Перед кожним студентом старших курсів постає питання щодо вибору подальшої спеціалізації. За час навчання в медичному університеті здобувачі вищої освіти проходять усі спеціалізовані цикли, ознайомлюються з принципами надання допомоги пацієнтам різних профілів, проте для більш поглибленого ознайомлення з потенційною професією кожен студент вибирає собі вибірковий курс, який дозволяє розкрити особливості більш вузького напряму медичного фаху. Для студентів, які зацікавлені у кар'єрі в галузі отоларингології, факультативи надають можливість розширити свої клінічні знання, продемонструвати живий інтерес до цієї галузі під час вивчення різних курсів [1].
Тривалість елективних курсів з отоларингології становить 90 годин, у тому числі 30 - аудиторна робота, інші - самостійна робота здобувачів вищої освіти. Основними цілями вибіркових курсів є покращення розуміння медичних проблем, що діагностуються та лікуються в галузі отології, ринології, ларингології, дитячої отоларингології, алергічних уражень ЛОР органів та хірургії голови та шиї; отримання практичного досвіду хірургічного лікування вищевказаних областей, включаючи щелепно-лицеві травми та невідкладні стани в отоларингології; розвиток навичок ендоскопічного обстеження голови та шиї; покращення навичок збору анамнезу щодо симптомів та результатів, виявлених у пацієнтів з патологією голови та шиї. Ці факультативи дають студентам досвід роботи з широким спектром патологічних станів, що зустрічаються в отоларингологічній практиці. Крім того, вони набувають практичного досвіду хірургічного лікування цих захворювань. Вибіркові курси включають ознайомлення з областями отології, ринології, хірургії раку голови та шиї, ларингології, дитячої отоларингології та невідкладних станів у отоларингології. Курси включають надання теоретичного матеріалу, ілюстрованого мультимедійними презентаціями, відеофільмами за представленими напрямками, індивідуальну роботу з викладачами ЛОР-клінік, відпрацювання практичних навичок, усний та тестовий контроль отриманого матеріалу.
Студенти повинні брати активну участь у клінічному процесі як у відділенні, так і в операційній, здійснювати обходи з викладачем, брати участь у чергуваннях та на всіх хірургічних випадках. У разі обходів лікарні з консультантом студентам може бути запропоновано обговорення конкретного клінічного випадку. Працюючи у клініці, вони збирають анамнез та проводять отоларингологічне обстеження пацієнтів під контролем викладача. Це дає розуміння принципів лікування поширених ЛОР-захворювань, з якими стикаються у практиці отоларинголога, виявлення пацієнтів, яким потрібне негайне обстеження для ефективної діагностики та лікування (наприклад, середній отит з загрозливими внутрішньочерепними ускладненнями, ранній рак верхніх дихальних шляхів тощо).
Після закінчення тижневого навчання на вибір студент повинен, залежно від тематики курсу, вміти збирати та оцінювати історію хвороби пацієнта із симптомами захворювань вуха, носа, придаткових пазух носа, рота, глотки, гортані та шиї; проводити ретельне обстеження вищезгаданих структур; оцінювати та призначати відповідне лікування поширених причин болю та виділень з вуха, глухоти, шуму у вухах та запаморочення; призначати відповідне лікування загрозливих причин осиплості голосу, дисфагії, болю або дискомфорту в горлі, ущільнень у шиї та обструкції дихальних шляхів; надавати невідкладну допомогу при ургентних станах, наприклад, стенозах гортані, сторонніх тілах, кровотечах з ЛОР органів, відкритих та закритих травм шиї тощо; інтерпретувати аудіограму та результати вестибулярного тестування та погоджувати їх зі скаргами пацієнта.
Слід сказати, що ВК з оториноларингології обирають не лише студенти, хто збирається зробити кар'єру в отоларингології, але й потенційні лікарі сімейної медицини, терапії, педіатрії, оскільки розповсюдженість ЛОР патології серед терапевтичних та педіатричних пацієнтів дуже висока, і лікарям загального профілю доводиться бути першою лінією. надання допомоги при гострій отоларингологічній патології.
Список літератури:
1. Kelly K, Fung K, McLean L. Canadian Otolaryngology - Head and Neck Surgery clerkship curricula: evolving toward tomorrow’s learners. J Otolaryngol Head Neck Surg. 2013;42:1–8.
2. Kay-Rivest E, Varma N, Scott GM, Manoukian JJ, Desrosiers M, Vaccani JP, et al. Securing an OTL-HNS residency: How competitive is it? Comparing medical student perceptions to actual Canadian statistics. J Otolaryngol Head Neck Surg. 2017;46(1):1–6.
|