Підготовка фахівців у медичній сфері в умовах стрімкого зростання наукової інформації та впровадження найскладніших інноваційних технологій в щоденну роботу лікаря, передбачає інтенсивну роботу здобувачів вищої освіти по засвоєнню значних обсягів теоретичних знань та отриманню практичних навичок при обмежених можливостях сьогодення.
Головна мета сучасної професійної освіти, яка полягає у створенні умов для професійного розвитку і самоорганізації майбутніх фахівців, вже не може повною мірою вирішуватися традиційними стандартними методами навчання, які спрямовані переважно на придбання, розширення та поглиблення знань шляхом повідомлення інформації, на відтворення конкретних професійних дій за готовим алгоритмом.
Саме тому, інтерактивне навчання являє собою спеціальну форму організації пізнавальної діяльності з цілком конкретними та прогнозованими цілями. Одна з таких цілей полягає у створенні комфортних умов навчання, при яких студент відчуває успішність, інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання [1].
Мета: оцінка ефективності застосування методів інтерактивного навчання на кафедрі стоматології дитячого віку та імплантології Харківського національного медичного університету в умовах сьогодення.
Матеріали та методи:
Ми хочемо поділитися досвідом викладання освітніх компонентів на кафедрі стоматології дитячого віку та імплантології.
За твердженням науковців, людина запам'ятовує інформацію найкраще тоді, коли вона активно залучена до вирішення практичних завдань і вправ у процесі навчання. Таким чином, мета активного навчання - це створення викладачем умов, в яких студент сам буде відкривати, набувати і конструювати знання, досвід діяльності. Це є принциповою відмінністю цілей інтерактивного навчання від цілей традиційної системи освіти [2].
На сьогодняшній день, в умовах змішаної форми навчання, з метою підвищення якості засвоєння освітніх компонентів, що викладають на кафедрі: дитячої терапевтичної стоматології, дитячої хірургічної стоматології та ортодонтії, для здобувачів 4 та 5 курсів стоматологічного факультету, на нашій кафедрі переглянуто та змінено формат проведення занять.
Стимуляція розумових здібностей, розвиток мозкової активності, підігрівання зацікавленості - складові педагогічного успіху [2], саме тому, у нас на кафедрі, на практичних заняттях, переважають діалогові форми взаємодії учасників освітнього процесу; у студента зникає страх висловити неправильне припущення (оскільки помилка не тягне за собою негативної оцінки) і встановлюється довірчі відносини з викладачем.
Кожне практичне заняття починається з гри-розминки, яка стимулює розумову активність здобувачів освіти вже на початку заняття. Студенти, по черзі, за запрошенням викладача, намагаються вирішити завдання, що представлено на слайді. Завдання містить ключові слова (фрази) до відповідної нозологічної форми або діагноз, до якого необхідно додати ті слова-підказки, що асоціюються лише з цим патологічним станом. Причому, ми спостерігаємо позитивну дінамику вже після другого, третього слайду. Студенти спочатку відповідають повільно, невпевнено, але через декілька слайдів, починають залучатися досить активно (вмикання мікрофонів, підказки, вигуки із вірними відповідями тощо). Гра завжди проходить дуже весело, жваво, у дусі змагання.
Атмосфера у нашому педагогічному колективі настільки сприятлива та стимулююча для навчання, що студенти 4 та 5 курсів ті, що залишилися у місті Харків, навіть і у поза аудиторний час із задоволенням відвідують науково-практичний гурток з Дитячої хірургічної стоматології, що організовано викладачами кафедри на одній з клінічніх баз рік тому, де здобувачі освіти не тільки поповнюють запас теоретичних знань, а й опановують практичні навички на фантомах.
Окрім цього, організація семінарських поза аудиторних «Занять вихідного дня» стала черговою візитною карткою кафедри стоматології дитячого віку та імплантології. Остання яскрава подія – це Симуляційний курс з тактичної медицини, що відбувся 25-26 листопада 2023 року на клінічній базі кафедри. Лектори з Італії та Іспанії поділилися своїми знаннями не тільки з викладачами та молодшим персоналом кафедри, а й з 26 студентами 4 та 5 курсів стоматологічного факультету, які побажали прийняти участь у заході off-line, не зважаючи на ситуацію у місті.
Не можемо не згадати про досягнення наших випускників, що були членами студентського наукового товариства три роки поспіль та гідно, у цей непростий час для нашої країни, представляли кафедру на науково-практичних конференціях із доповідями, публікацією тез тощо. З особливою теплотою, згадуємо ми Мохамада Фареса та Сенгупту Ішу Мері Арундхаті, які завдяки своїй професійній зацікавленості та низці якостей, що їм притаманні, а саме: креативність та прекрасне володіння сучасними технологіями, зібраність та концентрація на поставлених завданнях, розум та виховання, все це дозволило їм створити науково-інтелектуальний продукт, присвячений соціально значущім аспектам та особливостям надання стоматологічної допомоги в умовах ведення артилерійського бою на прикордонних територіях в Україні. У цей скрутний час для нашої країни, червоною стрічкою через змістовну, стриману та вдумливу студентську дослідну роботу, пройшла тематика важкого відбитку війни: «Наші труднощі та наша відповідь, наша здатність до виживання та боротьба – ось те, що спонукає усіх нас працювати в ім'я України, нас – людей різних континентів!»
Висновок:
Невичерпний ентузіазм здобувачів вищої освіти Харківського національного медичного університету, оздоблений невід'ємними компетентностями, що їх інтегрують викладачі кафедри стоматології дитячого віку та імплантології, а саме: інтелектуальність, професіоналізм, креативність, висока педагогічна майстерність та відданість своїй справі, все це сприяє підвищенню рівня освіти молодих науковців, розширенню їх світогляду та формуванню якостей, притаманних справжнім професіоналам.
Список літератури:
1. Башкір О.І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі / О.І. Башкір // Педагогіка та психологія. – 2018. – Вип. 60. - С. 33-44.
2. Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі : навчально - методичний посібник / Н.П. Волкова. – Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. – 360 с.
|