025 01:36
ЦИФРОВІ ПЛАТФОРМИ ТА ІНСТРУМЕНТИ В ІННОВАЦІЙНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ ОСВІТИ: ОПТИМІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ ТА ПІДВИЩЕННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ
25.03.2025 01:28
OLX, PROM.UA ТА HUBBER: МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ МАСШТАБУВАННЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ НА УКРАЇНСЬКОМУ РИНКУ
19.03.2025 15:50




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.363 сек. / Mysql: 1717 (0.295 сек.)