:: ECONOMY :: АДАПТАЦІЯ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ДО НОВИХ УМОВ РОБОТИ: ВІДДАЛЕНІ СЕРВІСИ ТА КІБЕРБЕЗПЕКА :: ECONOMY :: АДАПТАЦІЯ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ДО НОВИХ УМОВ РОБОТИ: ВІДДАЛЕНІ СЕРВІСИ ТА КІБЕРБЕЗПЕКА
:: ECONOMY :: АДАПТАЦІЯ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ДО НОВИХ УМОВ РОБОТИ: ВІДДАЛЕНІ СЕРВІСИ ТА КІБЕРБЕЗПЕКА
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 37

Термін подання матеріалів

23 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 17



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

АДАПТАЦІЯ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ДО НОВИХ УМОВ РОБОТИ: ВІДДАЛЕНІ СЕРВІСИ ТА КІБЕРБЕЗПЕКА

 
19.12.2024 00:38
Автор: Панченко Наталія Віталіївна, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти, Державний податковий університет; Діденко Людмила Вікторівна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансових ринків та технологій, Державний податковий університет
[1. Економічні науки;]

ORCID: 0000-0003-3535-4266 Діденко Л.В.

Постановка проблеми. Війна в Україні створила безпрецедентні виклики для фінансового сектора, змусивши адаптувати послуги до умов, де доступ до фізичних відділень банків часто обмежений або неможливий.

Розвиток віддалених фінансових сервісів став ключовим інструментом підтримки клієнтів і забезпечення економічної стабільності. Водночас суттєво зросли ризики кіберзагроз, спрямованих на фінансові установи та їхніх клієнтів. Головною проблемою є забезпечення надійності й безпеки віддалених фінансових сервісів в умовах високого рівня кіберзагроз, спричинених військовою агресією, тому важливо знайти баланс між доступністю послуг для клієнтів та захистом від кіберризиків, які можуть загрожувати фінансовій системі країни в умовах війни.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання впливу цифровізації на фінансову систему ґрунтовно досліджували українські економісти. 

Зокрема: Н. Азьмук, аналізувала роль цифрових технологій у трансформації банківського сектору та їхній вплив на бізнес-моделі фінансових установ [1]. Д. Кретов у своїх працях зосередився на вдосконаленні банківських продуктів і послуг для корпоративного сектору із застосуванням новітніх фінансових технологій, таких як блокчейн та автоматизація процесів [2]. Н. Данік та А. Торлопов вивчали сучасні тенденції цифрової трансформації у світовому банківському секторі, акцентуючи увагу на її впливових факторах, таких як зростання безготівкових операцій та роль Big Data у формуванні клієнтських стратегій [3]. Ці дослідження допомагають краще зрозуміти вплив цифровізації на фінансові ринки, виклики, які постають перед ними, та можливості для адаптації у глобальному та локальному контекстах.

Виклад основного матеріалу. В умовах військового конфлікту в Україні фінансові установи були змушені швидко адаптуватися до нових викликів. Як зазначив Д.Кретов, особливо це відчувається в останні два роки, коли повномасштабні військові дії на території нашої країни ускладнили умови економічної діяльності великій кількісті юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців [3, с.183]. Визначено, що в теперішній час, коли банківська система пропонує майже однакові по системі умови з кредитування, з надання депозитних та інших традиційних послуг, банки прагнуть використовувати в своїй роботі новітні технології з ціллю збереження існуючих корпоративних клієнтів та залучення нових. 

Одним із головних напрямів трансформації стало впровадження віддалених сервісів, які дозволяють забезпечувати клієнтам доступ до банківських операцій через мобільні додатки, онлайн-платформи та цифрові гаманці. ПриватБанк і Монобанк, організовували забезпечення дистанційного обслуговування навіть під час активних бойових дій.

Під час війни банки значно розвинули віддалені сервіси, щоб забезпечити доступ клієнтів до фінансових послуг у складних умовах. Основні зусилля спрямовані на стабільність системи, підтримку безготівкових розрахунків та захист фінансової інформації, а саме: 

- інтернет-банкінг: активне впровадження онлайн-доступу до рахунків та інших послуг, що стало можливим завдяки хмарним технологіям, які дозволяють швидко відновлювати дані у разі руйнування фізичної інфраструктури;

- зменшення залежності від готівки: підтримка високих лімітів на безготівкові розрахунки, що стало популярним серед населення. Зняття готівки у «гарячих точках» ускладнене, тому картки стали основним засобом оплати;

- нові цифрові сервіси: впроваджено можливості відкриття рахунків онлайн та реструктуризації боргів повністю дистанційно. Деякі банки навіть запустили нові програми кредитування, адаптовані до умов війни;

- підготовка до кризових ситуацій: розробка планів забезпечення роботи навіть під час блекаутів, включаючи автономні відділення та резервні сервери.

Поряд із впровадженням цифрових послуг значно зросли кіберзагрози, зокрема, атаки на банки з метою отримання доступу до даних клієнтів, фішингові атаки на користувачів, які через стресові умови можуть стати жертвами шахраїв.

