Сьогодні, під час соціально-економічних змін, що відбуваються в нашому суспільстві, особливого значення набувають проблеми професіоналізації особистості. Важливу роль у становленні фахівця відіграє фахова передвища освіта, яка спрямована на підготовку кваліфікованих працівників і забезпечення оволодіння підростаючим поколінням знаннями, уміннями і навичками в обраній ними галузі професійної діяльності.
Підготовка молодших бакалаврів у закладах фахової передвищої освіти пов’язана з необхідністю підвищення рівня знань студентів з фізики, так як в процесі її вивчення розвиваються творчі здібності студентів, їх технічне мислення. Перед викладачем стоїть проблема підвищення інтересу здобувачів освіти до обраної ними професії. [1]. Тому для більш успішного вирішення цієї проблеми на заняттях фізики потрібно відповісти студентам на запитання: «Де їм згодяться ті знання не лише у повсякденному житті, але і в їх професії?»
Для формування пізнавального інтересу до фізики у майбутніх спеціалістів у галузі комп’ютерна інженерія, комп’ютерні науки, туризму, автомобільного транспорту та ін. на своїх заняттях постійно потрібно робити зв'язок з майбутньою професією. Потрібно показати, що знання з фізики будуть корисними у майбутній професійній діяльності, навіть якщо не прослідковується безпосередній зв'язок. Це можна зробити на різних етапах уроку. На етапі актуалізації опорних знань можна розпочати урок з постановки проблеми, яка їх очікує на майбутній роботі, а протягом уроку шукати шляхи її вирішення.
Наприклад, працюючи в сфері туризму потрібно буде вміти розраховувати час подорожі, прокладати маршрути, тощо. Саме цю проблему можна окреслити на початку заняття і повідомити учням, що сьогоднішня тема безпосередньо стосується цієї проблеми. А під час уроку вивчаємо новий матеріал і виконуємо завдання, що стосуються поставленої задачі.
На етапі вивчення нового матеріалу можна приводити приклади, що стосуються конкретної професії. Наприклад, під час вивчення теми «Сила тертя» спеціалісту у сфері автомобільного транспорту варто наводити приклади, що стосуються руху автомобіля, щеплення коліс із дорогою; агенту з організації туризму краще розповідати про лижі та для чого їх змащують; студентам, що вивчають програмне забезпечення краще наводити приклади, як сила тертя впливає на роботу комп’ютера, тощо.
На етапі закріплення нових знань і вмінь використовую задачі з фізики з урахуванням професійної спрямованості викладання.
Кожній професії повинна відповідати своя тематика задач із професійним змістом. Задачі з професійним спрямуванням поділяються на якісні, кількісні та виробничі ситуації. Якісними називають задачі або завдання, при вирішенні яких студенти встановлюють якісну залежність між фізичними величинами. [2].
Рішення якісних завдань може здійснюватися різними методами: графічним, експериментальним, методом побудови послідовності логічних міркувань. [1].
Не можна забувати і про кількісні задачі.
Приклади задач з професійним змістом:
Для спеціальності «Автомобільний транспорт» можна запропонувати задачі:
1. Яку масу пального використовує двигун автомобіля Wolkwagen Passat (B7) на шляху 100 км, при швидкості руху 50 км/год, якщо його потужність 70кВт, а ККД двигуна 45%?
Для спеціальності «Туризму і рекреація» актуальнішою буде задача на швидкість такого плану:
1. Відстань між містами Тернопіль-Львів 120 км. З якою середньою швидкістю повинен рухатися автобус, щоб туристи встигли на потяг, який відправляється о 12.00, якщо час виїзду 9.50, а по дорозі запланована одна зупинка тривалістю 10 хв? [3, с.12].
Не варто забувати і про домашнє завдання. Тут теж можна давати студентам завдання професійного спрямування. Наприклад, можна банально дати завдання, знайти чи поміркувати, як тема, що розглядалась на занятті стосується вашої професії. Наприклад, на завершення розділу «Основи термодинаміки» для студентів, що вивчають комп’ютерну інженерію можна задати проект чи презентацію на тему: «Теплові процеси в комп`ютерних системах. Та як вберегти ПК від перегрівання».
Звичайно, щоб підібрати завдання із професійним спрямуванням потрібно розібратись із специфікою професій, затратити певний час, але це того вартує.
Список літератури:
1. Христенко В.М., Вирішення задач з фізики з професійним спрямуванням як шлях реалізації компетентнісного підходу в професійній освіті. URL: http://hmc.khorol.com.ua/vsi-publikacii2/navchannya2/metodichna-robota2/metodichni-napracyuvannya2/virishennya-zadach-z-fiziki-z-profesijnim-spryamuvannyam-yak-shlyax-realizaci%D1%97-kompetentnisnogo-pidxodu-v-profesijnij-osviti/
2. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BA%D1%96%D1%81%D0%BD%D1%96_%D0%B7%D0%B0%D0% B4%D0%B0%D1%87%D1%96
3. Фізика. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / уклад.: Н.Струж, В.Мацюк, С.Остап’юк. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2020. – 496с.
|