Ринок парафармацевтичної продукції на території України почав формуватись ще в 1990-2000 рр.. Згідно із запропонованими в 2015 р. правками до Закону України «Про лікарські засоби» до парафармацевтичної продукції належать: біологічно активні добавки; косметичні засоби; матеріали для лабораторної діагностики, які не контактують з органами людини, крім медичних імунобіологічних препаратів; вироби медичні та медичного призначення; дезінфікуючі препарати, що не відносяться до лікарських засобів; санітарно-гігієнічні засоби; мінеральні води; спеціальне, дієтичне та дитяче харчування; окулярна оптика; парфумерна продукція, реактиви для медичних та клінічних лабораторій [3]. Група парафармацевтичної продукції, яка широко представлена в аптеках законодавчо не отримала виокремленого статусу.
Близько 10 років в аптечній мережі західних фармацевтичних компаній існує термін «парафармацевтика», що позначає допоміжний нелікарський асортимент аптеки. Більшість західних фармацевтичних компаній через власну аптечну мережу прагнуть надати повний спектр медичних послуг, які можуть бути корисні споживачеві. Для досягнення цієї мети, а також для залучення більшої кількості покупців, компанії намагаються розширити асортимент реалізованої продукції, здійснювати продаж вітамінів і лікарських трав, спеціалізованих продуктів харчування для дітей та дорослих, відкривають відділи з продажу косметики, засобів санітарії та особистої гігієни [2].
Метою даного дослідження є вивчення асортименту парафармацевтичної продукції, представленої на ринку України. Нами був проведений контент-аналіз наукових та офіційних довідкових видань, які містять маркетингову інформацію про парафармацевтичну продукцію, дозволену до використання на території України.
В останні роки в Україні паралельно зі зростанням кількості аптек зростає частка парафармацевтичної продукції. В загальному асортименті деяких аптек вона досягає 25% від загального обсягу реалізованої продукції. Якщо порівнювати сьогоднішній асортимент аптек з асортиментом десятирічної давності, то впадають у вічі дві важливі відмінності:
- наявність значної частки різних безрецептурних препаратів (БЛП);
- сучасна парафармацевтична частина асортименту аптек.
І те, й інше багато в чому відображає дедалі більш домінуючу концепцію роздрібної торгівлі — «все в одному», коли споживачеві намагаються запропонувати максимальну кількість товарів на одному торговельному майданчику [2].
Переважна частина споживачів здійснюють покупку парафармацевтичної продукції саме в аптеках, в той час як четверта частина віддає перевагу магазинам, в асортименті яких наявна парафармацевтична група засобів, при чому часто за нижчими цінами. Аптечні заклади, в основному, обирають через те, що в них дотримуються умови зберігання ліків, вони співпрацюють із надійними постачальниками, а також за першою вимогою покупців надають всю необхідну інформацію про виробників та якість цих товарів [1].
Нами проаналізована актуальна на період військового часу продукція для усунення кровотеч. В період 2022-2024 рр. фармацевтичний ринок України в сфері парафармацевтичної продукції значно наситився цією продукцією.
Станом на 01.12.2024 на фармацевтичному ринку України представлені наступні перев’язувальні та фіксуючі матеріали у відповідних відсоткових співвідношеннях: бинти 5%, вата 5%, еластичний бинт 17,6%, засоби для зупинки кровотеч (джгути, гемостатичні губки, бинт еластичний ізраїльський бандаж) 2,2%, турнікети 0,9%, пластирі 57,3%, серветки спиртові та марлеві 4,9% та інші засоби 12% згідно з застосунком Tabletki.ua [4].
Рис. 1 Відсоткове співвідношення ринку парафармацевтиків
Наразі на ринку України серед засобів для зупинки кровотеч активно використовується група продукції у вигляді гемостатичних губок, попит на які особливо зріс в період військового стану. Адже сучасні медичні технології, зокрема гемостатики для військових, відіграють надзвичайно важливу роль, допомагаючи швидко зупинити кровотечу і врятувати поранених. У відсотковому співвідношенні серед засобів для зупинки кровотеч спостерігається наступний товарний розподіл: гемостатичні губки та порошки 45,5 %, джгути 27,3 %, бандажі, бинти, пов’язки 20,5 %, віск кістковий хірургічний 2,3 % та інші засоби 4,4% (рис.2).
Таким чином, проведений аналіз дозволяє оцінити раціональність використання деяких груп парафармацевтиної продукції, зокрема, перев’язувальних матеріалів та засобів для зупинки кровотеч. Серед засобів для зупинки кровотеч переважають гемостатичні порошки та губки.
Рис. 2 Розподіл товарних груп засобів для зупинки кровотеч
Отже, станом на сьогоднішній день законодавчо не виокремлено групу парафармацевтичної продукції, яка стрімко поширюється на фармацевтичному ринку України. Більшість покупців обирають саме аптеку як майданчик для покупки парафармацевтиків за рахунок більшої довіри у сфері дотримання умов належного зберігання та прозорості ринку постачальників. У період 2022-2024 рр. ринок парафармацевтиків розширився за рахунок засобів для зупинки кровотеч, зокрема гемостатичних губок та бандажів. Ці засоби займають 2,2% частки ринку парафармацевтиків, але ринок даної продукції продовжує стрімко нарощувати обсяги в умовах воєнного стану в Україні.
Список літератури:
1. Горлова І.С. Вплив парафармацевтичного сектора на формування вітчизняного фармринку / І. С. Горлова // Провизор. − 2008. − №5. − С. 23−30.]
2. Немченко А. С. Организационно-экономические проблемы реализации парафармацевтических товаров в Украине и за рубежом / А. С. Немченко, О. А. Немченко // Провизор. – 2001. – № 13. – С. 14-17.
3. https://ips.ligazakon.net/document/JH1O21AA?an=41
4. https://tabletki.ua/uk/category/1205/
|