Події останніх років в Україні і у світі значно вплинули на організацію освітнього процесу в закладах освіти всіх рівнів. Пандемія Covid-19 стала першою вагомою причиною переходу навчального процесу в online простір. За достатньо короткий проміжок часу учасники навчального процесу відкрили для себе можливості додатків для проведення зустрічей і конференцій, опанували навчальні платформи, перевели навчальний процес в online формат [4]. Безперервність такого навчання мала позитивні результати, але недостатня практична складова виявилася значним недоліком. Підготовка студентів медичного спрямування вимагає особливих умов навчання, в яких обов’язковою вимогою має бути можливість практично навчатися більш ефективно використовувати отримані знання для вирішення задач, заповнювати прогалини та розвивати нові навички та уміння.
З початком повномасштабного вторгнення рф в Україну з’явились нові виклики: обстріли різними типами озброєння, відсутність електроенергії, тривалі повітряні тривоги. Територіальна близькість Сумської області до кордонів з агресором зумовлює більш складну ситуацію у порівнянні з більш віддаленими регіонами [1, 2, 3].
Метою роботи стало висвітлення досвіду роботи викладачів Сумського державного університету з підготовки студентів спеціальності 222 «Медицина» в умовах повномасштабного вторгнення рф.
Аналіз отриманих даних показав достатню мобільність і креативність викладачів у подоланні нових викликів. Змішаний формат підготовки студентів забезпечувався використанням укриттів на клінічних базах та онлайн навчання на базі навчальних платформ Сумського державного університету, таких як Lectur.ED, Міх, Екзаменаріум, OCW. Також актуальними були платформи Office 365, Microsoft Teams, Google Meet та Zoom. Завдяки небайдужості іноземних партнерів, студенти СумДУ мали безкоштовний доступ до світових навчальних платформ, таких як Coursera, Udemy тощо. Підтверджені сертифікатами чи свідоцтвами результати навчання визнавалися у рамках вивчення конкретних дисциплін відповідно до Порядку визнання у СумДУ результатів неформального та/або інформального навчання здобувачів із зарахуванням певної кількості кредитів ЄКТС.
Безперервний процес вдосконалення навчальних складових в СумДУ, а саме конструктора Lectur.ED, навчальних платформ Міх, Екзаменаріум, OCW, взаємодія їх в особистому кабінеті студента/викладача значно покращили комунікацію, забезпечили доступ до якісного контенту в будь-який зручний час, розширили можливості викладача в оцінюванні, а студента в контролі своєї успішності. Структурований виклад матеріалів на платформах відповідно до тем занять робочої програми (силабусу) забезпечує прозорі умови навчання, зрозумілі кожному учаснику навчального процесу. На початку навчального року здобувач має можливість ознайомитись із робочою програмою дисципліни, дізнатись мету і зміст навчальної дисципліни, види навчальних занять, очікувані результати навчання, види запланованої навчальної діяльності, методи та критерії оцінювання, ресурсне забезпечення тощо. В робочому регламенті навчальної дисципліни студент отримує детальну інформацію щодо контактної інформації викладача, часу та місця проведення консультацій, посилання на освітні платформи для онлайн занять, засоби зворотного зв’язку щодо отримання та опрацювання матеріалів. Також детально прописано політику щодо відвідування, оцінювання, дедлайнів та перескладання, використання інструментів штучного інтелекту при виконанні завдань, використання матеріалів з джерел відкритого доступу, оскарження результатів оцінювання та академічної доброчесності.
Після завершення вивчення навчальної дисципліни в особистому кабінеті відкривається анонімне опитування, в якому здобувач відповідає на різні блоки запитань і надає зворотній зв’язок. В свою чергу, викладач може переглянути сумарні результати оцінювання і опрацювати помилки, що підвищує якість навчального процесу.
Варто також відзначити якісне інформаційне та навчально-методичне забезпечення навчальних дисциплін та його логістичну доступність. На сайті бібліотеки СумДУ розміщено достатню кількість різноманітних ресурсів, гайдів, електронний каталог та інша інформація, яка може стати в нагоді здобувачу і досліднику [6].
Відпрацювання практичних навичок винесено в offline формат на клінічних базах і в симуляційному центрі та частково в online – тренажери на платформі Міх, використання імерсивних технологій (інтеграція віртуального змісту у фізичне середовище в лабораторії віртуальної та доповненої реальності СумДУ). Чотирирічний досвід поєднання технологій віртуальної реальності та веб-конференцій дає можливість моделювати різноманітні клінічні ситуації з пацієнтом в умовах віртуальної клініки [5].
Таким чином, можна відмітити, що навчання під час повномасштабного вторгнення рф до України ускладнилося за рахунок багатьох факторів, як то обстріли, тривалі повітряні тривоги, відсутність електроенергії, кадрове навантаження тощо. У подоланні цих викликів викладачі та фахівці Організаційно-методичного центру технологій електронного навчання Сумського державного університету демонструють високий рівень роботи, а безперервне вдосконалення освітнього середовища підвищує якість результату. Впроваджені інноваційні методи навчання сприяють формуванню професійних навичок, клінічного мислення, впевненості і спроможності до самостійної діяльності у підготовці студентів спеціальності 222 «Медицина» незалежно від ситуації в регіоні і Україні.
Список літератури:
1. УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №133/2022 – Офіційне інтернет-представництво Президента України. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1332022-41737
2. Пуйда Р. Руйнування окупантами освітньої інфраструктури в Україні у роки повномасштабного вторгнення. Наука і освіта України в умовах російсько-української війни: виклики та завдання в контексті національної безпеки. Том ІІ : Зб. матеріалів, м. Київ – Дрогобич – Львів – Переяслав – Ужгород – Запоріжжя, 31 трав. 2024 р. Одеса, 2024. С. 132.
3. Станкевич А. Виклики до освітньо-педагогічного процесу під час військових дій в Україні. Наука і освіта України в умовах російсько-української війни: виклики та завдання в контексті національної безпеки. Том ІІ : Зб. матеріалів, м. Київ – Дрогобич – Львів – Переяслав – Ужгород – Запоріжжя, 31 трав. 2024 р. Одеса, 2024. С. 162.
4. Теренда Н. ОСОБЛИВОСТІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19 (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ АНКЕТУВАННЯ). Мед. перспективи. 2020. № 4. С. 57–60
5. Кафедра сімейної медицини з курсом дерматовенерології СумДУ. Змішане навчання. https://family.med.sumdu.edu.ua/distance-learning/. URL: https://family.med.sumdu.edu.ua/distance-learning/
6. Бібліотека Сумського державного університету. https://library.sumdu.edu.ua/uk/. URL: https://library.sumdu.edu.ua/uk/
|