:: ECONOMY :: РОЗПОВІДЬ-ОПИС ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ :: ECONOMY :: РОЗПОВІДЬ-ОПИС ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
:: ECONOMY :: РОЗПОВІДЬ-ОПИС ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЗПОВІДЬ-ОПИС ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ МОНОЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

 
24.10.2024 00:11
Автор: Білан Олександра Іванівна, кандидатка педагогічних наук, доцентка, Львівський національний університет імені Івана Франка; Береза Наталія Миколаївна, студентка магістратури, Львівський національний університет імені Івана Франка
[3. Педагогічні науки;]

Мовленнєвий розвиток дитини дошкільного віку є однією з ключових складових її загального психічного та соціального розвитку. Проблема розвитку зв’язного мовлення дошкільників досліджувалася класиками наукової думки і сучасними науковцями в різних аспектах проблеми: психологічному (Л. Виготський , Т. О. Піроженко, С. Рубінштейн, І. Синиця); психолінгвістичному (Л. Калмикова, Г. Калмиков, І Лапшина, Н. Харченко); лінгвістичному (М. Кочерган, О. Мельничук, М. Плющ, С. Семчинський); лінгводидактичному (А. Богуш, О. Білан, Н. Гавриш, С. Ласунова, Н. Маліновська, Т. Постоян, І. Товкач, М. Фоненко, В. Чекаліна). 

Якісний розвиток зв’язного мовлення – важлива умова повноцінного розвитку дитини дошкільного віку.

Підвищити рівень розвитку зв'язного мовлення можна лише включивши дітей в активну мовленнєву практику. Сукупність соціальних, психологічних і педагогічних чинників дає змогу вже в дошкільному віці вважати дитину не лише об'єктом, а й суб'єктом мовленнєвої діяльності.

Одним із завдань з розвитку монологічного мовлення є оволодіння дитиною дошкільного віку різними типами висловлювань, зокрема, описами.

Розповідь-опис– це вид зв’язного мовлення, за допомогою якого дитина передає цілісне уявлення про ознаки, якості, властивості та дії предметів або явищ навколишнього світу. 

Описування має важливе значення для розвитку дошкільника: розвиток уміння виділяти найхарактерніші ознаки предметів, визначати їхні відмінності та схожості., збагачення словникового запасу, удосконалення зв’язного мовлення та логічного мислення розширення кругозору дітей. 

Навички складання розповідей-описів сприяють розвитку когнітивних процесів, таких як увага, пам’ять, мислення та уява. Через опис об’єктів, явищ, події, діти навчаються зосереджуватися на деталях, встановлюють причинно-наслідкові  зв’язки, структурують інформацію та використовують її для створення та побудови зв’язного тексту. 

Опису притаманні основні характеристики зв’язного розгорнутого висловлювання: тематична та структурна єдність, адекватність змісту поставленому комунікативному завданню, довільність, плановість і контекстність викладу, логічна завершеність, граматична зв’язність.

Дітям пропонуються різноманітні типи описових розповідей, що дозволяють їм формувати свої мовленнєві навички через опис різних об'єктів чи явищ. 

Найчастіше зустрічаються фактичні описові розповіді. Н. Маліновська та А. Богуш відзначають, що у закладі дошкільної освіти використовують різні види занять для навчання дітей описових розповідей: опис іграшки (однієї або групи іграшок);  реальних предметів (рослин, одягу тощо); порівняльно-описова розповідь за двома-трьома предметами чи картинками; порівняльно-описова розповідь за двома сюжетними картинами [1.с.8].

Описова розповідь може бути і вигаданою. Наприклад, розповідь про те, яку б іграшку зробила дитина, або яку б картину намалювала для подарунка.

Різновидами описових розповідей є порівняльна і пояснювальна. Дітей вчать складати опис двох предметів із контрастними ознаками,

У сучасному освітньому процесі дедалі більшого значення набувають інноваційні підходи, що дозволяють ефективно залучати дітей до мовленнєвої діяльності. Інноваційні підходи включають різноманітні методики та технології, які спрямовані на стимулювання мовленнєвої активності дітей, розвиток їхньої творчості та креативного мислення.

Ткаченко Т. виокремила наочні моделі як ефективний засіб для розвитку мовлення, які  дозволяють дітям відтворювати структуру об’єктів та їх взаємозв’язків через наочне моделювання.

Наочне моделювання полягає в заміщенні вивченого об’єкта спеціально побудованим зразком, який відтворює його ключові якості, спрощуючи неважливі деталі. Діти послідовно, за певним планом з опорою на подану таблицю описують об’єкти (овочі, фрукти, пори року, транспорт, посуд). Подані схеми допомагають дітям самостійно визначити головні властивості й ознаки розглянутого, встановити послідовність викладення виявлених ознак.

 Одним із варіантів навчання дітей складання описової розповіді є створення загадок. Діти обирають необхідні символи із запропонованих, розташовують їх у певній послідовності та складають описову розповідь-загадку.

Використання схем-моделей для складання описових розповідей сприяє розвитку у дітей навичок створення зв’язної, цілісної розповіді; формуванню логічного і образного мислення, уяви, спостережливості; здатності дошкільників працювати з родовими поняттями («тварини», «комахи», «посуд» тощо); поглибленню знань дітей про навколишній світ,  удосконаленню комунікативних умінь.

Використання інноваційних підходів для навчання дошкільників складати розповіді-описи дозволяють максимально залучити дітей до мовленнєвої діяльності, зробити процес засвоєння мовленнєвих умінь цікавим та зорієнтованим на успіх. 

Список літератури

1. Богуш А., Маліновська Н. Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку: підручник для учнів педагогічних коледжів спеціальності 012 Дошкільна освіта. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2021. 336 с.

2. Ткаченко Т. Використання схем-моделей в складанні описових розповідей. Дошкільне виховання, 2003. № 1. С. 9 -11.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЯКІСТЬ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА
24.10.2024 23:01
ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТНІХ ЦІЛЕЙ У СУЧАСНИХ МИСТЕЦЬКИХ ШКОЛАХ
24.10.2024 14:30
ДЕБАТИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
24.10.2024 13:20
ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ОДНА З ФОРМ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПІДГОТОВКИ ВИКОНАВЦІВ-ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ
23.10.2024 00:16
MEDIATION TECHNIQUES. CHALLENGES
23.10.2024 00:06
FLIGHT ATTENDANTS PROFESSIONAL TRAINING SPECIFICITY
22.10.2024 16:15
ТВОРЧИЙ ПІДХІД ДО ВЕБ-ДИЗАЙНА В РОБОТІ СУЧАСНИХ ШКОЛЯРІВ
16.10.2024 19:45
THE IMPACT OF TECHNOLOGY ON MODERN EDUCATION
16.10.2024 19:14
ВПЛИВ НЕЙРОБІОЛОГІЇ НА ДОШКІЛЬНУ ПЕДАГОГІКУ
16.10.2024 18:23
ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОРГАНІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
10.10.2024 17:48




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.550 сек. / Mysql: 1570 (0.456 сек.)