Останні події в Україні і світі значно вплинули на процес підготовки майбутніх лікарів. З’явилися нові виклики і варіанти їх вирішення, візуалізуються можливі нові проблеми та перспективи. Пандемія Covid-19 безапеляційно трансформувала навчання в онлайн формат, а її подолання та, надалі, повномаштабне вторгнення рф розширило навчальний процес до змішаного формату з використанням укриттів. Водночас тривалі повітряні тривоги, удари різними видами зброї, відсутність електроенергії також внесли свої корективи.
Швидка адаптація системи освіти в ці складні періоди залежала від багатьох факторів, насамперед від організації інфраструктури та технологій навчання, а також наповнення контенту. Суттєво спростило комунікацію між учасниками навчального процесу використання корпоративної пошти СумДУ, платформи змішаного навчання СумДУ MIX, платформи Office 365 та Microsoft Teams, а також застосування додатків Google Hangouts Meet та Zoom, конструктора навчальних матеріалів “Lectur.ED”, відкритого ресурсу “OCW СумДУ”. В оnline бібліотеці СумДУ в будь-який час можна скористатися доступом до електронних навчальних посібників, методичних вказівок, конспектів лекцій, виданих авторами СумДУ, міжнародних видань (книг, тьюторіалів) з відкритою ліцензією, тематичних передплачених та відкритих ресурсів. Також відмінно зарекомендували себе імерсивні технології (інтеграція віртуального змісту у фізичне середовище в лабораторії віртуальної та доповненої реальності СумДУ).
Відновлення offline взаємодії виявило активне бажання студентів у вивченні практичної складової. З метою вирішення даного питання на клінічних базах, відповідно до навчальної програми, відпрацьовуються практичні навички як у навчальних кімнатах на фантомах, так і безпосередньо у відділеннях у співпраці з пацієнтами.
Під час підготовки студентів спеціальності 222 «Медицина» також використовуються інтерактивні методи навчання, найбільш поширеними з яких є кейс-орієнтоване навчання, командно-орієнтоване навчання (TBL, метод малих груп), навчання на основі досліджень (RBL), імітаційний метод (метод рольової гри), метод мозкового штурму та інші.
Поєднання кількох методів, а саме роботи в малих групах із методами рольової гри і мозкового штурму, дає можливість моделювати різні варіанти клінічних ситуацій і вирішити кілька проблем одночасно. Робота із ситуаційними чи клінічними завданнями різного рівня складності сприяє вдосконаленню навичок комунікації, розвитку клінічного мислення, здатності самостійно приймати рішення.
Обов’язковою умовою успішного результату є якісна теоретична і практична підготовка до заняття. Кожен учасник має вільно орієнтуватися в інших дисциплінах, володіти термінологією. Під час комунікації студенти працюють як індивідуально, так і колективно. Розглядається і враховується думка кожного, що дозволяє аналізувати і підсумовувати матеріал, уникнувши конфліктних ситуацій. Результат фіксується письмово всіма учасниками підгрупи. На загальному обговоренні кожна підгрупа доповідає свою клінічну ситуацію, шляхи її вирішення, дає обґрунтовані відповіді на поставлені запитання. Студенти інших підгруп мають можливість поставити свої запитання, зробити уточнення чи запропонувати інший варіант досягнення мети, що сприяє розвитку клінічного мислення, самостійного пошуку рішення, відпрацювання різних можливих сценаріїв розвитку ситуації залежно від тих чи інших обставин.
Таким чином, під час offline заняття із застосуванням інтерактивних методів навчання відбувається візуалізація найбільш типових повсякденних ситуацій, вирішуються проблеми різного характеру і рівня складності, аналізуються помилки. Поступове розв’язання завдань з дотриманням правильної послідовності допомагають сформувати і закріпити відповідний алгоритм дій майбутніх лікарів у різних ситуаціях, відкоригувати «маршрут» пацієнта. Гетерогенний склад підгруп за рівнем підготовки, досвідом, гендером та характером міжособистісних відносин сприяє відпрацюванню навичок з етики та деонтології.
Список літератури:
1. УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №133/2022 – Офіційне інтернет-представництво Президента України. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1332022-41737
2. Пуйда Р. Руйнування окупантами освітньої інфраструктури в Україні у роки повномасштабного вторгнення. Наука і освіта України в умовах російсько-української війни: виклики та завдання в контексті національної безпеки. Том ІІ : Зб. матеріалів, м. Київ – Дрогобич – Львів – Переяслав – Ужгород – Запоріжжя, 31 трав. 2024 р. Одеса, 2024. С. 132.
3. Станкевич А. Виклики до освітньо-педагогічного процесу під час військових дій в Україні. Наука і освіта України в умовах російсько-української війни: виклики та завдання в контексті національної безпеки. Том ІІ : Зб. матеріалів, м. Київ – Дрогобич – Львів – Переяслав – Ужгород – Запоріжжя, 31 трав. 2024 р. Одеса, 2024. С. 162.
4. Теренда Н. ОСОБЛИВОСТІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ АНКЕТУВАННЯ). Мед. перспективи. 2020. № 4. С. 57–60
5. Кафедра сімейної медицини з курсом дерматовенерології СумДУ. Змішане навчання. https://family.med.sumdu.edu.ua/distance-learning/. URL: https://family.med.sumdu.edu.ua/distance-learning/
6. Бібліотека Сумського державного університету. https://library.sumdu.edu.ua/uk/. URL: https://library.sumdu.edu.ua/uk/
|