:: ECONOMY :: ПРИЧИНИ ВБИВСТВА ТВАРИН ДІТЬМИ У ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ :: ECONOMY :: ПРИЧИНИ ВБИВСТВА ТВАРИН ДІТЬМИ У ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
:: ECONOMY :: ПРИЧИНИ ВБИВСТВА ТВАРИН ДІТЬМИ У ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 40

Термін подання матеріалів

24 квітня 2025

До початку конференції залишилось днів 24



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРИЧИНИ ВБИВСТВА ТВАРИН ДІТЬМИ У ТВОРАХ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ

 
14.01.2025 18:01
Автор: Тендітна Надія Миколаївна, кандидат філологічних наук, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»; Тендітна Поліна Миколаївна, студентка, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
[9. Філологічні науки;]


ORCID: 0000-0002-2001-5379 Тендітна Н.М.

Чимало фахівців із різних галузей досліджують витоки дитячої жорстокості до однолітків, батьків, вчителів, людей похилого віку, людей із інвалідністю… Письменники, продовжуючи цей перелік, розглядають і безжальність до тварин. Маємо на меті простежити причини вбивства дітьми представників тваринного світу у творах українських авторів. 

Так, в оповіданні В. Винниченка «Бабусин подарунок» вбивство гадюки носить ніби вимушений характер, адже гроші хлопчика потрапили саме до її нори. І щоб дістати їх, потрібно позбутися господарки. Для того, щоб виманити змію зі сховища, друзі радять Васькові запалити вогнище, «щоб дим ішов просто в нору!» [1, с.369]. А потім хлопець проявляє мужність у «двобої»: «Васькова палиця здригнулась, піднялась трошки вгору і зразу впала на щось. І знов зметнулась і впала. Васько несамовито вже гатив по гадюці, аж курява здійнялась і шматки горілого кізяку з димом летіли вниз у провалля» [1, с.369]. В обличчі інших хлопчаків це ще й геройський вчинок та захват: «Васько в цю хвилину підняв на палиці вбиту гадюку й крикнув: О! Дивіться! Задьора заверещав од радості й почав лупити Посмітюху кулаком в спину… Васю! Кидай її вниз! Кидай, знаєш, униз, ми її там найдемо. Кидай, Васю!» [1, с.370]. Але це з першого погляду. Якщо ж проаналізувати більш детально, то саме гадюка виявилася безневинною жертвою заздрості Посмітюхи та зухвалої поведінки Васька, його намаганням за будь-яку ціну виграти заклад. 

У повісті ж А. Чайковського «За сестрою» Павлусь вбиває гадюченят задля власної безпеки: «Гадюка вдень не страшна. Егеж! Кілька їх сам Павлусь винищив у степу таки ціпком. Та вночі − то вже не те… На землі розлазилися малі гадюченята. Павлусь потоптав їх ногами» [9, с.219]. Хоча автор тут же змальовує й іншу ситуацію: «Забавляючи себе, він збирав потоптані гаденята і кидав в огонь. Вони на жару вертілися, пухли, а відтак тріскали, аж вогонь розприскувався» [9, с. 219]. Читач симпатизує відважності та винахідливості героя, переймається долею його сестри, а тому не надає належної уваги тому, що плазунів хлопець не тільки позбавив їхнього природнього середовища, але ще й жорстоко знищив задля розваги… 

А. Науменко наводить вислів Є. Гуцала, який говорив, що в його творах герой … часто-густо зливався зі світом природи, начебто виражав її сферою своїх емоцій, а світ природи начебто віддзеркалював саму людину, а людина мислила й почувала світом природи [6, с. 132]. Світ природи завжди поряд і з героями творів для дітей Є. Гуцала. І саме цей світ відображає реакцію на їхній внутрішній світ, захований від читача. Так, бажання Юрка приручити диких каченят призводить до їхньої загибелі в його оповіданні «Сім’я дикої качки»: «каченята вже деякі лежать на траві, а деякі ледве голівки тримають»  [2, с.177]. А його вчинок остаточно проклав межу між ним і сільськими хлопчаками. Г. Калантаєвська та І. Савченко вважають, що на них схожа і маленька Тося, яка гірко страждає від того, що не зуміла захистити диких каченят від міського бездушного хлопчика, який, відібравши їх від матері, прирік на смерть [4, с. 26].

