Aктуaльнiсть дoслiджeння. Оновлення освітньої системи України, її включення у глобальний освітній контекст, збереження та розвиток кращих традицій і досягнень стають неможливими без вирішення термінових проблем щодо кадрового забезпечення. Це вимагає належної професійної підготовки педагогів, оскільки сучасні вимоги до них включають не лише високий професіоналізм, ініціативну поведінку, творче мислення, але й готовність до навчання та змін.
Особливої актуальності набуває формування у професіонала соціально спрямованої та індивідуально збалансованої системи цінностей та смислової сфери особистості, оскільки саме вчителю випадає роль ключового посередника загальнолюдських цінностей та особистих життєвих смислів. Він свідомо та несвідомо передає їх через свої слова та вчинки дітям – сензитивним суб’єктам сприйняття педагогічного впливу.
Важливим етапом у процесі професіоналізації є підготовка майбутніх учителів у закладі вищої освіти. В ході отримання професійної освіти для майбутнього педагога вирішальним є усвідомлення істинних цінностей та смислів, пов'язаних з майбутньою професійною діяльністю, і забезпечення їхнього внутрішнього засвоєння як особистісних надбань.
Проблема професійного становлення особистості представлена низкою ґрунтовних досліджень (Ж. Вірна, С. Максименко, В. Моляко, Н. Пов’якель, В. Рибалка, В. Семиченко, Н. Чепелєва та ін.). Науковці досліджували особливості професіоналізації педагога (Г. Балл, І. Зязюн, Т. Щербан, В. Піддячий та ін.); педагогічну свідомість (Ю. Швалб) та професійну свідомість майбутніх вчителів (Н. Шевченко, О. Чепішко). Науковцями підкреслюється необхідність дослідження особистісного розвитку вчителя в контексті ціннісно-смислової регуляції (О. Бондарчук, І. Галян, М. Савчин, Н. Пов’якель, В. Рибалка та ін.). Водночас, в наукових працях недостатньо уваги приділяється системному аналізу розвитку ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя, особливостям впливу професіоналізації на розвиток цінностей і смислів у майбутніх фахівців.
Мeтa статті – обґрунтувати та представити структурну модель ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя.
Ціннісно-смислова сфера виявляється ключовим аспектом людської психіки, який формується та функціонує лише в контексті соціального середовища, реальних взаємин та цілеспрямованих процесів навчання і виховання. В той же час, індивідуальне розкриття цінностей та реалізація смислів здійснюється у процесі самовизначення та самореалізації особистості. Суспільні цінності та особисті смисли є нестійкими, оскільки можуть змінюватися з часом через природні процеси їх переоцінки та переосмислення [3, 6, 9].
На процес становлення ціннісно-смислової сфери впливає багато різноманітних суб'єктивних та об'єктивних чинників. Вони чинять вплив на становлення ієрархічної системи цінностей, сприяють розвитку особистісних смислів, побудуванню життєвих планів, планів щодо їх реалізації. Один з провідних чинників – навчально-професійна діяльність, яка є визначальним стимулом особистісного розвитку в умовах вищої освіти [2, с.37].
При аналізі ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя важливо враховувати психологічні аспекти педагогічної діяльності, яка є складною, оскільки включає в себе різноманітні аспекти та мотиваційні стимули, утворюючи цілісну психічну реальність. Ця складність пояснюється тим, що робота вчителя охоплює три взаємопов'язаних та взаємодіючих сфери: педагогічну діяльність, педагогічне спілкування та особистість вчителя. Ці аспекти об'єднуються за єдиним глобальним завданням – розвиток особистості учня [7].
У процесі навчання майбутніх фахівців відбувається процес семантизації, що полягає в формуванні нового розуміння об'єктів світу у їх суб'єктивному досвіді. Цей процес формує в свідомості студентів-майбутніх вчителів цінності та смисли, особливий образ професійного світу, які відрізняється у представників інших спеціальностей. Майбутні вчителі розглядають свою обрану професію через призму своїх цінностей. Таким чином, їх сприйняття та розуміння професійної реальності неможливе без урахування цінностей, оскільки воно нерозривно пов'язане зі смислами [10].
Професійні цінності учителя, що є частиною професійної свідомості, зазвичай визначаються як норми, які регулюють педагогічну діяльність та виступають як система знань, що допомагає зв'язати суспільний світогляд у сфері освіти з реальною практикою вчителя. Педагогічні цінності формуються в історичному контексті і зафіксовані в педагогічній науці у вигляді конкретних уявлень і образів. Оволодіння педагогічними цінностями (соціальними, груповими, особистісними) відбувається під час педагогічної діяльності, під час якої ці цінності стають предметом особистісного сприйняття, що є показником розвитку особистості та її професійного зростання. Прийняття та усвідомлення педагогічних цінностей визначаються особистими цінностями майбутнього вчителя [11].
