Анотація: Досліджено особливості розвитку емоційної сфери старших школярів в умовах війни. Обґрунтовано необхідність забезпечення старших підлітків психологічною підтримкою та допомогою під час війни.
Ключові слова: емоції, емоційна сфера, підлітковий вік, рекреація.
Підлітковий вік – це вік між дитинством та дорослістю, який характеризується важливими якісними перетвореннями, що пов’язані з психологічними та фізіологічними змінами, входженням у доросле життя. У підлітковому віці відбувається пошук власного «Я», сенсу життя, інтерес до внутрішнього світу, розуміння власних бажань та прагнень та мрій.
Підлітковий вік характеризується, як складний, критичний і має важливе значення в становленні особистості людини, оскільки розширюється обсяг діяльності, якісно змінюється характер, закладаються основи свідомої поведінки, формуються моральні уявлення. Це сензитивний період для розвитку емоційної сфери. Це важливий період психологічного дорослішання дитини. В якості загальних особливостей цього віку відзначають мінливість настроїв, емоційну нестійкість, різкі зміни настрою, раптові переходи від веселощів до смутку і песимізму.
Емоції та почуття – це психічні форми переживання людини. Вони виявляють ставлення особистості до світу, власне до себе і виконують сигнальну, оціночну, регулятивну функції. Опиняючись в основі мотивів, поведінкової активності і будучи суб’єктивною формою вираження потреб, емоції передують діяльності, спонукаючи і спрямовуючи її. Тому емоції не тільки супроводжують, але й впливають на предметну діяльність та на спілкування з іншими людьми.
Емоції виражають оцінне ставлення до умов життєвої діяльності та подій і відрізняються ступенем усвідомлюваності. Вони мають кількісні і якісні характеристики: інтенсивність, тривалість, знак і модальність.[1, c.10]
Емоційні стани включають в себе радість, гнів, сум, страх, відразу, зацікавленість, сором, відчай, надію та багато інших. Емоції можуть бути короткочасними або тривалими, позитивними або негативними, і вони можуть виникати у відповідь на які-небудь події або ситуації.[2, c.5]
Характеризуючи емоційну сферу сучасних старших підлітків варто відзначити її особливу вразливість, схильність до депресивних станів, тривожності, агресії. Особливості емоційної сфери підлітків проявляються також у розширенні палітри емоційних переживань, насиченості емоцій, що зумовлене статевим дозріванням та неврівноваженість процесів збудження та гальмування.[3, c.12]
У підлітковому віці емоційна сфера активно розвивається і при цьому залишається дуже вразливою для різних негативних впливів. Під час війни емоційна сфера підлітка особливо страждає від постійного стресу, хвилювань та психологічного напруження, що негативно впливає на його психологічне та фізичне здоров’я.[4, c.3]
Комплексний підхід та специфіка об’єкта дослідження зумовили використання теоретичних та емпіричних методів дослідження. До теоретичних методів дослідження належать аналіз, синтез, порівняння та узагальнення науково-теоретичної літератури з проблеми дослідження. Під час теоретичного аналізу літератури було опрацьовано наукові праці таких дослідників, як А. Божович, Є.Ільїн, А.Прихожан, Д. Ельконін, Л. Виготський, С. Рубінштейн та інші. До емпіричних методів належать такі психодіагностичні методи, як методика САН, тест шкільної тривожності Філіпса, методика діагностики показників і форм агресії А.Басса і А.Даркі.[5, c.14]
Підбір таких методів дослідження є вдалим і дозволить отримати максимально повну та розгорнуту картину досліджуваного явища. Обрані методи психодіагностики є надійними, валідними і відповідають меті та завданням даного дослідження.
Дослідження проводилося впродовж січня-березня 2024 року на базі Ліцею №3 Коростишівської міської ради Житомирської області. До вибірки ввійшли старшокласники загальною чисельністю 50 осіб. Зазначимо, що значна кількість досліджуваних робить вибірку репрезентативною, отже результати дослідження можна поширити на інших осіб даного віку.
Проаналізувавши та співставивши результати дослідження за усіма трьома методиками можна зробити висновок, що емоційна сфера старшого підлітка в умовах війни зазнає негативного впливу. Так, за результатами дослідження, для більшості старших підлітків є характерними погіршення настрою, втома та апатія. Постійний стрес, спричинений військовим станом, є причиною підвищеної тривожності старших підлітків. Це, в свою чергу негативно впливає на самооцінку, саморозкриття підлітків, їх взаємини з оточуючими. Нервове напруження стає причиною підвищеної агресії, яка знаходить вихід насамперед у вербальних проявах - нецензурній лайці, грубості, сварках та конфліктах, негативізмі, роздратуванні та навіть фізичних проявах.
Можемо зробити висновок, що емоційна сфера старших підлітків під час війни зазнає вкрай негативного впливу. Зазначимо, що дана робота має важливе практичне значення та застосування. Знання особливостей розвитку емоційної сфери старших підлітків під час війни дозволить психологам та педагогам, розробляти відповідні корекційно-відновлювальні програми, тренінги, психотерапевтичні заняття та впроваджувати їх у роботі з дітьми у закладах освіти та відпочинку.
Список використаних джерел
1. Бандура Г. Теоретичні аспекти вивчення емоційних проявів у підлітків/ Г. Бандура // Актуальні питання гуманітарних наук. – 2013. – Вип. 4. – С.226-231
2. Берекіч Н. Особливості тривожності сучасних підлітків// Психолог.- 2004.- №23-24.- С.41-43
3. Веренич Н. Особливості тривожності сучасних підлітків// Психолог. – 2004. - №23 – 24. – С.41-43
4. Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений. – М.:Из-во МГУ, 1976. – 142 с.
5. Кириленко Т.С. Психологія: емоційна сфера особистості / Т.С.Кириленко. – К.: Либідь, 2007. – 256 с.
______________________
Науковий керівник: Гречуха Ірина Анатоліївна, доктор філософії (в галузі соціальних та поведінкових наук за спеціальністю 053 «Психологія»), доцент кафедри психології Поліського національного університету
|