Хлопець нехтує попередженням Тосі й уже вбачає себе героєм серед міських хлопців, бо зумів приручити диких каченят. Але на цей момент він не розуміє, що догляд за птахами – це довготривалий процес, який вимагає самовідданості та терпіння. Тому й не дивно, що «Юрко не сподівався, що так зразу вони стануть нецікаві» [2, с. 176]. Проте це чудово розуміє маленька Тося, але вона не може зарадити вчинкові Юрка. Письменник вагання та страх дівчинки вдало передає лише одним реченням: «У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв, навіть  тоді, коли вони вийшли з лісу й через городи йшли до хати» [2, с. 176]. І хоча Юрко не чинить фізичне насилля щодо каченят, проте його легковажність стає причиною їхньої смерті.

П. Мирний у повісті «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» описує вже епізод «помсти» Чіпки та Грицька горобцям за скривдженого Ісуса Христа: «Горобенята почали розлазитися. Грицько ухопив гирлигу  ̶  А куди?.. куди!.. Та  ̶   геп! Гирлигою по горобенятах… Так кишечки й повискакували.  ̶  Оце вам жив-жив!.. жив-жив!  ̶  гукає Грицько та раз по раз гирлигою, гирлигою…» [5, с.36]. Дійство розпочате Грицьком, повністю захоплює Чіпку. Письменник акцентує увагу на емоційному стані хлопця: «Очі горять, сам труситься…» [5, с.36]. Саме він вдається і до більш радикального, на його думку, засобу: «Стривай, Грицьку! Стривай! Не бий… Давай краще їм голови поскручуємо!.. Як схопить горобеня, як крутне за голівку… Не вспів оком моргнути  ̶  у одній руці зостався тулубець, а в другій  ̶   голівка… Незабаром горобенят не стало…  ̶   От тепер можна й гирлигою,  ̶  каже Чіпка, взявши гирлигу в руки. Грицько й собі за ним. Та зложили горобенят у купу й почали періщити, як снопи молотили…» [5, с.36]. Натуралістичний вигляд вчиненого не викликає жаху з боку дітей: «Не зосталось горобенят і сліду: валялось тільки одно м’ясо та кишечки, перебиті, перемішані з землею» [5, с.36]. Навпаки, вони єдині в бажанні продовжити розпочату екзекуцію:  «Ходім ще драти,  ̶  каже Грицько,  ̶  там ще є −   Ходім,  ̶  згоджується Чіпка» [5, с.36]. Цей епізод стає ніби прелюдією для вбивства родини, до якої буде причетний Чіпка згодом.

Вбивство собаки в оповіданні В. Підмогильного «Ваня» автор описує як благородне намагання полегшити страждання собаки: «Знаєш що? – сказав Митька похмуро. Давай доб’ємо його, щоб не мучився» [8, с.36].  Пропозиція Митька припала до вподоби Вані. Автор поєднує воєдино страх гріха, цікавість та співчуття, які борються в душі дитини, які зовні передається тремтінням. 

Бажання реваншу надає не тільки впевненості Вані до практичних дій, але й вивільняє назовні приховану досі лють та ненависть: «Ваня ніби образився й, схопивши в руки скільки можна було камінців, підбіг до Жучка й на відстані кроку почав озвіріло бити його в голову, бік, живіт» [8, с.36]. Письменник ще неоднаразово описує саме цей емоційний стан, який стає панівним у поведінці хлопців та проявляється зовнішньо: «Обличчя в них стали довгасті й поблідли; іноді на них проблискувало шаленство, а в широко розплющених очах світилось щось тупе й дике.

Автор ґрунтовно досліджує стан героя, який усвідомлює свій злочин. Муки совісті передаються через його пригнічений емоційний стан: «Вдома Ваня ліг на ліжко й заховав голову в подушку. Він почував, що було зроблено щось негарне. Це мучило його, тягуче смоктало, й він не втримався й заплакав… всередині в нього переверталась важкими клубками чорна туга й надушувала на тендітні груди маленької людини… Потім стало жалко чогось такого, що немовби уже розбите було, розтоптане й чого ніяк не можна вернути» [8, с. 65]. Ця пригода повністю змінює Ваню, який стає «задумливим і замкненим», він не може знайти душевного спокою і повертається на місце злочину. 

