В сучасних умовах зростають кінцеві вимоги до молодих спеціалістів, що у свою чергу допомагає підвищувати конкуренцію на ринку праці. Відомо, що переважна більшість роботодавців надає перевагу працівникам нового покоління, що вміють критично мислити, вдосконалювати набуті вміння та навички, знаходяться в процесі постійного безперервного саморозвитку, вміють не тільки працювати у складі команди, а й діяти самостійно і вирішувати проблемні ситуації [1, с.121].
Зараз вважається, що критичне мислення –це soft skill, який корисний у будь-якій сфері та професії. Людина, яка мислить критично здатна:
1. Аналізувати інформацію та ухвалювати зважені рішення.
2. Здібна відрізняти фейки від реальності.
3. Може ефективно спілкуватися з оточенням.
4. Піклуватися про ментальне здоров’я.
5. Об’єктивно сприймає реальність та може відділяти емоції від фактів.
Дуже важливим вважається формування критичного мислення у майбутніх лікарів, що допомагає приймати правильні клінічні рішення й забезпечувати найкращі результати в процесі лікування пацієнтів [2, с.9]. Майбутні лікарі мають критично підходити до достовірності, надійності та впливу інформаціїї та фактологічних дданих, що доступні цифровими засобами для всіх і усвідомлювати юридичні та етичні принципи, пов’язані з використанням цифрових технологій для підтримки активного громадянства та соціальної інтеграції, співпраці з іншими, творчості для досягнення особистих, колективних і соціальних цілей [3. с.37].
Критичне мислення дозволяє правильно будувати професійне спілкування, чітко приймати рішення і відповідальне ставитися до складних ситуацій. Майбутній лікар повинен бути готовий до постійного самовдосконалення, а це означає, що необхідно постійно шукати інформацію, вивчати нові джерела, багато перевіряти та знаходити істину [4. с.76].
В останні роки з’явилася дуже цікава та перспективна для роботи з майбутніми лікарями технологія «Шість капелюхів мислення Едварда де Боно». Ця методика була впроваджена доктором медичних наук Едвард де Боно. Метод шести капелюхів – це метод літерального та критичного мислення.
Використовуються капелюхи певного кольору, які передбачають включення відповідного режиму мислення у процесі дискусійної гри. «Шість капелюхів мислення Едварда де Боно» включають наступні кольори:
- білий – можна сказати, що це чистий аркуш паперу, необхідність фокусувати увагу на інформації без емоцій та суб'єктивних висновків;
- жовтий – позитивний та оптимістичний прогноз події або ситуації, яка розглядається;
- чорний – практичний, оцінювання ситуації з точки зору наявності ризиків та загроз її розвитку;
- червоний – констатація емоційних почуттів, увага до емоцій;
- зелений – мислити не за шаблоном, пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань;
- синій – можемо бачити загальну картину, підводимо підсумки і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
Використання цього методу дозволяє виділити характерні помилки кожного лікарі-інтерна, реалізувати модель творчої особистості та заохочує майбутніх фахівців думати про результати роботи команди. Метод «Шість капелюхів Едварда» дає можливість ефективно реалізувати компетентний підхід та сприяти формуванню усвідомлення практичної діяльності лікаря [5. с. 88].
Список літератури
1. Дубасенюк О.А. Діяльнісні засади підготовки майбутніх компетентних фахівців в умовах сучасних викликів: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2024. 366 с.
2. Zayapragassarazan Z., Menon V., Kar S.S., Batmanabane G. Understanding Critical Thinking to Create Better Doctors. Journal of Advances in Medical Education and Research. 2016. Vol. 1, No 3. P. 9–13.
3. Клименко Т. М. Компетентності викладачів і слухачів за рівнями європейської рамки кваліфікацій / Т. М. Клименко, Т. В. Сандуляк, О. А. Сердцева, М. Т. Сандуляк // Проблеми безперервної медичної освіти та науки. 2018. № 3. С. 36-42.
4. Козаченко Ю. С. Технологія критичного мислення в підготовці майбутніх лікарів. Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія. 2021. Вип. 34. С. 75-82.
5. Ю.Є. Роговий, О.В. Білоокий, В.В. Білоокий. Роль критичного мислення в покращенні викладання фундаментальних теоретичних та клінічних дисциплін. Буковинський медичний вісник. 2023. Т. 27, № 1 (105). С. 85-89.
|