Сучасна модель підготовки фахівця ґрунтується на компетентнісному підході. Тому вища школа повинна давати освіту, яка б «формувала навички самостійного навчання у майбутньому, стимулювала б у них зростання потреби щодо самоосвіти і самовдосконалення з метою власного духовно-інтелектуального зростання, освіченості та інтелігентності» [6]. Важливим стає використання не лише актуальних ресурсів особистості, а й розвиток та реалізація її потенційних ресурсів, що в кінцевому випадку забезпечить успішне набуття професійних компетентностей. Професійна підготовка має здійснюватися як «актуалізація потенційних професійних можливостей особистості і розвиток їх до рівня зрілості. Не варто акцентувати увагу на спрямований зовні потік стимулів-подразників дидактичного характеру. Для управління і самоуправління процесом формування майбутнього фахівця потрібно, щоб здобувач вищої освіти та науково-педагогічний працівник усвідомлювали та розуміли мету своєї діяльності. Формування особистості майбутнього фахівця у вищому освітньому закладі ставить головними наступні цілі: оволодіння майбутніми фахівцями професійними компетентностями, знаннями, вміннями та навичками» [5, с.170].
Одним із пріоритетних завдань при вивченні іноземних мов є формування комунікативних навичок, які включають у себе лексичну, монологічну, діалогічну компетентності та граматичну компетентність.
Граматична компетентність виступає однією з провідних, оскільки забезпечує знання ключових для побудови зв’язних та осмислених висловлювань аспектів мови, зокрема лексичного, синтаксичного, морфологічного та орфографічного. Аспекти формування граматичної компетенції досліджено та висвітлено в працях науковців: О. Бігич, О. Вовк, С. Гапонова, О. Литвинюк, Т. Стеченко, І. Тригуб, С. Ніколаєвої, О. Касаткіної та інших. Питаннями, пов’язаними з методикою формування граматичної компетенції, займались такі зарубіжні науковці: M. Swan, B. Aarts, G. Leech, A. Rossiter, A. Hirsh та інші.
«Граматична компетентність – це здатність людини до коректного граматичного оформлення своїх усних і писемних висловлювань та розуміння граматичного оформлення мовлення інших людей, яка базується на складній і динамічній взаємодії відповідних навичок і знань та граматичної усвідомленості» [3, с. 57]. Згідно думки О. Вовк, основними компонентами граматичної компетентності є: граматичні навички (репродуктивні, рецептивні), граматичні знання, граматична усвідомленість [1, с. 57]. «Важливим стає використання не лише актуальних ресурсів особистості, а й розвиток та реалізація її потенційних ресурсів, що в кінцевому випадку забезпечить успішне набуття професійних компетентностей майбутніх фахівців [4, с.234]. На кожному занятті здобувачі вищої освіти повинні мати можливість «конкретизувати власні уявлення про себе, можливість розширити територію «Я», усвідомити важливість становлення професійних цінностей» [2].
Таким чином, підвищення ефективності формування граматичної компетентності, яка забезпечує знання ключових для побудови зв’язних та осмислених висловлювань аспектів мови, зокрема, лексичного, синтаксичного, морфологічного та орфографічного, є актуальним. Формування граматичної компетентності виступає складним та тривалим процесом, що вимагає поєднання різних методів та прийомів навчання. Успішність формування граматичної компетентності буде успішною при умові систематичної та цілеспрямованої роботи з граматичним матеріалом, в поєднанні з вправами, завданнями та стратегіями.
Список літератури:
1. Вовк О. І. Формування англомовної граматичної компетенції у майбутніх учителів в умовах інтенсивного навчання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2008. 276 с.
2. Максимчук Н. П. Професійні ціннісні орієнтації майбутнього вчителя в системі особистих ціннісних орієнтацій. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип.12. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011. С.634-642.
3. Методика викладання англійської мови: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / уклад. Холод Ірина Василівна. Умань : Візаві, 2018. 165с.
4. Панчук Н. П., Панчук С. О.* Компетентнісний підхід у формуванні особистості майбутнього філолога-полоніста у процесі професійної підготовки. Тенденції та перспективи розвитку сучасної освіти в Україні: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (28-29 листопада 2023 року, м. Херсон) / за ред. С. О. Моїсеєва, О. В. Стребної. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2023. С.233-235. URL: https://drive.google.com/file/d/1meBNBSRtHqQr2JUXcH4X-pHOFaPa7Za1/view
5. Панчук Н. П., Панчук С. О. Використання інтерактивних технологій у освітньому процесі професійної підготовки здобувачів вищої освіти філологічного профілю. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07-08 листопада 2023 р. / за наук. ред. доктора педагогічних наук, професора, дійсного члена (академіка) НАПН України О. Топузова; доктора педагогічних наук, професора О. Малихіна. Київ: Видавництво «Людмила», 2024. C.170-172. URL: https://sites.google.com/view/conferencedidactica2021
6. Панчук Н., Панчук С. Вплив компетентнісного підходу на формування особистості майбутнього філолога-полоніста в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психологічний часопис : науковий журнал / за ред. С.Д. Максименка. Том 9. Вип. 7. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, 2023. С.7-14
URL: https://apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/1586/909
_________________________
Науковий керівник: Литвинюк Оксана Миколаївна, кандидат філологічних наук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
|