У сучасних умовах пріоритетними засадами розвитку освіти є її відкритість та доступність, що передбачає можливість отримання всіма учасниками освітнього простору об'єктивної інформації. Без професійного зростання в освоєнні інформаційно-комунікаційних технологій та бажання їх застосовувати – не обійтися. У сучасному світі, що динамічно розвивається, інформаційно-комунікаційна компетентність майбутнього фахівця повинна встигати за успіхами в розвитку інформаційних і телекомунікаційних технологій. Однією з умов освоєння інформаційно-комунікаційної компетентності фахівця є вміння грамотно обирати форму передачі інформації аудиторії. Однією з нових форм взаємодії суб'єктів освітнього процесу є смарт-технології. Інноваційний потенціал діяльності з використанням смарт-технологій в освіті надзвичайно високий. Концепція смарт-освіти націлена на забезпечення максимально високого рівня освіти, що дозволяє випускникам не тільки самореалізуватися в умовах професійного середовища, але й адаптуватися в інноваційному суспільстві. Також, варто зазначити, що смарт-технології дозволяють розробляти революційні навчально-методичні матеріали, а також формувати індивідуальні траєкторії навчання для студентів. Застосування новітніх цифрових технологій набагато спрощує не тільки педагогічну діагностику і спостереження викладача за рівнем і темпом формування знань студентів, але й зворотній зв’язок між студентами й викладачем.
Вивчення досвіду країн, які активно впроваджують смарт-технології, показує, що реалізація концепції смарт-освіти сприяє підготовці високотехнологічних кадрів, які забезпечують прискорений розвиток економіки. Так, держави, які просувають ідеї смарт-освіти, такі як Корея, Сінгапур, давно пішли вперед у своєму технологічному розвитку. Українська освіта лише поступово почала впровадження смарт-технологій в освітній процес. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України від 12.07.2012 суттєвим проривом у напряму вдосконалення системи освіти та застосування нових технологій в Україні став проєкт «LearnІn–SMART навчання». Він націлений на формування потенційно нового освітнього напряму та підвищення рівня викладання та навчання.
У вітчизняній та зарубіжній літературі, присвяченій проблематиці дослідження, зустрічається безліч понять із приставкою «смарт». Основними серед них є: смарт-освіта (Smart Education) та смарт-навчання (Smart Learning). Більш широке з них поняття смарт-освіта характеризується вітчизняними і зарубіжними вченими як освітня парадигма, освітнє середовище, освітня система, освітня мережа, освітній процес. В основі визначення смарт-освіти як парадигми лежить виділення його як нової концептуальної ідеї розвитку освіти, що базується на реалізації адаптивного навчального процесу та використання інтелектуальних інформаційних технологій [1]. Особливістю мережного підходу є розгляд Smart Education як освіти, організованої в мережі Інтернет спільними зусиллями навчальних закладів та професорсько-викладацького складу на базі загальних стандартів, угод та технологій. Процесуальний підхід базується на виділенні смарт-освіти як процесу здобуття знань на основі різних технічних засобів.
Узагальнюючи погляди зарубіжних та вітчизняних учених на сутність поняття «смарт-освіта», можна зробити висновок, що це самоврядна, мотивована, гнучка, збагачена ресурсами, технологічна система, що об'єднує смарт-педагогіку та смарт-середовище, що включає як формальне, так і неформальне навчання, а також персоналізований підхід до учнів з метою набуття ними необхідних знань, навичок, умінь та компетенцій. Основною умовою використання смарт-технологій в освіті виступає формування інтегрованого інтелектуального віртуального серед¬овища, яке забезпечене відповідним освітнім контентом та може вдосконалюватися всіма учас¬никами навчального процесу, як викладачем, так і студентами. При цьому дане середовище має змінюватися динамічно з урахуванням прогресивних технологій як навчання, так і кому¬нікаційного процесу.
Переходячи до сутності смарт-технологій, відзначимо, що вони (комп'ютерні програми, онлайн-ресурси, навчальні ігри та ігрові ситуації, інтелектуальні освітні програми, віртуальна реальність, діалогові інтерфейси та ін.) є адаптивними, гнучкими технологіями, що сприяють організації персоналізованого навчання в відповідно до особистісних відмінностей учнів. Такі технології, також враховують контекст, реагують на інтереси та особливості окремих учнів та, ймовірно, покращуються при використанні [2]. З точки зору вчених, дані технології мають всі характеристики, необхідні для вирішення нових завдань: це створення та використання різних мотиваційних моделей під час навчання, постійний взаємозв'язок між вимогами роботодавців та змістом освіти, автономність викладача та учня за рахунок використання мобільних пристроїв доступу до навчальної інформації.
Отже, використання смарт-технологій в освіті дасть можливість: візуалізувати та опрацьовувати більшу кількість інформації студентами; активізувати творчий потенціал в різних формах; поліпшити дослідницьку діяльність студентів; робить процес навчання більш динамічним і більш результативним.
Список літератури:
1. Кадемія М. Ю. Відкрите Smart-середовище навчання в підготовці педагогічних працівників у закладах вищої освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. № 50. С. 279-282.
2. Коношевський Л. Л., Гуревич Р. С. Особливості професійної Smart-технології як засіб підвищення якості освіти. Смарт-освіта: досвід, реалії, перспективи: Монографія, Вінниця. 2019. 220 с.
|