Актуальність: Знання про першу допомогу є життєво необхідними в реаліях сьогодення. Уміння надати допомогу в екстреній ситуації може врятувати життя та запобігти ускладненням для постраждалих до прибуття медиків. Студенти – це активна соціальна група, яка часто перебуває у великих колективах, тож їхній рівень знань у цій сфері має особливе значення. Дослідження показують, що багато студентів мають теоретичні знання, проте не завжди володіють необхідними практичними навичками для надання першої допомоги. [1,с.87]
Мета: Мета цього дослідження полягає у визначенні рівня обізнаності студентів з питань надання першої допомоги.
Матеріали та методи: В анкетуванні взяли участь 36 студентів різної статті, середній вік яких був 18-20 років, відібраних випадковим чином для забезпечення репрезентативності. Враховувалися різні курси та спеціальності, щоб отримати повнішу картину рівня знань.
Опитування проводилось за допомогою онлайн-анкети (Google Forms), що включала як закриті, так і відкриті питання. Основні блоки анкети: важливість знань з медичної допомоги, проходження навчання з першої допомоги, знання базових технік, таких як серцево-легенева реанімація (СЛР), зупинка кровотеч , готовність до надання допомоги в екстрених ситуаціях.
Анкета розповсюджувалась через студентські групи для забезпечення максимальної участі. Обмежень часу в заповнення анкети не було.
У дослідженні могли взяти участь студенти будь-якого курсу, факультету та університету. Також була добровільна участь та згода на анонімне опитування.
Результати та їх обговорення: За результатами анкетування було встановлено, що 100% опитаних вважають знання медичної допомоги важливою навичкою для студентів.
Більшість з цих людей (55,6%) проходили курси з першої допомоги, які переважно проходили на базі університетів та онлайн платформ (рис.1), інші можливі джерела інформації для вивчення медичних навичок серед студентів наведені у наступній діаграмі (рис.2).
Рис.1. Проходження курсів респондентами
Рис.2. Джерела інформації для вивчення першої допомоги, які були вказані респондентами
Данi, отриманi пiд час дослiдження, свiдчать про готовність більшості студентів (63,9%) застосовувати знання про медичну допомогу в реальному житті.
У ході опитування респондентам було запропоновано відкрите питання щодо пропозицій покращення навчання з першої допомоги. Серед запропонованих ідей виділено наступні: впровадження регулярних практичних занять з першої допомоги у навчальних закладах, організація курсів-тренінгів із симуляційними сесіями для відпрацювання практичних навичок, а також підвищення обізнаності студентів шляхом проведення інформаційних кампаній та лекцій.
Отримані дані можна порівняти з результатами дослідження Дуброва С.О. та Лисенка О.Ю. За результатами їх анкетування було встановлено, що 81,4% опитаних не володiють базовими знаннями щодо методики проведення серцево-легеневої реанiмацiї i лише 32,9% респондентiв правильно обрали заходи допомоги при травмах. Що стосується лiкарських засобiв, то 52,8% опитаних змогли симптоматично оцiнити стан хворого та надати коректну невiдкладну фармакотерапевтичну допомогу [2,с.26]. Це свідчить про схожі проблеми в підготовці студентів, що вимагає вдосконалення освітніх програм.
Висновки: На основі отриманих результатів можна стверджувати, що доцільно включити до навчальних програм студентів більш систематизовані та практично орієнтовані курси з надання першої допомоги. Це сприятиме покращенню рівня обізнаності та зменшенню кількості помилок під час надання допомоги, а також підвищить готовність молоді реагувати в екстрених ситуаціях.
Література
1. Лазорко І., Кулинич О. П. Формування навичок надання першої допомоги у студентів вищих навчальних закладів: досвід України // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – 2023. – Вип. 2. – С. 86–90
2. Дубров, С. О., & Лисенко, О. Ю. (2014). Опанування навичок з надання першої долiкарської допомоги як обов’язковий елемент пiдготовки майбутнiх провiзорiв. PAIN, ANAESTHESIA & INTENSIVE CARE, (2(67), 25–29.
____________________
Науковий керівник: Шанигін Антон Вікторович, доктор філософії з медицини, доцент кафедри гігієни, медичної екології та громадського здоров’я Одеського національного медичного університету
|