Виникнення депресивних станів зазвичай пов’язана із внутрішньою напруженістю, нестійкістю емоційних реакцій, що викликані психотравмуючими ситуаціями, несприятливими соціально-психологічними факторами у мікро- і макро соціумі.
У психологічній літературі виокремлюють основні групи факторів, що спричиняють виникнення депресивних станів, а саме біологічні, соціальні та особистісні. До біологічних факторів відносять стать, спадковість та загальний стан організму. Соціальні фактори включають в себе особливості соціальних та сімейних взаємин, психічні травми, особливості соціально-політичної ситуації. Група особистісних факторів пов’язана із індивідуальними якостями особистості, що впливають на виникнення депресивних станів.
На думку психіатра Д.С. Озерецького основними п’ятьма складовими депресивного стану і депресії є характеріологічні особливості, вік, психотравма, страх самотності та судинні зміни. Він наголошує, що появу депресивних станів варто розглядати у комплексній взаємодії різних факторів ризику.
Згідно когнітивної моделі факторами появи депресії та депресивних станів є наявність в особистості негативних «схем», які пов’язані з негативним досвідом з дитинства чи пережитими травматичними подіями – свого роду негативних переконань (наприклад, «я нічого не вартий; я - невдаха, ні на що не здатен») [1].
Аналізуючи основні причини виникнення депресивних станів у студентів звернемо увагу на такі групи.
Наявність академічного стресу, що пов’язано із високим навантаженням жорсткими дедлайнами, страхом невдач та екзаменаційною тривогою. Зростаюча тривожність через незрозумілість або нездатність впоратися з навчальним матеріалом чи адаптацією до нового навчального середовища, особливо для першокурсників. Важливим фактором також є відсутність чітких цілей та навчальної мотивації у студентів.
Серед психосоціальних причин появи таких станів важливе значення має переживання самотності, відчуття ізоляції, відсутність підтримки з боку друзів, сім'ї або однолітків, труднощі з налагодженням нових стосунків. Також не менш важливими є дискримінація, цькування, булінг та проблеми в особистому житті.
Розглядаючи біологічні фактори, що виступають причинами депресивних станів, варто відзначити дефіцит сну, нездорове харчування, малорухливий спосіб життя, спадкову схильність до депресії, вживання психоактивних речовин.
Серед основних особистісних факторів появи депресії у студентів виступають тривожність, невпевненість у собі, низька самооцінка, пережиті травми або втрати [2].
Суттєво загострити чи поглибити появу депресивних станів може відсутність усвідомлення симптомів депресії, сором або страх звернутися за допомогою та стигматизація психічних розладів.
Депресія - це не просто "поганий настрій", а серйозний психічний розлад, який потребує психологічної допомоги. Загалом, розвиток і прогресування депресивних станів призводить до загострення негативних емоційних переживань, проблем із емоційною саморегуляцією та зниження рівня адаптації. Відповідно це призводить до формування негативних уявлень про себе, світ та майбутнє.
Список літератури:
1. Романчук О. Когнітивно-поведінкова терапія депресії URL: https://i-cbt.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/cbt-depression.pdf
2. Зубцов Д. Депресія: визначення та симптоматика. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. №1(16). 2016. С. 77-81.
|