У сучасному світі, який постійно змінюється, надважливого значення набуває вибір молодою людиною майбутньої професії. Очевидно, що для успішного вибору професії мають бути сприятливі умови, такі як всебічна допомога і підтримка, зокрема батьків та педагогів. Сьогодні існує безліч новітніх технологій, які здатні продіагностувати старшокласника, допомогти йому у визначенні власних здібностей, нахилів, талантів та, основне – серед різноманіття професій обрати саме ту, в якій людина зможе самореалізовуватися протягом усього життя.
Профорієнтація завжди була важливою складовою освітнього процесу: плани виховної роботи класних керівників, соціального педагога та практичного психолога закладів освіти орієнтовані на профорієнтаційні заходи, серед яких старшокласникам найбільш імпонують екскурсії, зустрічі із відомими людьми – представниками різних професій, відвідування ярмарок професій тощо. Навіть у часи тотальних обмежень під час карантину профорієнтаційна робота мала змогу продовжуватися за допомогою інформаційно-комунікаційних засобів.
Серед науковців проблему підвищення ефективності профорієнтації серед старшокласників вивчають О. Флярковська, І. Заєць, А. Шевченко, С. Мартинова, Є. Павлютенков, Б. Федоришин, І. Ткачук, О. Ігнатович, І. Размолодчикова та інші. Разом з тим, невирішеними залишається багато питань, зокрема пошук найбільш оптимальних технологій профорієнтаційної роботи в ліцеях.
Як зазначає О. Флярковська, профорієнтація в закладі освіти визначається як система, яка забезпечує ефективне професійне самовизначення здобувачів освіти з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей, бажань і можливостей, з урахуванням опиту ринку праці у фахівцях. Професійна орієнтація є безперервним процесом і здійснюється цілеспрямовано на всіх вікових етапах розвитку особистості, починаючи з раннього дитинства, продовжуючи у старшому дошкільному, шкільному і післяшкільному віці [4].
На думку Л. Куліненко, профорієнтація – це науково-практична система підготовки особистості до свідомого професійного самовизначення. Як зазначає автор, протягом майже століття науково-педагогічний пошук спрямовано на вивчення означеного соціального феномена [1]. Отже, як ми бачимо, науковці притримуються тези про те, що профорієнтаційна діяльність є соціальною, адже орієнтована на людину, її особистісні здатності та характеристики.
Ми повністю погоджуємося із думкою науковців О. Шпака, С. Булавенко та Н. Примаченко, які досліджуючи проблему профорієнтації визначають, що вибір професії та профорієнтація – за природою своєю процеси різні, хоча і односпрямовані. Перший процес неминучий (визначатися з професією – доля кожного члена суспільства) і вважається «провідним» в плані професійного самовизначення, в той час як другий – спеціально організований захід [5].
О. Мельник вказує, що професійна орієнтація – це цілеспрямована діяльність, пов’язана з формуванням у підростаючого покоління професійних інтересів і схильностей відповідно до особистих здібностей, потреб суспільства і придатності до тієї чи іншої професії [2]. Виходячи з цього, можна зробити висновок, що профорієнтація є педагогічною за методами, соціальною за змістом.
Таким чином, профорієнтаційну роботу правомірно визначати як соціально-педагогічну діяльність, адже вона орієнтована на особистість, її професійну самоідентифікацію, подальшу успішну соціалізацію. Такі важливі складові для подальшого повноцінного життя особистості як соціалізація та професійна самоідентифікація мають розвиватися паралельно. Заклад освіти, зокрема ліцей та його педагогічний колектив має всіляко сприяти профорієнтації старшокласників. Профільне навчання, яке широко впроваджується в закладах освіти такого типу, здатне лише виявити певні схильності учня. Проте тут мова скоріше про навчальну діяльність, аніж про професійну. Саме тому чітко спланована, якісно організована та комплексно проведена профорієнтаційна робота в ліцеї буде сприяти раціональному підходу школярів та їхніх батьків до вибору майбутньої професії з урахуванням соціального замовлення, ринку праці, особистісних характеристик здобувача освіти.
Список літератури:
1. Куліненко Л. Основи профорієнтації старшокласників: теорія та практика вибору професій технічного профілю. Навчально-методичний посібник. Ізмаїл, 2015. 220 с.
2. Мельник О., Романчук В. Основи вибору професії: Експериментальна програма та збірник практичних завдань. Київ, 2021. 98 с.
3. Ничкало Н. Українські концепції професійної освіти: тенденції і перспективи. Науковий вісник Миколаївського державного ун-ту: зб. наук. Миколаїв, 2018. Вип. 20, т. 1: Пед. науки. С. 8-19.
4. Флярковська О. Психолого-педагогічний аспект профорієнтаційної роботи у закладі освіти. Психологія і особистість. 2021. № 1(19). С. 255 – 269.
5. Шпак О., Булавенко С., Примаченко Н. Профорієнтаційна робота в закладах загальної середньої освіти як основа соціалізації школярів. Молодь і ринок, № 11(178). 2019. С.21 – 26.
|