:: ECONOMY :: РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ :: ECONOMY :: РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ
:: ECONOMY :: РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 38

Термін подання матеріалів

20 лютого 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЛЬ ВУЛИЧНОГО МИСТЕЦТВА В СУСПІЛЬНІЙ АКТИВНОСТІ

 
22.01.2025 21:16
Автор: Множинська Руслана Володимирівна, кандидат філософських наук, доцент кафедри сценічного мистецтва і культури, Київський національний університет технологій та дизайну; Бардаченко Ігор Володимирович , студент Інституту культури та креативних індустрій Київський національний університет технологій та дизайну
[8. Культурологія;]

ORCID: 0000-0001-8459-3496 Множинська Р.В.

Вуличне мистецтво, або стріт-арт, давно перестало бути лише естетичною  формою побутування. Воно стало іншим інструментом соціальної комунікації, що впливає на суспільні настрої, привертає увагу до проблем і мотивує людей до активної участі в житті суспільства.

У 21-му столітті стріт-арт займає важливе місце у сучасному мистецтві. Він є своєрідним протестом урбаністичних художників, які у своїй творчості відбивають найактуальніші проблеми соціального, політичного та економічного характеру [1, c. 26]. 

Одним із яскравих представників стріт-арту є  вуличний художник під псевдонімом Бенксі, який у своїх роботах піднімає важливі соціальні проблеми. Розвиток стріт-арту зумовлює потребу детального дослідження основних характеристик та причин появи вуличного мистецтва у контексті сучасних видів мистецтва [1, c. 30].

Вуличне мистецтво часто виникає на перетині громадського простору та соціальних викликів. Графіті, мурали, інсталяції – це все форми реакції на події, які хвилюють суспільство. Наприклад, у містах по всьому світу ми можемо побачити мурали, присвячені боротьбі за права людини, екологічним проблемам чи історичним подіям [2, c. 55].

Назви багатьох із цих видів вуличного мистецтва походять від назви методу, який використовується. Графіті – більш давній стиль мистецтва, ніж здається на перший погляд. У багатьох словниках термін «графіті» пояснюється як «давні письмові та візуальні повідомлення, створені за допомогою гострих предметів, які використовувалися на посудинах, колесах, стінах тощо». Візерунки графіті стали поширеними у містах по всьому світу [3, c. 189-190]. 

Поєднуючи  креативні композиції та традиційні жанри образотворчого мистецтва, зображення намагаються приховати сірі бетонні стіни в міському ландшафті, сумний сучасний дизайн архітектури та відсутність інтересу до міського середовища. Графіті вселяє відчуття присутності людського духу в одноманітному місті, це залишає значний відбиток на аудиторії, що спонукає її переглянути власні цінності та своє місце в суспільстві [3, c. 195].

Це мистецтво має здатність швидко реагувати на зміни в суспільстві, відображаючи як локальні, так і глобальні виклики. Так, під час революцій чи масових протестів, стіни міст стають полотнами, на яких зображуються гасла, символи і заклики до дій. Наприклад, під час Революції гідності в Україні з'являться десятки патріотичних муралів, які стали символами свободи та єдності.

Вуличне мистецтво виступає не лише як інструмент протесту, а й як засіб діалогу. Воно дає можливість громадянам висловлювати свої ідеї, не звертаючись до офіційних інституцій. Завдяки стріт-арту, люди з різних соціальних верств можуть обговорювати важливі  теми.  В інших випадках багато художників використовують стіни будинків як платформу для висловлення своєї позиції з приводу соціальної нерівності, кліматичних змін чи війни. Водночас такі твори провокують глядачів замислитися над цими темами, формуючи в них усвідомлення власної ролі у суспільстві.

Окрім естетичної функції, стріт-арт має потенціал для активізації громадян. Гасла та зображення на стінах можуть надихати людей до конкретних дій: участі у волонтерських рухах, мітингах, екологічних ініціативах тощо. Наприклад, екологічні мурали, які зображають наслідки забруднення довкілля, закликають мешканців міст до сортування сміття [4, c. 33-36].

Крім того, залучення самих громадян до створення вуличного мистецтва (наприклад, участь у проектах із розписом стін) об’єднує суспільство, зміцнює зв’язки між людьми та формує почуття спільної відповідальності за своє життя.

Основними характеристиками вуличного мистецтва є: 

1. Образотворче мистецтво, характерною особливістю якого є яскраво виражений урбаністичний стиль.  

2. Основне завдання стріт-арту – привернути увагу жителів міста до актуальних проблем суспільства, у вигляді візуальної інформації. 

3. Основою створення об’єктів міського середовища є відповідність стилю та композиції цих об’єктів існуючій архітектурній композиції та природному простору [2, c. 60-64]. 

Отже, вуличне мистецтво є потужним інструментом впливу на суспільну свідомість, воно не лише  відображає актуальні проблеми, але й мотивує людей до дій. Воно об'єднує громадян, створюючи міський простір для діалогу та змін. Стріт-арт сприяє формуванню нових соціальних цінностей і перетворенню одноманітного середовища на джерело натхнення. Завдяки цьому, вуличне мистецтво стає важливою складовою розвитку активного, відповідального суспільства.

Список літератури:

1. Васюріна А., Клімова А. Стріт-акт як соціально-естетичний феномен урбанізованого простору. Київ: світогляд-філософія-релігія, 2018.31с.

2. Романенко Н. Г. Street-art та його розвиток на вулицях міста Черкаси. Черкаси: теорія та практика дизайну, 2013. 64 с.

3. Шактер Р. Світовий атлас вуличного мистецтва і графіті: Magenta Art Books. Київ: Кондор, 2018. 408 с.

4. Kozub W. Mural – a contemporary architectural detail. Актуальні проблеми сучасного дизайну: матеріали Міжнародної науково практичної конференції (20 квітня 2018 р.). Київ: КНУТД, 2018. 36 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
АВАНГАРДИЗМ ЯК ФЕНОМЕН КУЛЬТУРНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ: ЕСТЕТИЧНІ, СОЦІАЛЬНІ ТА ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ В КОНТЕКСТІ XX СТОЛІТТЯ
22.01.2025 22:37
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ В СИСТЕМІ СУЧАСНОЇ МЕДІА КУЛЬТУРИ
22.01.2025 22:29
КУЛЬТУРНИЙ КІТЧ У КОНТЕКСТІ ВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
22.01.2025 21:24




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 5.391 сек. / Mysql: 1659 (4.959 сек.)