|
|
|
РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ЗБАЛАНСОВАНОЇ СИСТЕМИ ПОКАЗНИКІВ ЯК ПЕРЕДУМОВА ОБЛІКУ РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ
|
13.03.2010 18:19 |
Автор: Дворніченко Олена Сергіївна, асистент кафедри бухгалтерського обліку Київського національного торговельно-економічного університету
|
[Облік і аудит. Бухгалтерський облік. Управлінський облік. Податковий облік. Контроль і ревізія] |
Формулювання стратегії підприємства, визначення його цілей та завдань здійснюється вищою управлінською ланкою, в той час як реалізовувати стратегію доводиться співробітникам підприємства. Неузгодженість поточних дій працівників із загальною метою підприємства може призвести до непродуктивної діяльності, що неприпустимо в умовах жорсткої конкуренції. Постановка конкретних завдань, виходячи з обраної стратегії розвитку, та контроль за їх виконанням забезпечить поступовий рух до обраної мети, а сукупність завдань для окремого працівника, підрозділу та підприємства в цілому охарактеризує поле їхньої діяльності.
Інформація про результати діяльності формується в системі бухгалтерського обліку. Передумовою обліку результатів діяльності є формування системи показників, які б характеризували ефективність виконання поставлених завдань. В економічній літературі для виміру та оцінки ефективності виокремлюють такі комплексні моделі, що базуються на сукупності показників: збалансована система показників (BSС); призма ефективності (The Performance Prism); панель управління (Tableau de Bord); модель Європейського фонду управління якістю (EFQM); модель ЕР2М та інші [1-3]. Дані моделі враховують фінансові, та нефінансові показники; передбачають їхню ув’язку зі стратегією, встановлення причинно-наслідкових зв’язків між окремими показниками та декомпозицію цілей і показників на різні рівні управління. Вибір тієї чи іншої моделі буде здійснюватись в залежності від специфіки діяльності та інформаційних потреб управлінського апарату кожного окремого підприємства. В практику діяльності вітчизняних підприємств можуть бути впроваджені, тією, чи іншою мірою, всі перераховані моделі, проте, найбільш пристосованою є Збалансована система показників (ЗСП), оскільки існують: численні напрацювання зарубіжних та вітчизняних авторів в яких детально описано методику розробки та умови використання моделі; практичні приклади застосування ЗСП на підприємствах США, Франції, Німеччини, Росії, України.
Вивчення доробків науковців-основоположників системи [1, 4] та практиків [5-7] дало можливість узагальнити основні заходи з розробки, впровадження та використання ЗСП в діяльність підприємства в розрізі наступних етапів:
1. Підготовчий етап включає: визначення характерних особливостей та шляхів розвитку галузі, ролі підприємства в ній; формулювання місії, бачення, стратегії діяльності підприємства; розробку плану діяльності по мобілізації внутрішніх ресурсів та використанню можливостей зовнішнього середовища.
2. На етапі розробки ЗСП відбувається: визначення пріоритетів діяльності підприємств за основними перспективами та формулювання стратегічних цілей; виявлення причинно-наслідкових зв’язків між цілями та побудова стратегічної карти; визначення критичних факторів успіху для стратегічних цілей та ініціатив; формування системи ключових показників ефективності; декомпозиція (каскадування) стратегічних цілей та ключових показників ефективності.
3. Етап впровадження та використання ЗСП передбачає: встановлення цільових значень показників, збір та обробку інформації для їх розрахунку, контроль та аналіз виконання, корегування з урахуванням змін у поточній діяльності підприємства та середовищі господарювання; автоматизацію даних процесів; організацію та регламентацію діяльності працівників, залучених до розробки, впровадження та використання ЗСП; запровадження відповідної системи мотивації персоналу, заснованої на результатах виконання поставлених завдань.
Реалізація виділених заходів дозволить побудувати дієву систему управління, спрямовану на реалізацію обраної стратегії, та забезпечить даний процес інформацією, необхідною для оцінки поточної діяльності окремих працівників, підрозділів та підприємства в цілому з точки зору досягнення стратегічних цілей.
Список використаної літератури:
1. Каплан Р. Нортон Д. Сбалансированная система показателей: от стратегии к действию. – 2-е изд. испр. и доп. / Пер. с англ. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003. – 320с.
2. Ивлев В., Попова Т. Вalansed scorecard - альтернативные модели // http://www.iteam.ru/publications/strategy/section_27/article_478/
3. Макаренко М.В., Малова И.И. Системы показателей, модели и подходы к оценке эффективности деятельности предприятия // http://www.edit.muh.ru/content/mag/trudy/12_2008/04.pdf
4. Ольве Н., Рой Ж., Веттер М. Оценка эффективности деятельности компании. Практическое руководство по использованию сбалансированной системы показателей: Пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. – 304с.
5. Кочнев А.Ф. Разработка сбалансированной системы показателей: шаг за шагом // http://www.iteam.ru/publications/strategy/section_27/article_3959/
6. Фурсеева М. Практические советы по постановке ССП // http://www.balancedscorecard.ru/bsc537.htm
7. Дубовик А.Ю. Разработка и внедрение панели ключевых индикаторов деятельности компании как элемента системы сбалансированных показателей // http://www.cfin.ru/management/practice/supremum2003/05.shtml/
e-mail: e.dvornichenko@mail.ru
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|