К. Задворна вважає, що «Під впливом лісу Ваня скоїв страшний вчинок. Саме там він дозволив звіриному вивільнитися і керувати собою» [3, с. 140 − 141]. А  тому герой знову повертається до лісу, але «не для того, щоб спокутувати свій гріх перед забитою до смерті твариною, а для того, щоб отримати спокій, якого він був позбавлений злочином» [3, с. 142]. Читач симпатизує хлопцю, якого мучить каяття за скоєний вчинок. Проте подальша його поведінка жахає: «Злість, несподівана й владна, опанувала Ванею, й він з гарячими очима почав обурено топтати гниле м’ясо, що чвакало під ногами. – Не боюсь тебе, ти клятий, не хочеш вибачити, ось тобі! – кричав Ваня й, скінчивши цю дику наругу, засміявся; сміх його луною пронісся над байдужим багновищем й завмер в очеретах» [8, 69]. І саме тому К. Задворна констатує, що ліс у творі «не є місцем, у якому головний герой долає всі небезпеки і отримує винагороду за свої старання. Він є простором, який впливає і владарює Ванею, не залишаючи місця для каяття» [3, с. 142].

Своєрідний висновок розуміння причини дитячої агресії до тварин, прочитуємо у романі Є. Пашковського «Щоденний жезл». Він описує зіткнення дитячого і дорослого світу: саме дорослі своєю поведінкою навчають дитину ставлення до смерті іншого. Так, в одному з епізодів  в пам’яті оповідача виринає сцена про те, як «зовсім малих придурків сусід намовив винести й потопити цуценят» [7, с.17]. Аргументом для заохочення служить банальне пояснення – «щоб не кусали вас на вулиці потім». Діти намагаються несвідому провину розділити порівну, а тому по черзі несуть торбу із «ворухкими тілами» до річки. Щоби не засумніватися у важливості вчинку, хлопці навіть не заглядають до торби, бо бояться надміру розчулитися, а зрештою, наосліп накидавши в торбу каміння, кидають її до води. Коли деякі з цуценят випірнули і намагалися дістатися до берега, старший над хлопцями «...біг за течією і відпихав каблуком у вируючу піну...» [7, с.17]. Факт насильницької смерті дає привід письменнику поговорити про передачу нечутливого досвіду від дорослих до дітей, а також про те, що людські пороки «...перековзують з більших на менших, з дорослих на підростаючих, з віку на вік...» [7, с.18].

Список літератури:

1. Винниченко В. К. Намисто: Оповідання. Київ: Веселка, 1989. 380 с.

2. Гуцало Є. Пролетіли коні: оповідання та повісті / вступ. слово Л. Вороніної. Київ : Вид-во гуманіт. л-ри. 2008. 384 с.    

3. Задворна К. В. Особливості художнього простору в романі В. Голдінга «Володар мух» й оповідання В. Підмогильного «Ваня». Актуальні проблеми слов’янської філології. 2010. Вип. XXІІІ. Ч. 4. С. 139 – 143.   

4. Калантаєвська Г. П., Савченко І. В. Типи і характери дітей в оповіданнях Євгена Гуцала. Філологічні трактати. 2011. Т. 3. № 2. С. 22 – 27.              

5. Мирний П. Хіба ревуть воли, як ясла повні? Роман. Київ: «Дніпро», 1977. 335 с.

6. Науменко А. Філологічний аналіз тексту: навч. посібник для ВНЗ. Вінниця: Нова книга, 2005. 416 с.

7. Пашковський Є. В. Щоденний жезл.  Київ: Генеза, 1999. 471 с.

8. Підмогильний В. П. Оповідання, повість. Київ: Наук. думка, 1991. 800 с.  

9. Чайковський А. На уходах. За сестрою. Історико-пригодницькі повісті. Київ: «Веселка», 2008. 246 с.                                                     

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЗАСОБИ СТВОРЕННЯ КОМІЧНОГО У РЕАЛІЗАЦІЇ КООПЕРАТИВНИХ СТРАТЕГІЙ І ТАКТИК
24.01.2025 00:39
ДИНАМІКА ГРЕЦЬКИХ ТА ЛАТИНСЬКИХ ЗАПОЗИЧЕНЬ У ФІЗИЧНІЙ ТА ТЕХНІЧНІЙ ТЕРМІНОСИСТЕМАХ ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ
23.01.2025 13:51
CHECKLISTS IN ENGLISH AS A SECOND LANGUAGE TEACHING
20.01.2025 21:34




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.226 сек. / Mysql: 1717 (0.18 сек.)