В умовах розбудови сучасної системи мистецької освіти та розроблення ефективних шляхів її подальшого розвитку задля піднесення до кращих європейських і світових зразків актуалізовано осмислення трансформації освітніх цілей мистецьких шкіл в умовах реформ та децентралізації, що потребує нового розуміння місця мистецьких шкіл у локальних культурно-освітніх просторах.
Так, реалії сьогодення вказують на те, що реформа освіти в Україні вимагає від закладів культурно-мистецької освіти осучаснення, зміни стандартів діяльності, актуалізації змісту, а також реформування функцій управління на всіх рівнях.
Як зазначено у «Концепції сучасної мистецької школи» [], за чверть століття незалежності України зміст масової початкової мистецької освіти в мистецьких школах залишився консервативним як з точки зору методології, так і з точки зору репертуару в навчальних програмах. На сьогодні відсутній реальний прогрес в розробці сучасного змісту початкової мистецької освіти, відчувається невідповідність вимогам сьогодення в сфері надання освітніх послуг та сучасним технічним можливостям.
У Положенні «Про мистецьку школу» [3] акцентується, що мистецька школа провадить свою діяльність за такими напрямами позашкільної освіти:
- художньо-естетичний, що забезпечує розвиток творчих здібностей, обдарувань та набуття здобувачами практичних навичок, оволодіння знаннями у сфері вітчизняної і світової культури та мистецтва;
- мистецький, що забезпечує набуття здобувачами спеціальних мистецьких виконавських компетентностей у процесі активної мистецької діяльності.
Аналізуючи доступність освітнього середовища мистецьких шкіл дослідники наголошують, що мистецька освіта має довгострокові переваги для дітей, адже вона:
- задовольняє різноманітні освітні потреби кожного учня та відкриває нові перспективи в старшому віці;
- виховує толерантність та повагу до людського різноманіття; сприяє набуттю нових навичок та покращує результати вивчення інших дисциплін;
- стимулює творчість та розкриває потенціал кожної особистості. Для дітей з особливими освітніми потребами мистецтво це додаткова форма спілкування, інтеграції та включення в громаду, це можливість вираження почуттів, думок і спостережень, а також для дітей зі складними порушеннями, інвалідністю мистецтво може виступати, як певний вид терапії [1, 5].
Основними функціями сучасної мистецької школи є:
- надання початкової мистецької освіти;
- організація, забезпечення та провадження освітнього процесу для набуття здобувачами спеціальних здібностей, естетичного досвіду і ціннісних орієнтацій у процесі активної мистецької діяльності, формування у них теоретичних і практичних (у тому числі виконавських) загальних та професійних компетентностей початкового рівня в обраному виді мистецтва;
- створення умов для професійної художньо-творчої самореалізації особистості здобувача початкової мистецької освіти;
- популяризація академічного та народного мистецтва, долучення до нього широкого кола громадян незалежно від місця проживання, віку та сфери зайнятості;
- формування потреб громадян у якісному культурному та мистецькому продукті, здобутті додаткових компетентностей у сфері культури, мистецтва, пробудження їх інтересу до творчості, спілкування з мистецтвом, мистецьких практик;
- пошук та підтримка обдарованих і талановитих дітей з раннього віку, розвиток їх мистецьких здібностей;
- здійснення інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами;
- створення умов для набуття здобувачами первинних професійних навичок і вмінь, необхідних для їхньої соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності;
- виховання громадянина України шляхом вивчення та виховання поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, етносів України, а також інших націй і народів;
- здійснення творчої мистецької, інформаційної, методичної, організаційної роботи [2; 3].
Отже, сьогодні, мистецька школа покликана виконувати особливу місію щодо формування в учнів предметних й базових (життєвих), мистецьких і культурних компетентностей, з огляду на це, сучасні мистецькі школи здійснюють освітню діяльність за власними освітніми програмами, у тому числі наскрізними, або типовими освітніми програмами та вільні у їх виборі. Саме освітні програми забезпечують наповнення змісту початкової мистецької освіти та передбачають здобуття компетентностей за відповідними напрямками навчання.
Список використаних джерел:
1. Байда Л.Ю., Грибальський Я.В., Журбенко О.М. Мистецькі школи: доступне освітнє середовище. Київ: ВГО НАІУ, 2020. 36 с.
2. Концепція сучасної мистецької школи, затверджена Наказом Міністерства культури України від 20 грудня 2017 р. № 1433. URL: https://arts.gov.ua/wp-content/uploads/2021/09/konczepcziya-suchasnoyi-ysteczkoyi-osvity-1.pdf
3. Положення «Про мистецьку школу»: Наказ Міністерства культури України, 09 серпня 2018 року № 686.
_________________
Науковий керівник: Попович Наталія Михайлівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри музичного мистецтва Мукачівського державного університету
|