Анотація. Рухова активність організму людини є невіддільною частиною здорового способу життя і поведінки людини, яка визначається соціально-економічними і культурними формами, морфофункціональними особливостями організму, типом нервової системи, кількістю вільного часу, мотивацією до занять фізичною культурою, доступністю занять на спортивних майданчиках і місцях відпочинку дітей. Діти із синдромом Дауна беруть участь у значно менших фізичних навантаженнях. Цей брак фізичної активності може сприяти надмірній вазі або ожирінню. Це в свою чергу підвищує ризик виникнення вторинних станів, пов'язаних з ожирінням, таких як біль у суглобах, зниження витривалості та діабет. Одним із способів вирішення проблеми з вагою у дошкільників із синдромом Дауна є активність (ходьба).
Ключові слова: ООП (особливі освітні потреби); СД (сидром Дауна); ходьба.
Формування загальної моторики дошкільнят з ООП залежить від трьох основних факторів: генетично зумовлених рухових здібностей; довільної рухової активності пов'язаної з виконанням багатьох рухів у повсякденному житті, та спеціально організованої системи фізичного виховання (в дошкільному закладі та сім'ї), що стимулює природний хід онтогенетичного розвитку моторики дитини.
Пластичність організму дитини дошкільного віку сприяє швидкому темпу морфологічних і функціональних змін. Дозрівання центральної нервової системи та кістково-м'язового апарату забезпечує умови для опанування дітьми дошкільного віку різноманітних рухових навичок, таких як ходьба, біг, стрибки тощо.
Застосування різноманітних засобів і методів фізичного виховання у цей віковий період позитивно впливає на розвиток рухової підготовленості дитини.
Рухову підготовленість дітей дошкільного віку оцінюють, зіставляючи його індивідуальні (якісні й кількісні) показники у виконанні основних рухів із середніми віковими нормами (стандартами), наведеними у відповідній таблиці.
Оцінюючи рухову підготовленість дитини за тестом: ходьба на дистанцію 10 м. У дітей з ООП (синдром Дауна) спостерігається значне відставання від нормо типових однолітків тим, що в них гіпотонія м’язів.
Тест оцінюють у балах (5, 3. 2). Після тестування бали, які дитина одержала, підсумовують. Якщо дитина одержує оцінку в межах від 4 до 5 балів її рухова підготовленість добра, від 3 до 4 балів - задовільна и нижча, ніж 3 бали недостатня (незадовільна).
Ходьба. Визначення рівня розвитку ходьби проводять на дистанції 10 м (час вираховують секундоміром з точністю до 0,1 с). Старт і фініш зазначають лініями. Кожна дитина виконує ходьбу в середньому темпі двічі, ліпший результат фіксують у протоколі. Відлік часу починають з моменту, коли дитина починає ходьбу. Секундомір зупиняють, коли вона перетинає лінію фінішу.
Якісні показники ходьби.
Молодший вік. 1. Пряме не напружене положення тулуба і голови. 2. Вільні рухи руками (поки ще неритмічні та не енергійні). 3. Узгоджені рухи рук і ніг. 4. Приблизне дотримування напряму руху під час ходьби.
Середній вік. 1. Пряме не напружене положення тулуба та голови. 2. Вільні рухи руками. 3. Ритмічні кроки. 4. Узгоджені рухи рук і ніг. 5. Дотримання напряму руху під час ходьби.
Старший вік. 1. Правильна постава. 2. Вільні рухи рук зі згинанням їх у ліктях. 3. Кроки енергійні та ритмічні, з перекатом з п'ятки на носок. 4. Активне згинання та розгинання ніг у колінних суглобах. 5. Уміння дотримуватися різних напрямків під час ходьби та змінювати їх.
Середні показники ходьби на дистанції 10 м
Розвиток спритності
На розвиток спритності впливає оволодіння дітьми новими рухами та ускладнення раніше засвоєних рухів (способів їх виконання).
Ходьба та біг зі зміною напряму (між кубиками, кеглями).
Ходьба по лаві з різними положеннями рук, з поворотами, переступанням через предмети (м'ячі, кубики), що сприяє формуванню основної навички ходьби.
Список використаних джерел
1. Денисенко Н. Ф. Управління системою фізичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах. – Запоріжжя: Ліпс ЛТД, 2001.
2. Вільчковський Е. С., Курок О. І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку. Навчальний посібник. - Суми: ВТД "Університетська книга", 2004.
|