:: ECONOMY :: РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ :: ECONOMY :: РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ
:: ECONOMY :: РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 40

Термін подання матеріалів

24 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 24



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ

 
22.01.2025 21:16
Автор: Множинська Руслана Володимирівна, кандидат філософських наук, доцент кафедри сценічного мистецтва і культури, Київський національний університет технологій та дизайну; Бардаченко Ігор Володимирович , студент Інституту культури та креативних індустрій Київський національний університет технологій та дизайну
[8. Культурологія;]

ORCID: 0000-0001-8459-3496 Множинська Р.В.

Вуличне мистецтво, або стріт-арт, давно перестало бути лише естетичною  формою побутування. Воно стало іншим інструментом соціальної комунікації, що впливає на суспільні настрої, привертає увагу до проблем і мотивує людей до активної участі в житті суспільства.

У 21-му столітті стріт-арт займає важливе місце у сучасному мистецтві. Він є своєрідним протестом урбаністичних художників, які у своїй творчості відбивають найактуальніші проблеми соціального, політичного та економічного характеру [1, c. 26]. 

Одним із яскравих представників стріт-арту є  вуличний художник під псевдонімом Бенксі, який у своїх роботах піднімає важливі соціальні проблеми. Розвиток стріт-арту зумовлює потребу детального дослідження основних характеристик та причин появи вуличного мистецтва у контексті сучасних видів мистецтва [1, c. 30].

Вуличне мистецтво часто виникає на перетині громадського простору та соціальних викликів. Графіті, мурали, інсталяції – це все форми реакції на події, які хвилюють суспільство. Наприклад, у містах по всьому світу ми можемо побачити мурали, присвячені боротьбі за права людини, екологічним проблемам чи історичним подіям [2, c. 55].

Назви багатьох із цих видів вуличного мистецтва походять від назви методу, який використовується. Графіті – більш давній стиль мистецтва, ніж здається на перший погляд. У багатьох словниках термін «графіті» пояснюється як «давні письмові та візуальні повідомлення, створені за допомогою гострих предметів, які використовувалися на посудинах, колесах, стінах тощо». Візерунки графіті стали поширеними у містах по всьому світу [3, c. 189-190]. 

Поєднуючи  креативні композиції та традиційні жанри образотворчого мистецтва, зображення намагаються приховати сірі бетонні стіни в міському ландшафті, сумний сучасний дизайн архітектури та відсутність інтересу до міського середовища. Графіті вселяє відчуття присутності людського духу в одноманітному місті, це залишає значний відбиток на аудиторії, що спонукає її переглянути власні цінності та своє місце в суспільстві [3, c. 195].

Це мистецтво має здатність швидко реагувати на зміни в суспільстві, відображаючи як локальні, так і глобальні виклики. Так, під час революцій чи масових протестів, стіни міст стають полотнами, на яких зображуються гасла, символи і заклики до дій. Наприклад, під час Революції гідності в Україні з'являться десятки патріотичних муралів, які стали символами свободи та єдності.

Вуличне мистецтво виступає не лише як інструмент протесту, а й як засіб діалогу. Воно дає можливість громадянам висловлювати свої ідеї, не звертаючись до офіційних інституцій. Завдяки стріт-арту, люди з різних соціальних верств можуть обговорювати важливі  теми.  В інших випадках багато художників використовують стіни будинків як платформу для висловлення своєї позиції з приводу соціальної нерівності, кліматичних змін чи війни. Водночас такі твори провокують глядачів замислитися над цими темами, формуючи в них усвідомлення власної ролі у суспільстві.

Окрім естетичної функції, стріт-арт має потенціал для активізації громадян. Гасла та зображення на стінах можуть надихати людей до конкретних дій: участі у волонтерських рухах, мітингах, екологічних ініціативах тощо. Наприклад, екологічні мурали, які зображають наслідки забруднення довкілля, закликають мешканців міст до сортування сміття [4, c. 33-36].

Крім того, залучення самих громадян до створення вуличного мистецтва (наприклад, участь у проектах із розписом стін) об’єднує суспільство, зміцнює зв’язки між людьми та формує почуття спільної відповідальності за своє життя.

Основними характеристиками вуличного мистецтва є: 

1. Образотворче мистецтво, характерною особливістю якого є яскраво виражений урбаністичний стиль.  

2. Основне завдання стріт-арту – привернути увагу жителів міста до актуальних проблем суспільства, у вигляді візуальної інформації. 

3. Основою створення об’єктів міського середовища є відповідність стилю та композиції цих об’єктів існуючій архітектурній композиції та природному простору [2, c. 60-64]. 

Отже, вуличне мистецтво є потужним інструментом впливу на суспільну свідомість, воно не лише  відображає актуальні проблеми, але й мотивує людей до дій. Воно об'єднує громадян, створюючи міський простір для діалогу та змін. Стріт-арт сприяє формуванню нових соціальних цінностей і перетворенню одноманітного середовища на джерело натхнення. Завдяки цьому, вуличне мистецтво стає важливою складовою розвитку активного, відповідального суспільства.

Список літератури:

1. Васюріна А., Клімова А. Стріт-акт як соціально-естетичний феномен урбанізованого простору. Київ: світогляд-філософія-релігія, 2018.31с.

2. Романенко Н. Г. Street-art та його розвиток на вулицях міста Черкаси. Черкаси: теорія та практика дизайну, 2013. 64 с.

3. Шактер Р. Світовий атлас вуличного мистецтва і графіті: Magenta Art Books. Київ: Кондор, 2018. 408 с.

4. Kozub W. Mural – a contemporary architectural detail. Актуальні проблеми сучасного дизайну: матеріали Міжнародної науково практичної конференції (20 квітня 2018 р.). Київ: КНУТД, 2018. 36 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
АВАНГАРДИЗМ ЯК ФЕНОМЕН КУЛЬТУРНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ: ЕСТЕТИЧНІ, СОЦІАЛЬНІ ТА ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ В КОНТЕКСТІ XX СТОЛІТТЯ
22.01.2025 22:37
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ В СИСТЕМІ СУЧАСНОЇ МЕДІА КУЛЬТУРИ
22.01.2025 22:29
КУЛЬТУРНИЙ КІТЧ У КОНТЕКСТІ ВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
22.01.2025 21:24




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.237 сек. / Mysql: 1717 (0.187 сек.)