Автор: Конох Анатолій Петрович, доктор педагогічних наук, професор, Запорізький національний університет; Конох Андрій Анатолійович, кандидат педагогічних наук, доцент, Запорізький національний університет; Конох Олена Євгеніївна, кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент, Запорізький національний університет; Романець Ілля Олександрович, магістр спеціальності фізична культура і спорт, Запорізький національний університет
|
У збереженні та зміцненні здоров’я дітей та молоді особливе місце займають вчителі фізичної культури, професійна діяльність яких є важливою для відтворення суспільного потенціалу [1, с. 5]. Саме вона забезпечує освітньо-розвивальний вплив не лише розумового, а й фізичного характеру. В зв’язку з цим його соціально-педагогічні функції постійно розширюються й ускладнюються. Одним із провідних засобів реалізації цієї функції є становлення педагогічної майстерності вчителем, володіння знаннями та вміннями щодо організації і проведення фізкультурно-спортивних заходів з учнями закладів середньої освіти. Проблема підготовки майбутніх учителів фізичної культури привертає увагу як зарубіжних так і вітчизняних дослідників, адже залучення підростаючого покоління до занять фізичною культурою та спортом – шлях до оздоровлення нації, а під час російсько-української війни – навіть запорука виживання. Тому перед закладами вищої освіти стоїть завдання підготувати висококваліфікованого компетентного вчителя фізичної культури, здатного адаптуватися до складних умов сьогодення і спроможного організувати навчально-виховну та спортивно-масову роботу в закладах середньої освіти школі.
Організації спортивно-масової роботи в закладах середньої освіти регламентується в Україні низкою нормативно-законодавчих актів. Провідними з яких є: Закон України «Про фізичну культуру і спорт» (зі змінами 1994–2023 рр.), «Про освіту» (2017 р.), «Про вищу освіту» (2014 р.), Наказі Міністерства освіти і науки України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт» галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти» (2019 р.) та ін.
Проведений аналіз наявних навчальних матеріалів підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до організації спортивно-масової роботи в закладах середньої освіти дає змогу стверджувати, що питання, які стосуються особливостей професійної діяльності вчителя фізичної культури закладу загальної середньої освіти, його службової кар'єри, правового захисту продуктів діяльності, недостатньо висвітлювались в академічній літературі. Це зумовило необхідність вивчення особливостей підготовки майбутніх вчителів фізичної культури до організації спортивно-масової роботи в закладах середньої освіти.
Особливість підготовки вчителів фізичної культури полягає в тому, що студенти факультету фізичного виховання є спортсменами, навчання яких пов’язане з тренуваннями, від’їздами на змагання та тренувальні збори. Отже студентам доводиться пропускати певну кількість аудиторних занять, що у подальшому призводить до проблем щодо засвоєння навчального матеріалу, формування професійних вмінь і навичок на належному рівні. Як правило, студенти навчаються в дистанційному форматі.
Володіння знаннями та вміннями щодо організації і проведення фізкультурно-спортивних заходів з учнями закладів середньої освіти майбутні викладачі фізичної культури отримують під час вивчення дисципліни «Спортивно-масова робота в закладах середньої освіти». Сучасний рівень використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі дозволяє викладачу вести електронні конспекти занять (наприклад використовуючи Moodle та електронний підручник), постійно оновлювати їхній зміст без зайвих витрат на перевидання. Здобувачі, які з тих чи інших причин пропустили заняття або хочуть звернутися до навчального матеріалу повторно, можуть самостійно користуватися електронними конспектами в зручний для них час. При виконанні навчальних завдань студенти можуть дистанційно консультуватися з приводу різноманітних питань один з одним та з викладачем. При вивченні дисциплін студенти активно використовують електронний підручник де отримують всі необхідні знання та проходять тестування за темами. Підсумкове тестування студенти проходять у «Електронному журналі», який є модулем інформаційно-аналітичної системи «Moodle», таким чином адміністрація університету має можливість проводити постійний моніторинг навчальних досягнень студентів, порівнюючи дані з дисципліни із загальними показниками успішності. Вихідне опитування студентів-випускників, метою якого було визначення рівня засвоєння навчального матеріалу та визначення напрямків удосконалення навчального курсу, свідчіть про осмислення ними себе як майбутнього вчителя фізичної культури, розуміння основних етапів своєї підготовки та професійного становлення як майбутнього фахівця.
Щодо подальшого вдосконалення змістовної складової навчального процесу можна спиратися на побажання здобувачів, висловлені ними в ході заключного опитування. Головним з яких є побажання більше приділяти уваги зарубіжному досвіду використання дистанційних форм навчання в закладах середньої освіти.
Література
1. Дудчак М.В. Спорт для всіх у світовому контексті. Київ: Олімпійська література, 2007. 112 с.
|