Здебільшого кібератаки, які здійснювалися на банки організовувалися з політичних мотивів і мали на меті дестабілізацію фінансової системи.

Основними формами атак були фішинг, DDoS-атаки та використання шкідливого програмного забезпечення. Банками, які зазнали атак в основному були ПриватБанк і Ощадбанк – об’єкти масштабних DDoS-атак, організованих за допомогою ботнетів. Ці атаки спричинили тимчасові труднощі в доступі до послуг, але критичних збоїв вдалося уникнути завдяки швидкій реакції банків та державних структур, Монобанк також повідомляв про зростання кіберзагроз, особливо під час активізації бойових дій [4].

Незважаючи на це, в Україні під час адаптації фінансових послуг у сфері віддалених сервісів і кібербезпеки виникає низка проблем, обумовлених як технічними, так і організаційними факторами, серед яких:

- нестабільність енергопостачання та зв’язку: через масовані атаки на енергетичну інфраструктуру частими стали перебої з електрикою та інтернет-зв’язком. Це ускладнює доступ клієнтів до онлайн-банкінгу та мобільних додатків;

- обмежений доступ до послуг у гарячих точках: у регіонах, які постраждали від бойових дій, фізична доставка готівки або відкриття нових відділень є проблематичною. Водночас доступ до онлайн-банкінгу залишається єдиним варіантом, але він залежить від інтернет-покриття;

- недостатня цифрова грамотність деяких груп населення: частина клієнтів (особливо літні люди) стикається з труднощами під час використання віддалених сервісів, що знижує ефективність впровадження цифрових рішень;

- зростання кількості кібератак: під час війни Україна стала мішенню численних кібератак, спрямованих на банківську інфраструктуру;

- обмежені ресурси для модернізації систем захисту: у багатьох банків немає достатньо коштів на масштабні оновлення кіберзахисту, особливо для регіональних установ або менших банків;

- людський фактор: попри автоматизацію, помилки персоналу (наприклад, неналежне зберігання паролів або невчасне оновлення програмного забезпечення) стають точкою уразливості для системи кіберзахисту;

- висока залежність від міжнародної технічної підтримки: Україна покладається на міжнародну допомогу в навчанні фахівців, обміні інформацією про загрози та впровадженні нових систем захисту.

Висновки. Таким чином, попри серйозні виклики, фінансовий сектор України демонструє високу адаптивність, а заходи, вжиті для посилення кібербезпеки, сприяють захисту критичної інфраструктури країни під час війни. Тому для вирішення проблем з адаптації фінансових послуг у сфері віддалених сервісів і кібербезпеки необхідно розширювати використання автономних банківських систем, які працюють за відсутності зв’язку чи електроенергії, підвищувати рівень фінансової та цифрової грамотності населення, залучати інвестиції в кібербезпеку та співпрацювати з міжнародними організаціями для підвищення стійкості банківської системи.

Все це є важливими елементами комплексного підходу, адже фінансова система залишається важливим елементом економічної та соціальної стабільності України.

Література:

1. Азьмук Н. А. Цифрова зайнятість у системі регулювання національної економіки. Проблеми економіки. №1. 2020.C. 52-58.

2. Данік Н., Торлопов А. Вплив цифрової трансформації на банківський сектор України. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2024. С.95-103.

3. Кретов Д. Ю. Удосконалення банківського обслуговування корпоративних клієнтів на основі цифрової трансформації фінансових технологій. Сталий розвиток економіки. 2024. № 1 (48). С.183-188.

4. Офіційний сайт Національного Банку України.URL: www.bank.gov. ua/.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЕКОНОМІЧНА ІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНИ З ЄВРОПЕЙСЬКИМ СОЮЗОМ: ПЕРСПЕКТИВИ ТА ВИКЛИКИ
20.12.2024 11:29
ДЕМОГРАФІЧНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЯК КЛЮЧОВИЙ ВИКЛИК ФІНАНСОВІЙ БЕЗПЕЦІ ДЕРЖАВИ
18.12.2024 22:26
ПЕРСПЕКТИВНІ МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ
18.12.2024 16:19
ПЕРСПЕКТИВНІ МЕТОДИ УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ БОРГОВОГО ПОРТФЕЛЯ ДЕРЖАВИ
18.12.2024 16:14
МЕХАНІЗМИ РОЗВИТКУ НЕДЕРЖАВНИХ ПЕНСІЙНИХ ФОНДІВ ЯК СКЛАДОВОЇ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
18.12.2024 15:46
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕВОЛЮЦІЇ ПОНЯТТЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
18.12.2024 14:11
СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ В ЕНЕРГЕТИЧНОМУ СЕКТОРІ: ВПЛИВ ВІЙНИ ТА НОВІ ВИКЛИКИ
18.12.2024 13:54
ВИКЛИКИ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ У ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ
18.12.2024 02:03
AGILE PHILOSOPHY OF TRANSFORMATION IN UKRAINE: ECONOMY AND IT ENTREPRENEURSHIP DURING THE WAR
17.12.2024 23:59
СОЦІАЛЬНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ
17.12.2024 23:41




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.458 сек. / Mysql: 1599 (0.387 сек.)