:: ECONOMY :: ЕВОЛЮЦІЯ БЮДЖЕТУВАННЯ: ЯК ГНУЧКІ ФІНАНСОВІ СТРАТЕГІЇ ПІДВИЩУЮТЬ ЕФЕКТИВНІСТЬ БІЗНЕСУ :: ECONOMY :: ЕВОЛЮЦІЯ БЮДЖЕТУВАННЯ: ЯК ГНУЧКІ ФІНАНСОВІ СТРАТЕГІЇ ПІДВИЩУЮТЬ ЕФЕКТИВНІСТЬ БІЗНЕСУ
:: ECONOMY :: ЕВОЛЮЦІЯ БЮДЖЕТУВАННЯ: ЯК ГНУЧКІ ФІНАНСОВІ СТРАТЕГІЇ ПІДВИЩУЮТЬ ЕФЕКТИВНІСТЬ БІЗНЕСУ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 40

Термін подання матеріалів

24 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 8



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ЕВОЛЮЦІЯ БЮДЖЕТУВАННЯ: ЯК ГНУЧКІ ФІНАНСОВІ СТРАТЕГІЇ ПІДВИЩУЮТЬ ЕФЕКТИВНІСТЬ БІЗНЕСУ

 
21.02.2025 08:23
Автор: Соломатіна Тетяна Василівна, доктор економічних наук, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Київ, Україна
[1. Економічні науки;]


Використання бюджетування в процесі операційної діяльності компанії дозволяє дотримуватися стратегічного управління, оптимізації витрат, прогнозуванню та адаптації до ринкових умов в яких вона функціонує. 

Фінансове бюджетування включає бюджетне планування, формування бюджету, виконання бюджету, оцінка та контроль бюджету. Одним із найважливіших адміністративних інструментів фінансового бюджетування є планування дій для досягнення кількісних цілей, стандарт для вимірювання ефективності та пристрій для подолання передбачуваних несприятливих ситуацій [1, c.8].

Для стратегії розвитку компанії важливо, який метод бюджетування застосовується. На сьогодні, найпоширенішими сучасними методами бюджетування є:  

• Інкрементне бюджетування – базується на бюджеті попереднього періоду з коригуваннями на інфляцію чи інші зміни. Простіший у реалізації, але не стимулює оптимізації витрат.

• Безперервне бюджетування (Rolling Budgeting) – бюджет переглядається регулярно (наприклад, щоквартально), щоб постійно відповідати актуальним умовам ринку.

• Beyond Budgeting – підхід, що відмовляється від традиційного бюджетування на користь більш гнучких інструментів, орієнтованих на адаптивність і децентралізацію управління.

Корисним є досвід зміни метода бюджетування на прикладі однієї української компанії ТОВ «Х», яка має декілька направлень бізнесу: роздрібну та оптову торгівлю, здачу в оренду основних засобів та наявність закладів харчування. Протягом останніх 10 років компанія використовувала безперервне бюджетування, де бюджети коригувалися щоквартально: в залежності від отриманих доходів переглядалися надходження на наступний квартал, витрати (змінні та постійні), грошові потоки та фінансові показники на предмет відповідності стратегічним цілям компанії.

Рік тому, компанія змінила традиційний метод бюджетування до підходу  Beyond Budgeting де були застосовані інші інструменти, такі як:

1. Ключові показники ефективності (KPI) – були встановлені для кожного напряму бізнесу: 

• для роздрібної та оптової торгівлі – обсяги продажів, середній чек, оборотність товарів.

• для оренди основних засобів –середній дохід на одиницю основного засобу.

• для закладів харчування – середній дохід на відвідувача, собівартість страв.

2. Гнучке планування (Rolling Forecasts) – постійне оновлення прогнозів на основі фактичних результатів, що дозволяє швидко реагувати на зміни попиту або сезонні коливання. Базовим показником встановили гнучкий графік маржинального прибутку за останні три місяці що передують бюджетуванню 

3. Децентралізоване прийняття рішень – передбачалась передача відповідальності за фінансові рішення на рівень бізнес-одиниць (гуртова торгівля, роздрібна торгівля, орендна об’єктів, ресторанів), що повинно було підвищити швидкість реагування на локальні зміни. Проте, на сьогодні, цей інструмент не діє в повному обсязі, власники левову частину рішень приймають самостійно

4. Порівняльний аналіз (Benchmarking) – порівняння результатів між підрозділами та попередніми роками. Було би більш корисно порівняти з конкурентами для визначення найкращих практик та встановлення реалістичних цілей, проте така фінансова інформація компанії недоступна

5. Адаптивні фінансові ліміти – замість жорстких бюджетів використовуються гнучкі ліміти витрат, які коригуються залежно від динаміки доходів чи ринкових умов. Такими лімітами  виступають встановлені відсотки від продажів кожного з напрямків діяльності

6. Мотивація через цілі – встановлення гнучких цілей, які базуються на ринкових умовах або показниках конкурентів, а не на заздалегідь визначених бюджетах. Такі мотиваційні програми робітникам переглядаються не тільки на початок кожного року  але і протягом року, коли відбуваються значущі  зміни в роботі компанії або в зовнішніх обставинах

7. Аналіз фінансових показників в реальному часі – використання сучасних аналітичних платформ для оперативного відстеження фінансових показників і прийняття рішень на основі актуальних даних. Для цього компанія використовує візуалізацію  Power Bi, яка дозволяє отримати не тільки актуальні щоденні показники аналітики, але й оцінити їх з різних ракурсів.

Сучасні підходи до бюджетування є ключовим інструментом ефективного управління фінансами в умовах динамічного ринкового середовища. Для ТОВ «Х», яка працює у різних напрямках бізнесу, зміна підходу бюджетування до Beyond Budgeting, виявилася ефективною та забезпечила:

• швидку адаптацію до змін попиту, економічних умов та конкуренції.

• підвищення ефективності витрат через постійний моніторинг і оптимізацію фінансових показників.

• стимулювання зростання завдяки гнучкому встановленню цілей і мотивації працівників.

Таким чином, вважаємо, що відмова від жорстких традиційних бюджетів на користь адаптивних підходів сприяє підвищенню конкурентоспроможності та стійкості бізнесу в сучасних умовах.

Список літератури:

1. Westerfield,  R.  W.,  &  Jordan,  B.  D.  (2013). Fundamentals  of  Corporate  Finance  (10th  ed.). Dissertations & Thesis.Publisher details



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ У ПОВОЄННОМУ ВІДНОВЛЕННІ УКРАЇНИ
21.02.2025 00:17
ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ФОРМУВАННЯ БРЕНДУ МІСТА В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
20.02.2025 22:49
ІНВЕСТИЦІЙНО-ІННОВАЦІЙНІ МЕХАНІЗМИ ПІДВИЩЕННЯ КРЕАТИВНОГО ДОБРОБУТУ ПІДПРИЄМСТВ (НА ПРИКЛАДІ СУЧАСНИХ ЕКОФЕРМ)
15.02.2025 18:59
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ РИНКУ ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ В УМОВАХ ВІЙНИ
13.02.2025 17:43
СТАНДАРТИ ЕТИКИ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ СИСТЕМИ КОМПЛАЄНС
12.02.2025 12:15




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.243 сек. / Mysql: 1717 (0.189 сек.)