Аналіз наукових досліджень свідчить, що в останні роки різні аспекти розвитку професійної етики фахівців, а також професійно-педагогічної етики вихователів, учителів і викладачів, стали важливим об’єктом наукового вивчення.
Основи теорії морального становлення педагогів, зокрема студентської молоді, висвітлені в роботах сучасних українських дослідників, таких як В. Андрущенко [1], Г. Васянович [2], С. Гончаренко [3], І. Зайченко [4], І. Зязюн [5]. Також приділяється увага проблемам формування та виховання етичної культури, моральної саморегуляції та розвитку моральних якостей майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки, що розглядається у працях І. Пальшкової [6] та О. Пономаренка [7].
Етика як філософська наука вивчає мораль, її еволюцію, норми та роль у суспільстві. Це одна з найдавніших теоретичних дисциплін, яка виникла в межах філософії. Термін "етика" був уведений Арістотелем для позначення філософського вчення про моральність.
Етика як філософська наука досліджує мораль, визначаючи її місце у системі суспільних відносин. Її основною метою традиційно вважалося створення ідеальної моделі взаємодії між людьми. Мораль є формою суспільної свідомості, яка включає систему поглядів, уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку індивідів. Вона базується на силі переконань, суспільній думці, традиціях і авторитетах. Етика також охоплює систему моральних норм, які регулюють поведінку людей у межах певної соціальної або професійної групи. Вона аналізує закономірності появи, розвитку і функціонування моралі, її специфіку, роль у суспільстві, а також систему моральних цінностей і традицій. Крім того, етика визначає критерії моральної свободи та відповідальності особистості, оцінює моральну цінність вчинків.
Професійна етика є однією з основоположних теоретичних складових будь-якої професійної діяльності. Її розглядають як науку про професійну мораль, що включає сукупність ідеалів, цінностей, етичних принципів та норм поведінки, які відображають специфіку професії та регулюють взаємини між людьми, що виникають у процесі їхньої діяльності. Водночас професійна етика охоплює моральну самосвідомість професійної групи, її психологічні та ідеологічні аспекти.
Професійну етику можна розглядати двозначно:
- як різновид загальної моралі, що має специфічні риси, обумовлені типом і видом діяльності, тобто як наукову дисципліну, що вивчає професійну мораль;
- як теорію моральності, яка існує у професійному середовищі.
Основними завданнями професійної етики є:
- систематизація історично накопиченого досвіду, характерного для конкретного виду діяльності;
- узагальнення та вдосконалення цього досвіду відповідно до розвитку професійної сфери;
- вплив на свідомість фахівця для його особистісного та професійного вдосконалення;
- сприяння більш ефективному вирішенню професійних завдань.
Особистісні цінності та професійна етика складають основу і у підготовці вчителів української філології. Вони виступають ключовим чинником виховання особистості учнів, спрямовують розвиток моральних орієнтирів та забезпечують виконання особистості соціальних ролей.
Особистісні цінності складають важливу основу саморегуляції та професійного самоудосконалення. В контексті підготовки вчителів української філології ці цінності визначають спосіб взаємодії з учнями, стиль педагогічної діяльності та моральні орієнтири. Вони мають вплив на становлення персональної етики та формування професійної свідомості, яка необхідна для ефективного виконання освітніх завдань.
Ключовими особистісними цінностями є чесність, толерантність, емпатія, відповідальність та справедливість. Саме ці якості сприяють створенню атмосфери довіри та взаємоповаги у навчальному середовищі, що є важливим чинником формування у школярів позитивних моральних орієнтацій.
Професійна етика є нормативною базою, яка регулює поведінку педагога в освітньому процесі. Вона охоплює принципи, норми та цінності, що визначають моральні аспекти діяльності вчителя. У підготовці майбутніх педагогів важливо формувати етичну культуру, яка дозволяє їм діяти відповідально та справедливо, враховуючи інтереси кожного учня.
Головними складовими професійної етики є:
- дотримання моральних норм у взаємодії з учнями, колегами та батьками;
- забезпечення рівних умов для навчання кожного учня;
дотримання педагогічного такту та конфіденційності.
Етична поведінка педагога сприяє формуванню позитивного іміджу професії вчителя, що є важливим для підвищення її престижу у суспільстві.
Особистісні цінності та професійна етика тісно взаємопов’язані. Цінності педагога є основою для формування його етичних принципів, які визначають особливості поведінки та взаємодії з учасниками освітнього процесу. Наприклад, цінність толерантності знаходить своє відображення у принципі рівності, що є основоположним у професійній етиці вчителя.
Педагог, який дотримується професійної етики, є зразком для наслідування, сприяє розвитку моральних якостей учнів та формує в них соціально значущі цінності. Водночас, особистісні цінності вчителя сприяють його професійному зростанню, підвищенню рівня педагогічної майстерності та розвитку інноваційного підходу до навчання.
У процесі підготовки майбутніх вчителів української філології необхідно застосовувати інтегрований підхід до формування особистісних цінностей та професійної етики. До основних методів належать:
- проведення тренінгів і семінарів з етичної культури;
- моделювання педагогічних ситуацій для аналізу моральних дилем;
- ознайомлення з прикладами етичної поведінки видатних педагогів;
- створення умов для самоаналізу та рефлексії щодо власних цінностей.
Інтеграція цих аспектів у навчальний процес сприяє не лише формуванню висококваліфікованих фахівців, а й особистостей із високим рівнем моральної культури, які здатні позитивно впливати на розвиток українського суспільства.
Взаємозв’язок особистісних цінностей та професійної етики є ключовим фактором у підготовці вчителів української філології. Формування цих складових сприяє розвитку моральної культури майбутніх педагогів, їх професійної компетентності та здатності ефективно виконувати соціальні ролі. Інтеграція особистісних і етичних аспектів у педагогічну підготовку дозволяє створити основу для гармонійного розвитку як учнів, так і самого педагога.
Список літератури:
1. Андрущенко В. Філософія освіти ХХІ століття: у пошуках перспективи // Філософія освіти. 2006. № 1(3). С. 6–12.
2. Васянович Г. П. Педагогічна етика : навч.-метод. посіб. Львів : Норма, 2005. 344 с.
3. Гончаренко С. У. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : [монографія] / за ред. І. Зязюна. Київ : ВІПОЛ, 2000. С. 81–107.
4. Зайченко І. В., Каленський А. А., Мельничук Т. Ф. Етика викладача вищої школи : навч. посіб. / за ред. проф. І. В. Зайченка. Київ : Компринт, 2013. 320 с.
5. Зязюн І. А. Педагогіка добра: ідеали і реалії : наук.-метод. посіб. Київ : МАУП, 2000. 312 с.
6. Пальшкова І. О. Формування професійно-педагогічної культури майбутнього вчителя початкової школи: практико-орієнтований підхід : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2009. 475 с.
7. Пономаренко О. В. Формування професійно-етичної культури соціального педагога : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2001. 169 с.
|