Студентське наукове товариство (СНТ) будь-якої кафедри медичного універcитету – це завжди гурт найбільш освідчених, допитливих та мотивованих у опануванні майбутньої професії студентів, які, крім іншого, мають науково-орієнтований склад розуму та характеру. Це в ідеалі…
Реалії 20-х років – ковід, війна, великий відсоток занять у форматі дистанційної освіти, падіння престижу наукового пошуку, дотичного до практичної медицини. Все це формує прагматичний і практично-орієнтований погляд студентів на майбутню професію з відсутністю необхідності витрачати свій час та інтелектуально-душевні сили на підготовку та участь у роботі СНТ.
Ми, узагальнюючи наш досвід керівництва СНТ кафедри внутрішньої медицини №2 (у 2023-24 учбовому році) та кафедри внутрішньої медицини №2 з післядипломною освітою (у потічному учбовому році) Одеського національного медичного університету, хотіли би запропонувати декілька підходів задля збереження «класичної» ролі СНТ на сучасному етапі.
1. Телеграм-канал нашого СНТ з різноманітним терапевтичним контентом, а також об’явами щодо зустрічей в очному та заочному форматі дозволяє постійно «нагадувати» кожному члену СНТ, що він є частиною спільноти, навіть у пасивному режимі. Періодично проводяться мікро- та міні-опитування або з організаційних питань, або з точки зору перевірки якості засвоєння матеріалу під час передуючої онлайн-зустрічі з певної теми.
2. Очні засідання СНТ побудовані за двох або трьохступінчатою схемою: розминка-огляд хворих з обговоренням чи розминка - огляд -міні-доповіді. У будь якому разі, огляд хворого з наступним виділенням клінічних синдромів, постановкою попереднього діагнозу, вибору сучасних методів дообстеження та сучасної стратегії лікування діагностованої патології є обов’язковим - це домінуюча складова очного засідання СНТ. Такий підхід дозволяє «подорослішати» студентам 4-6 курсів та «відчути себе дорослими» лікарям-інтернам. Ще однією особливістю останніх двох учбових років є регулярна участь у засіданнях СНТ декількох студентів 1-2 курсів. Спочатку ми дивувалися відносно того, що може зацікавити «неофітів» на клінічній кафедрі і чи зможуть вони хоч щось зрозуміти/сприйняти. З плином часу виявилося, що «юні» не лише приходять у якості слухачів, а й готують доповіді, які ми, викладачі, пропонували, виходячи з рівня їх компетенції. Звичайно, підбір тем для підготовки «юними» тісно вплітався в тематичних план засідань СНТ – «повторюємо базис для сприйняття сучасних підходів до діагностики та клінічної фармакології». Крім того, раннє залучення студентів 1-2 курсів до роботи з пацієнтами спонукає їх до прогресуючого освоєння матеріалу з точки зору методики випереджуючого розвитку у педагогіці [1].
3. Розминка на початку кожного очного заняття проводиться в одному з двох наступних варіантів: або презентація у PowerPoint, яка включає в себе ренген- або компьютерно-томографічні знімки, електрокардіограми, знімки певних ділянок тіла хворих, короткі ситуаційні задачі; або кожному студенту роздаються кардіограми, рентгенограми, аналізи. Коротке знайомство зі слайдом презентації чи стимульним матеріалом - і, практично одразу, спонукання ведучим до відповіді. Відсутність правильної відповіді від жодного студента/інтерна чи неточна відповідь не є перешкодою для продовження розминки. Відповідає/коментує кожне питання розминки керівник СНТ і динамічно продовжує далі. Основна задача розминки – за короткий час, приблизно за 20 хвилин, налаштувати студентів на робочий лад.
4. Онлайн-зустрічі, які чергуються з очними, проводяться доцентами Перепелюк М.М. та Найдьоновою О.В. особисто. Формат – міні-клінічні задачі зі залученням членів СНТ до активного обговорення, тривалість – 30 хв. Невелика тривалість обумовлена ідеєю «з-за столу треба виходити трохи голодним» - щоб не було відчуття «затягнутості». Інший формат – коротка доповідь викладача з актуальної теми, наприклад «Використання внутрішньовенних імуноглобулінів у сучасній клінічній практиці» чи «Основи ехокардіографії для лікаря загальної практики» з наступним залученням студентів/інтернів до обговорення. Запис кожної онлайн-зустрічі викладається в телеграм-канал кафедри.
