В останні роки споживання кави в Україні стало значно популярнішим, а її вплив на продуктивність праці часто обговорюється як позитивний [1].
У середньому українці випивають до 15 чашок кави на тиждень, з яких 6 – це кава «з собою». Про це свідчать результати дослідження «Споживання кави поза домом», проведене «Кантар Україна» на замовлення McDonald’s [2].
Метою дослідження є аналіз популяризації кави в Україні, та з'ясування впливу цього напою на концентрацію та робочу продуктивність, а також дослідження вікових та фінансових аспектів споживання кави серед українців. Для проведення власного статистичного дослідження було проведено опитування серед 97 респондентів різного віку (85 з яких споживають каву) для підтвердження або спростування гіпотези: кава впливає на продуктивність пересічних українців.
Рис. 1. Інфографіка споживання кави в Україні за результатами вибіркового спостереження.
Найпопулярнішим видом кави є лате, його обирають 37% українців. Капучино обирають 26%, еспресо – 21%, фільтр-каву – 14%, а флет-вайт та раф мають найменшу популярність – лише 2%. 77% населення міст України віком 16-55 років регулярно п’ють каву, 68% з них купують каву в закладах харчування (кафе, кав’ярні або кавові точки) поза домом.
Таблиця 1.
Аналітичне угрупування дослідження залежності між витратами на каву та кількістю спожитого напою (чашок/тиждень)
Висновок: дані аналітичного групування демонструють пряму залежність між витратами на каву та кількістю спожитих чашок на тиждень. З підвищенням витрат на каву збільшується і її споживання, що може бути зумовлено покупкою дорогих сортів або частими візитами до кафе. Отже, більше кави вживають ті, хто готовий витрачати на неї більше коштів.
Таблиця 2.
Аналітичне угрупування дослідження залежності між віком респондентів та витратами на каву
Висновок: залежність між витратами на каву та віком респондентів не показала чіткої тенденції. Витрати на каву варіюються серед різних вікових груп без явного зростання чи зменшення з віком. Наприклад, молодші люди не завжди витрачають більше, а старші респонденти також можуть мати значні витрати. Це свідчить про відсутність чіткої кореляції між віковою категорією та сумами витрат на каву.
Рис. 2. Вплив вживання кави українцями за результатами вибіркового спостереження.
За результатами вибіркового спостереження 58% респондентів відзначають позитивний вплив кави на зосередженість, 28% респондентів відчувають зниження енергії через кілька годин після вживання кави.
Результати проведеного дослідження свідчать про значну популярність кави серед українців, особливо серед міського населення. Високий рівень споживання кави поза домом вказує на популярність закладів харчування для придбання напоїв та поширення культури «кави на виніс».
Література
1. Найпопулярніші кавові напої в Україні – дослідження. – URL: https://www.village.com.ua/village/food/food-news/283329-naypopulyarnishi-kavovi-napoyi-v-ukrayini-doslidzhennya#:~:text=Найбільш%20популярні%20кавові%20напої%20в,еспресо%20та%20фільтр-каву%20відповідно.
2. The Village Україна – URL: https://www.village.com.ua/village/food/food-news/308489-ukrayintsi-vipivayut-blizko-15-chashok-kavi-na-tizhden-yakoyi-kavi-p-yut-naybilshe