На підставі концепції цінностей Ш. Шварца [12], можна визначити кілька ключових цінностей, які мають важливе значення для професії вчителя. Серед них універсалізм (розуміння, толерантність та захист благополуччя людей та природи), доброта (збереження та підвищення благополуччя оточуючих: корисність, лояльність, чесність, відповідальність) та безпека (забезпечення безпеки для інших людей та себе, створення гармонії та стабільності у суспільстві та між людьми).
Розглянемо питання мотивів навчальної діяльності, які визначають бажання студентів навчатися та досягати успіху в навчанні. В процесі переходу від одного етапу навчання до іншого відбувається послідовна зміна ієрархії пізнавальних та професійних мотивів. Взаємозв'язок між різноманітними потребами, мотивами та цілями, різними мотиваційними факторами, а також між мотивацією та результатом відображається у внутрішніх смислах особистості. Взаємодія мотивації та смислу призводить до того, що мотив стає невід’ємною складовою особистості, що має стійкий характер, тоді як смисл набуває функції стимулювання [1, 8].
Мотиви педагогічної діяльності можуть бути різноманітними і включати такі аспекти як бажання допомагати іншим, задоволення від спілкування з учнями, прагнення до особистісного та професійного розвитку, відчуття відповідальності за навчання та виховання молодого покоління, бажання створити стимулююче та підтримуюче середовище для учнів, а також внутрішня задоволеність від досягнення успіхів у навчанні та вихованні. Узагальнено, мотиви педагогічної діяльності проявляються у бажанні навчати та виховувати молодше покоління [4].
Важливою складовою ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя є професійні інтереси – певні сфери знань, навичок та діяльності, які привертають увагу вчителя і стимулюють його активність у процесі виконання професійних обов'язків. Професійний інтерес проявляється у ставленні до професійно-педагогічної діяльності, у ставленні до дітей та до себе як педагога. Цей інтерес виявляється у постійному бажанні знаходити нові форми, методи та засоби навчання, у пошуку та ефективному використанні інформації, а також у постійному аналізі власної роботи на основі відбиття та саморефлексії [5].
Усі вищезазначені аспекти дали підстави розробити структурну модель ціннісно-смислової сфери майбутніх вчителів (рис. 1).
Рис. 1. Структурна модель ціннісно-смислової сфери майбутніх вчителів
Отже, ціннісно-смислова сфера майбутнього вчителя розглядається нами як структурно складне утворення, що включає в себе сукупність особистісних цінностей, мотивів професійної діяльності та професійних інтересів.
Література
1. Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога: монографія. Луцьк: Вежа, 2003. 220 с.
2. Гусаківська С. С. Психологічні особливості формування ціннісно-смислової сфери майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів : дис. канд. … психол. наук. Луцьк, 2014. 302 с.
3. Дорожко І. І., Малихіна О. Є., Абаньшина С. Є. Вивчення структурних компонентів ціннісно-смислової сфери особистості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, №3, 2023. С.103-108. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.21
4. Іванцев Л. І. Становлення майбутнього вчителя як суб’єкта життєтворчості : монографія. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2007. 208 с.
5. Куренна Т.В. Цінності та смисли особистості вчителя : навч.-метод. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. 141 с.
6. Мотков С. О. Ціннісно-смислова сфера особистості: роль, структура та функції. Психологічний часопис. 2018. № 10. С. 105-128. DOI (Issue): https://doi.org/10.31108/1.2018.10.20
7. Мотуз Т.В. Цінності професійної діяльності вчителя початкових класів нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Вип. 7. Т. 3. С.85‒88. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.15
8. Садова М.А. Психологічні особливості впливу ціннісно-смислової сфери на професійне самовизначення обдарованої молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Том 31 (70) № 3, 2020. С.33-38. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.3/06
9. Хавула Р. Особливості ціннісно-смислової сфери в юнацькому віці. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. № 45, 2019. С.147-159. https://doi.org/10.24919/2312-8437.45.197002
10. Чепішко О. Психологічні умови розвитку професійної свідомості майбутніх учителів. Проблеми сучасної психології, №22, 2019. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%p
11. Шевченко Н.Ф., Чепішко О.І. Професійна свідомість майбутнього вчителя: психосемантичний та розвивальний аспекти: монографія. Запоріжжя: ЗНУ, 2015. 200 с.
12. Schwartz S. H., Bilsky W. Values and personality. European Journal of Personality. 1994. Vol. 8. P. 163-181.
|