5. Тим студентам та інтернам, які проявили себе максимально активними на очних та онлайн-засіданнях пропонується виконання посильної для них наукової роботи (огляд літератури з критичним його осмисленням, опис клінічного випадку, статистична обробка та узагальнення матеріалу, отриманого з архівних історій хвороби останніх років). Розуміючи, що наукова цінність цих робіт невелика, маємо на увазі іншу задачу – заохочення найбільш кмітливих та «інтелектуально-жадібних». Мотивація до виконання наукової роботи грунтується на двох основних принципах: демонстрація студентові/ інтернові того, що творча робота «медичного розуму» - це є задоволення саме по собі + наявність публікацій дозволяє спростити шлях до науки для бажаючих та підвищує рейтинг чи покращує автобіографію на старті для тих, хто обирає суто практичну медицину.
6. Як додаток до вищевикладеного – ми запрошуємо до участі у роботі СНТ викладачів-науковців нашої кафедри, проводимо спільні засідання з СНТ інших кафедр, організуємо «круглі столи» з загальномедичних тем. Щодо останнього, «круглий стіл» з нетривіальної, не зовсім «терапевтичної», теми спочатку дивує та спантеличує, а потім дозволяє досягти «інсайту», «подорослішати» у професіональному та загальнолюдському відношенні. Як приклад, «круглий стіл» щодо довголіття. Одному студенту/інтерну пропонується підготувати презентацію «Дожити до 150 років з можливостями сьогоднішньої медицини – це реально», іншому – «Прожити 150 років неможливо ні за яких обставин». Після цих доповідей – обговорення з залученням усіх присутніх. Саме цікаве починається потім, наступні дві доповіді: «Дожити до 150 років – це клас!» та «Жити 150 років – це страждання» дозволяють вийти на екзистенціальний простір, за межі сьогодення.
7. Останній принцип витікає з усіх попередніх – керівник СНТ, викладачі кафедри, які приймають безпосередню участь у роботі СНТ, староста як «права рука» керівника СНТ своїм прикладом демонструють, що медицина у всіх її проявах (практика, наука, педагогіка) є тим вдалим поєднанням активностей, що дозволяють жити цікавим життям, перетворюючи роботу на хоббі та навпаки. Крім того, методологічне забезпечення викладацько-виховного процесу у роботі СНТ є невід'ємною складовою повсякденної освітньої діяльності нашої кафедри з урахуванням досягнень прогресу та соціального стану суспільства у сьогоденні, що і викладено в наших інших публікаціях [2,3].
Використання вище викладених підходів до організації роботи СНТ медичного університету не є універсальним рецептом та запорукою 100 % ефективності роботи СНТ. Це, скоріш, наш досвід подолання викликів сьогодення у вищій медичній освіті України у площині ефективної роботи СНТ.
Література
1. Випереджаюча освіта для сталого розвитку: методологія, методика, технології: навчально – методичний посібник / О.Є. Висоцька. – Дніпропетровськ: «Акцент ПП», 2012. – 292 с.
2. Штанько В. А., Перепелюк М. М., Хижняк О. В., Яблонська В. Б. Способи підвищення ефективності дистанційного засвоєння дисципліни «Внутрішня медицина» // Наука, освіта, технології та суспільство: нові дослідження і перспективи: зб. тез доповідей міжнар. наук.-практ. конф., Полтава, 2 липня 2022 р.). Полтава: ЦФЕНД, 2022. С. 13–14.
3. Яблонська В.Б., Холопов Л.С., Хижняк О.В., Перепелюк М.М. Шляхи покращення формування професійних компетентностей під час проходження виробничої поліклінічної лікарської практики. Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference. Tallinn, Estonia. 2025. P. 224-227.
|