:: ECONOMY :: ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ ВИДІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ: ЗАКОН ТА ЙОГО ОЗНАКИ     :: ECONOMY :: ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ ВИДІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ: ЗАКОН ТА ЙОГО ОЗНАКИ
:: ECONOMY :: ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ ВИДІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ: ЗАКОН ТА ЙОГО ОЗНАКИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 38

Термін подання матеріалів

20 лютого 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ ВИДІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ: ЗАКОН ТА ЙОГО ОЗНАКИ

 
21.01.2025 00:47
Автор: Конончук Богданна Ростиславівна, здобувачка освітнього ступеня бакалавра юридичного факультету Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова
[5. Юридичні науки;]

Закон як джерело права існував вже у найдавніших державах. Відомі Закони Хаммурапі (XVII ст. до н.е.), Закони Ману (1 ст. до н.е.) і низку інших правових пам’яток цієї форми. На формування теорії закону в XVII-XVIII ст. найбільший вплив справили дві класичні теорії – теорія поділу влади (Д. Локка, Ш. Л. де Монтеск’є та ін) і теорія народного суверенітету (Ж.-Ж. Руссо). 

Незважаючи на те, що такому явищу, як закон, приділяється значна наукова увага, щодо його поняття в юридичній літературі й нині відсутня одностайність. Так, Алєксєєв С. під законом розуміє нормативний юридичний акт вищого державного (представницького) органу чи безпосередньо народу, що володіє вищою юридичною силою та містить первинні (первісні) правові норми країни [1, с. 82]. 

Закон є основним актом законодавчої влади, яка належить народові (ст. 5 Конституції України) і здійснюється ним безпосередньо на референдумі або від його імені парламентом – Верховною Радою України (ст. 75 Конституції України). Усі інші органи державної влади та посадові особи будь-якого рангу не уповноважені видавати законодавчі акти, а нормативні акти, що ними видаються, навіть коли вони реґламентують, як виняток, питання законодавчого регулювання, не можуть бути визнані законами.

Ухвалення закону в особливому порядку, встановленому Конституцією і законами України, забезпечує по суті реалізацію народного суверенітету. Процедура ухвалення закону досить детальна, а її порушення неприпустиме. Оскільки порушення реґламенту ухвалення законодавчих актів може слугувати для втрати ними чинності. Змінити чи скасувати закон можна тільки в особливому порядку, аналогічному до порядку його ухвалення. Що стосується інших нормативних актів, то для них не існує такого суворого порядку ухвалення, зміни чи скасування.

Закон є регулятором поведінки суб’єктів суспільних відносин. Цей підхід досить добре проаналізований в юридичній літературі. У законі вбачали ефективний засіб управління. Розуміння закону як регулятора суспільних відносин було і є аксіоматичним у правознавстві.

Вища юридична сила закону щодо інших нормативних актів визначає таку його якість, як верховенство. Питання верховенства закону досить непросте і досі залишається актуальним. Як зазначається в літературі, «зберігається потреба в дальшому обговоренні й обґрунтуванні як самої необхідності поняття верховенства закону в системі нормативних актів, так і пропозицій щодо законодавчого закріплення цього верховенства, а також встановлення його гарантій» [2, с. 12]. Окрім перелічених, закон характеризується також іншими ознаками. Як, наприклад, обов’язкове оприлюднення і дотримання всіма суб’єктами права тощо.

Отже, аналіз висловлених точок зору в юридичній літературі та у правових актах свідчить про те, що, як правило, однозначними є позиції щодо таких ознак закону, як прийняття його органом законодавчої влади в особливій процедурі, спрямованість закону на регулювання найбільш важливих суспільних відносин та наявність вищої юридичної сили. 

Список літератури:

1. Алєксеєв С.С. Право: азбука-теорія-философія: Статут, 1999. 712 с. 

2. Назаренко Є. Закон у системі нормативних актів України. Право України. 1995. № 12. С. 11-18. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
КРИМІНАЛЬНІ ПРОВАДЖЕННЯ ЩОДО ЗЛОЧИНІВ, ЯКІ СТОСУЮТЬСЯ ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ І ЗВИЧАЇВ ВІЙНИ: ОКРЕМІ ПИТАННЯ
25.01.2025 17:27




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.296 сек. / Mysql: 1659 (0.236 сек.)