Булінг є однією з найбільш суттєвих перешкод для створення безпечного і здорового освітнього середовища. Він не лише впливає на психоемоційний стан учнів, а й негативно позначається на їхній успішності та особистісному розвитку. У зв’язку з цим питання підготовки майбутніх учителів до ефективної протидії булінгу видається ключовим серед програмних результатів навчання у закладі вищої освіти. Протидія булінгу має стати складовою педагогічної підготовки, оскільки вчитель є дієвим субʼєктом організації безпечного шкільного середовища. Учителі відіграють важливу роль у виявленні ранніх ознак булінгу, розробці заходів щодо його попередження та профілактики, створенні атмосфери довіри та поваги серед учнів. Для цього необхідна комплексна й систематична підготовка здобувачів вищої освіти, яка повинна включати як теоретичні знання про сутність булінгу, так і практичні навички втручання у шкільні конфлікти і превенцію агресивних дій. Сприяє реалізації такого підходу розроблення сучасних педагогічних технологій.
Педагогічна технологія є системою науково обґрунтованих способів та методичного інструментарію вирішення завдань з метою отримання оптимального, заздалегідь визначеного результату. Вона має ознаки раціонально організованої діяльності, що характеризується певною послідовністю дій, що дозволяють отримати результат із найменшими затратами. Розробка педагогічної технології, спрямованої на формування в майбутніх учителів навичок запобігання та протидії булінгу, вимагає теоретичного обґрунтування, заснованого на сучасних наукових підходах. Компетентнісний підхід є одним із провідних у сучасній педагогіці. У цьому контексті протидію булінгу можна розглядати як одну з ключових компетентностей, яка має формуватися в ході підготовки майбутніх учителів. Компетентнісний підхід передбачає набуття знань, умінь, навичок і готовності застосовувати їх у реальних умовах. Тому протидія булінгу як складник здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів має передбачати наявність психологічної компоненти – знання основних психологічних причин та чинників булінгу; комунікативної – здатність вести діалог з учнями, батьками та колегами з питань булінгу, а також уміння будувати довірчі стосунки з дітьми; управлінської – уміння планувати, організовувати та контролювати профілактичну роботу в школі; емоційної – здатність до емоційної стійкості, неупередженості під час розслідування випадків булінгу й саморегуляції в конфліктних ситуаціях.
Як зазначають О. Попова та А. Цапко, етапи педагогічної технології професійної підготовки майбутніх учителів доцільно виділяти, ураховуючи структуру та логіку процесу підготовки майбутніх учителів до певного виду діяльності, положення системного, аксіологічного та інших підходів [1, с. 120]. На нашу думку, теоретичною основою розробки педагогічної технології підготовки майбутніх учителів до запобігання та протидії булінгу є: теорія соціального навчання А. Бандури, яка говорить про те, що поведінка учнів, зокрема і агресивна, формується через спостереження і наслідування. Тому важливо формувати у майбутніх учителів здатність моделювати позитивні соціальні взаємодії у класі; теорія психоаналізу, яка дає змогу осмислювати внутрішню мотивацію агресора та жертви, що допомагає вчителям глибше розуміти психологічні причини булінгу; когнітивно-поведінкова теорія – дозволяє формувати в учнів конструктивні моделі поведінки, шляхом когнітивної перебудови і вироблення позитивної установки.
Практична реалізація педагогічної технології підготовки майбутніх учителів до запобігання та протидії булінгу має включати кілька етапів, а саме:
1) аналіз та діагностика шкільного середовища. Мета етапу – навчити майбутніх учителів володіти методами діагностики булінгу, включаючи використання опитувальників, анкет, спостережень і под.;
2) профілактика та втручання. Мета етапу – опанування здобувачами ефективних стратегій втручання у випадки булінгу на різних рівнях (індивідуальному, груповому);
3) створення позитивного клімату в класі. Мета етапу – навчити майбутніх учителів організовувати сприятливе шкільне середовища, у якому виключається можливість проявів булінгу.
Реалізація педагогічної технології підготовки майбутніх учителів до запобігання та протидії булінгу повинна ґрунтуватися на інтеграції різних методик та підходів, основними серед яких є: навчання через досвід – використання методу кейсів, рольових ігор та ситуаційних завдань для моделювання реальних ситуацій булінгу і відпрацювання стратегій запобігання; проведення тренінгів емоційної та соціальної компетентності для вчителів з метою підвищення їхньої здатності до управління конфліктами та запобігання агресивній поведінці; інтерактивні лекції та практичні заняття – поглиблене вивчення наукових досліджень, що стосуються цькування, міжнародного досвіду протидії агресії в школі та сучасних підходів і програм профілактики; самоосвіта – проходження курсів на платформах дистанційного навчання.
Список літератури
1. Попова О. В., Цапко А. М. Обґрунтування змісту етапів технології підготовки майбутніх учителів до педагогічної фасилітації у професійній діяльності. Педагогічні науки : Збірник наукових праць Херсонського держ. ун-ту. 2020. Вип. 93. С. 117–122.
___________________
Науковий керівник: Ткаченко Лідія Петрівна, доктор педагогічних наук, професор, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
|