Курс оториноларингології вивчає будову, методи лікування верхніх дихальних шляхів (ВДШ) та вуха, які утворюють сукупність індивідуально функціонуючих систем. Значну частину патологічних процесів, які вимагають надання невідкладної допомоги серед численних захворювань, складають, захворювання ЛОР органів [1, 2]. За останні роки в медицині, зокрема в оториноларингології, у зв,язку з науково – технічним прогресом відмічені значні досягнення в діагностиці (СКТ, МРТ, ендоскопія, УЗД) та лікуванні різних ускладнених захворювань. Великою допомогою практикуючому лікарю, стало створення протоколів надання ЛОР допомоги, які мають безпосереднє відношення до невідкладної допомоги, які необхідно впроваджувати в практику лікаря оториноларинголога, сімейного лікаря. Незважаючи на зростання санітарної культури населення та використання нових ефективних способів боротьби з інфекцією ВДШ, спостерігається збільшення кількості випадків ускладнення захворювань, при яких виникає необхідність надання невідкладної допомоги. Нерідко лікарі-практики зустрічаються із значними труднощами при діагностиці та лікуванні ускладнених станів хворих. На жаль, в сучасних умовах, крім лікування запальних захворювань, актуальним стало вміння надати допомогу пацієнтам при мінно - вибухових та вогнепальних ураженнях, що супроводжуються кровотечами, ураженнями слуху. При поєднаних поразках при наданні допомоги, повинні бути негайно залучені різні фахівці, але на практиці це не завжди можливо через брак лікарів вузької спеціалізації. У зв'язку з цим виникла необхідність розробки рекомендацій для внесення корективів до загальної та післядипломної освіти сімейних лікарів [3], це робить актуальною ідею проведення вибіркових курсів (ВК) «Невідкладна допомога в оториноларингології» [4, 5].
Ціль - формування знань у лікаря сімейної практики для оволодіння навичками надання невідкладної допомоги при ураженні ЛОР- органів, що впливають на якість лікування та кінцевий результат.
У створенні вибіркових дисциплін зацікавлені всі учасники освітнього процесу. Здобувачі вищої освіти отримують можливість доповнювати свою основну спеціальність додатковим фахом для широкої ерудиції, завдяки гнучкості навчальних планів, вивчення сучасних уніфікованих протоколів надання ургентної допомоги. Студент вивчає і засвоює все це за 90 годин, кожна тема вибіркового курсу несе велику інформативність, пізнавальність, досвід. Основними методами навчання, під час вивчення ВК «Невідкладна допомога в оториноларингології» є:
-пояснювально-ілюстративний метод (читання лекцій перед аудиторією з використанням мультимедійних презентацій (створення відеоконференцій); проведення вебінарів з використанням сучасних інтернет-технологій навчання); - репродуктивний метод (відтворення, під час проведення практичних та семінарських занять. Цикл включає в себе лекційний матеріал, в якому найбільший інтерес викликають лекції з топічної діагностики рівня ураження ЛОР органів. Семінарські заняття присвячені питанням з надання невідкладної допомоги при сторонніх тілах і травмах. Але найбільший інтерес викликає можливість практичного застосування отриманих знань. В цьому відношенні найбільш важким і цікавим є освоєння навичок на практичних заняттях де здобувачі під наглядом викладача засвоюють рутинні маніпуляції на муляжах та манекенах, які безумовно знадобляться в майбутній практичній діяльності.
Висновки. Вибіркова дисципліна «Невідкладна допомога в оториноларингології» є динамічною, обгрунтованою, цікавою і креативною. Вона допомагає покращити теоретичні та практичні (як функціональні, так і комунікативні) знання здобувача. В освоєнні вибіркового курсу закладена висока ступінь професійної мотивації слухачів. Освоєння навичок огляду, діагностичних прийомів дає можливість широкого застосування отриманих теоретичних знань на власному практичному досвіді.
Список використаних джерел:
1. Попович В. І., Рижик В. М., Дудій П. Ф., Оріщак Т. Д. Синдромно орієнтована оториноларингологія у загальній практиці. Діагностика та раціональна фармакотерапія: довідник. Київ: Здоров'я України, 2014. 354 с.
2. Papadopoulos N, Prokopakis E. P, Karatzanis A. D, Linardakis M., Mourellou E., Symvoulakis E. K. Features of ENT Cases in the Emergency Department of a Tertiary Hospital in Greece: A Prospectively Driven Data Collection Study. Healthcare (Basel). 2023 Jul 5;11(13):1943. DOI: 10.3390/healthcare11131943.
3. Сімейна медицина : у 3 кн. : підручник. Кн. 3. Спеціальна частина. Поліпрофільність загальної лікарської практики / Л.С. Бабінець та ін. Київ: ВСВ Медицина, 2017. 680 с.
4. Андрєєв О. В., Тагунова І. К., Гуща С. Г. Роль вибіркових курсів «Дитяча оториноларингологія» у підготовці лікаря сімейної практики. International scientific journal «Grail of Science» (Грааль науки). 2025;48:428-430. https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/issue/view/10.01.2025/36
5. Невідкладна допомога в оториноларингології: навчальний посібник (ВНЗ післядипломної освіти) : навч. посіб. / Науменко О.М., Васильєв В.М., Дєєва Ю.В., Безшапочний С.Б. Київ: ВСВ Медицина, 2017. 144 с.
|