|
|
|
РОЗРАХУНОК ПЛИВУ ФАКТОРІВ ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ НА ЇЇ ЦІНУ
|
11.03.2010 22:10 |
Автор: Смоловик Раїса Федорівна, кандидат економічних наук, професор Національного Технічного Університету „Харківський Політехнічний Інститут”, Сікєтіна Наталія Геннадіївна, асистент Національного Технічного Університету „Харківський Політехнічний Інститут”
|
[Економіка та підприємництво. Менеджмент підприємств та організацій] |
Взаємозв’язок між економічною ефективністю діяльності підприємства та рівнем конкурентоспроможності його продукції закладено у формі мінімізації відношення сумарних витрат на придбання та використання товару до корисного ефекту, що споживач одержить від даного товару порівняно з аналогічними товарами.
У якості корисного ефекту приймається інтегральний показник якості продукції. У сумарні витрати на придбання та використання товару включаються ціна товару, витрати на його транспортування та установку, експлуатацію, ремонт тощо [1 – 3].
Тобто оцінка конкурентоспроможності товару, що відображена у сучасній економічній літературі, представляє конкурентоспроможність як функцію двох показників – якості та ціни споживання.
Такий взаємозв’язок конкурентоспроможності продукції та ефективності діяльності підприємства успішно дотепер використовувався. У такому разі потенційний споживач вибере той товар, у якого співвідношення вказаних показників є мінімальним.
Дослідимо залежність одної зі складових конкурентоспроможності товару – його ціни – від показників якості продукції.
Представимо ціну продукції у вигляді функції f (x1,x2, …xn), де хі є факторами, що на неї впливають. Така залежність є багатофакторною, тому розглянемо її як лінійну залежність для спрощення досліджень [4].
Проведемо регресійний аналіз впливу показників якості продукції технічного призначення на її ціну (на прикладі тракторного машинобудування).
Пропонується використати такі показники якості продукції:
1) енергонасиченість (х1);
2) максимальний запас обертаючого моменту двигуна (х2);
3) матеріалоємність продукції (х3).
Тобто ціну продукції тракторного машинобудування можна представити за допомогою функції, з урахуванням впливу вищенаведених факторів:
у = a0 + a1x1 + a2x2 + a3x3 (1)
де ai – параметри моделі;
х1…3 – показники якості продукції (фактори).
Проведено перевірку факторів на мультиколінеарність, для виключення з моделі взаємопов’язаних факторів за допомогою розрахунку коефіцієнтів парної кореляції
Доведено, що значний зв'язок з результативним показником мають фактори: матеріалоємність продукції, 1 кг/г.о. (r=0,9) та максимальний запас крутячого моменту двигуна (r=0,35). Слід відзначити, що такий показник якості, як енергонасиченість має зворотній зв'язок з результативним показником. Далі будуємо рівняння множинної регресії за допомогою редактору Microsoft Exel 2003 та надбудови «Аналіз даних» (табл.)
Таблиця регресійної статистики:
Показник....................................Значення показника
Множинний R.............................0,975630549
Коефіціент детермінації, R2......0,951854968
Нормований R-квадрат..............0,947606877
Стандартна похибка.................12555,63971
Спостереження.........................38
Слід відзначити, що існує високий зв'язок між результативним показником та факторами – коефіцієнт детермінації дорівнює 0,9518 та є більшим за табличне значення.
Таким чином, рівняння залежності буде мати вигляд (2):
у = 117192,2323 -75349,519х1 + 427,0243343х2 + 714,96064х3 (2)
Як вже зазначалося, енергонасиченість має зворотній зв'язок з результативним показником. Найбільш значущім фактором є х3, так як значення t-статистики вище критичного при k=n-2 тa α=0,95.
Одержане рівняння залежності можна використовувати для прогнозних розрахунків. Підставивши у вищенаведене рівняння нове значення факторів (х) одержимо прогнозне значення функції (у).
Список використаної літератури:
1. Долинская М.Г., Соловьев И.А. Маркетинг и конкурентоспособность промышленной продукции. - М.: Изд-во стандартов. - 1991. - 128 с.
2. Святненко В.Ю. Промисловий маркетинг. – К.:МАУП, 2001. – 264 с.
3. Фатхутдинов Р.А. Стратегический маркетинг. – М.: ЗАО “Бизнес-школа “Интел-Синтез”. 2000. – 640 с.
4. Красс М.С., Чупрынов Б.П. Математика для экономистов. – СПб.: Питер, 2007. – 464 с.: ил.
e-mail: wel2001@ukr.net
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|